ממשל ביידן לוחץ להשיג הפסקת אש בלחימה ברצועה לפני תחילת הרמדאן ב-10 במרץ, כשבכירים בארה"ב מאמינים ששחרור החטופים יהיה הדרך הסבירה היחידה לקרב את ההפוגה הראשונה מאז סוף נובמבר, שאולי גם תביא לסוף המלחמה. כך דווח אמש (רביעי) ב-CNN מפי מקורות הבקיאים בשיחות. דיפלומט המעורה במגעים הזהיר: "אם יהיה מבצע ברפיח, נוכל לשכוח מקיום עסקה".
בינתיים, ישנה הערכה שישראל תשלח בכל זאת נציגות לפסגת פריז, שתיערך בסוף השבוע הקרוב בהשתתפות ראש ה-CIA וויליאם ברנס, ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-תאני וראש המודיעין המצרי עבאס כאמל. מוקדם יותר הזהירו גורמים בישראל כי אם חמאס ימשיך להציב מכשולים משמעותיים לעסקה ישראל לא תשלח משלחת לפסגה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במדשאת הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במדשאת הבית הלבן
וושינגטון חוששת לשלום 1.5 מיליון העקורים ברפיח. ביידן
(צילום: Chip Somodevilla/Getty Images)
מקור הבקיא בשיחות אמר ל-CNN כי השבועיים הקרובים במשא ומתן, לפני תחילת הרמדאן, יהיו "מכריעים". וושינגטון חוששת שדחיפה צבאית אגרסיבית של ישראל במהלך הרמדאן רק תגביר את המתיחות ברחבי האזור. הבכירים האמריקנים, כך דווח, הזהירו במפורש את ישראל מפני דחיפה דרומה לרפיח, שאליה נמלטו כ-1.5 מיליון עזתים. הבטחת שלומם של אותם אזרחים, כך אמרו, "היא משימה בלתי אפשרית".
לגורמים המעורבים בדיונים, כך דווח, לא ברור באיזו מידה ראש הממשלה בנימין נתניהו יעדיף הפוגה בלחימה על פני מבצע ברפיח, שימשיך את מטרתו לפרק את חמאס. "לא נראה שנתניהו מוכן לעשות שום עסקה כרגע", אמר הדיפלומט. מקורות סיפרו כי למרות התקדמות מסוימת שהושגה בשבועות האחרונות, השיחות לעסקה כעת הרבה יותר מסובכות מהסבב הראשון של המשא ומתן.
עוד דווח כי בשיחות לעסקה חדשה שהתקיימו בקהיר בשבוע שעבר, בהשתתפות ראשי המודיעין של ארה"ב ומצרים וראש ממשלת קטאר, המשלחת הישראלית בראשות ראש המוסד דוד ברנע הייתה מוכנה לדון רק בהיבטי הסיוע ההומניטרי של העסקה, ולא בשאר המרכיבים. כך לפי הדיפלומט הבכיר. לדבריו, ישראל לא שלחה צוות טכני יחד עם המשלחת כעדות לכך "שהם לא באמת מתכוונים לנהל משא ומתן". לדבריו, ישראל הוסיפה אז תנאי נוסף: הוכחה שהתרופות שנשלחו לעזה עבור החטופים אכן הגיעו אליהם.
החשש ממבצע ישראלי ברפיח משתקף גם בדיווחים שפורסמו היום ברשת בלומברג וב"גרדיאן" הבריטי. לפי הדיווחים, בריטניה תשקול לעצור את ייצוא הנשק לישראל במקרה שזו אכן תפעל ברפיח. החלטה כזו, דווח בגרדיאן, עדיין לא התקבלה - אך במכתב של שר החוץ דייוויד קמרון הוא ציין כי הוא "לא יכול לראות איך מבצע ברפיח יתקדם מבלי לפגוע באזרחים ולהרוס בתים", כלשונו. ב"גרדיאן" דווח גם כי גורמים בבריטניה מאמינים שישראל אכן מתכוונת לפעול ברפיח.

3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
בנימין נתניהו, אוהלים ברפיח
נתניהו ועיר האוהלים ברפיח. ארה"ב מזהירה מ"אסון"
(צילום: REUTERS/Saleh Salem, יריב כץ)
מוקדם יותר הצהיר חבר קבינט המלחמה, השר בני גנץ, שאמנם אמר כי ישנם "סימנים ראשוניים שמעידים על אפשרות להתקדם" במו"מ, אך אם זה לא יושג, "נפעל גם בזמן הרמדאן". גנץ אמר כי "אנו בפני פעולה ברפיח, שתחל לאחר פינוי האוכלוסייה מהאזור. החשיבות של טיהור רפיח היא ביכולת לפגוע בכוחות חמאס הפועלים בה ובצורך לפרז את רצועת עזה".
חרף דבריו של השר בני גנץ, גורמים בכירים בישראל אמרו אתמול כי לא ברור מהיכן הוא שואב את המידע על התקדמות במגעים - ונכון לעכשיו ישראל טרם קיבלה תשובה חיובית מהמתווכים לגבי התגמשות בעמדת חמאס.
בכל אופן, בארה"ב, כאמור, חוששים מפני פעולה גדולה ברפיח. שינוי הטון באחרונה בדבריו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שבהם הדגיש את המונח הנחרץ "הפסקת אש" על חשבון המילה "הפוגה", יכול להמחיש על שינוי מסוים במדיניות האמריקנית.
אף שבממשל מתעקשים שאין שינוי במדיניות, לא נראה שמדובר רק בשינוי סמנטי קל: ההצהרות האחרונות של ביידן, שגם מתח לאחרונה ביקורת חריגה על פעילות צה"ל בעזה וכינה אותה "מוגזמת", מקרבות אותו מעט לעמדותיהם של מנהיגים רבים בעולם שקוראים להפסקת אש קבועה, כמו גם למבקריו הרבים בתוך המפלגה הדמוקרטית – כשברקע הבחירות לנשיאות והחשש שהתמיכה הנחרצת של ביידן בישראל תעלה לו בקולותיהם של בוחרים ערבים-אמריקנים.
ביידן, ראוי להדגיש, ממשיך בתמיכה הנחרצת בישראל: רק שלשום הטילה ארה"ב וטו שלישי מאז תחילת המלחמה על הצעה שקוראת להפסקת אש מיידית בעזה, והנשיא ממשיך לקדם בקונגרס חבילת סיוע ענקית לישראל. אישור החבילה הזו מתעכב בשל התנגדות רפובליקנית לשילובה בחבילת סיוע לאוקראינה, אבל לאחרונה דווח כי גם בלעדיה וושינגטון מקדמת העברת נשק לישראל בשווי עשרות מיליוני דולרים.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
מסר על הנמכת דרישות, אחרי נתק ממושך. סינוואר והנייה
(צילום: AFP)

ריכוך בדרישות חמאס? "להגיע להבנות דחופות"

בתוך כך, בחמאס מאותתים שהם מעוניינים "להגיע להבנות דחופות", בזמן שמשלחת בכירי הארגון נמצאים בקהיר. חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוחמד נזאל, אמר אתמול: "אנחנו מבקשים להגיע להפסקת אש, ויש קרב עז גם בשטח וגם במשא ומתן. משלחת חמאס בקהיר כדי לנהל משא ומתן על עסקה חדשה, ואנחנו דואגים להגיע להבנות דחופות. ישנו מאבק במו"מ אינטנסיבי, והכיבוש (ישראל) החזיר אותנו לעסקת פריז".
בישראל עדיין ממתינים בדריכות לתשובות שיקבלו המתווכות ממשלחת חמאס שנמצאת בבירת מצרים קהיר, לקראת אפשרות של התנעה מחודשת של המשא ומתן לעסקת חטופים. התשובות אמורות להגיע לישראל ביממה הקרובה.
לפי מידע שהגיע ל-ynet ממקורות מהימנים, הנהגת חו"ל של חמאס שיושבת בקטאר קיבלה לפני כמה ימים מסר מהנהגת ארגון הטרור ברצועה. המסר הועבר אחרי נתק ממושך בין ההנהגות, שגרם להערכה של המדינות המתווכות בסוגיית עסקת חטופים אפשרית כי לא ניתן ליצור קשר עם מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר.
המסר עובר על רקע המאמצים הבינלאומיים לקדם עסקה בזמן ש-134 חטופים ישראלים עדיין נמצאים בשבי חמאס בעזה. מהמסר של ההנהגה העזתית עולה כי חמאס צריך לדון בעיקר על עסקה חלקית "הומניטרית", ולא על עסקה כוללת.
עוד עולה מהמסר של ההנהגה בעזה כי אפשר להנמיך את הדרישות ביחס למספר המשוחררים מקרב האסירים הביטחוניים שכלואים בישראל, ובמקביל להנמיך גם דרישות ביחס לערבויות הבינלאומיות שחמאס דורש לגבי שיקום הרצועה, נסיגת ישראל משטחה והפסקת הלחימה מצד צה"ל.
פורסם לראשונה: 23:25, 21.02.24