במשטרה נערכים בכוחות מתוגברים לאפשר את צעדת הדגלים ביום ירושלים שיחול בעוד שבוע, שבמהלכה הצועדים יכנסו דרך שער שכם לסמטאות העיר העתיקה עד לכותל. במקביל להכנות להכלת ואבטחת צעדת הדגלים, אמרו הערב (ראשון) במשטרה כי בימים האחרונים התקבלו בקשות לקיים מצעדים דומים גם בלוד, רמלה ועכו.
המשטרה הודיעה היום לשר לביטחון הפנים עמר בר-לב שתוכל לאבטח את הצעדה גם בשער שכם והרובע המוסלמי, למרות המידע על פרובוקציות אפשריות מצד פלסטינים ממזרח ירושלים והרשות הפלסטינית שינסו ליצור במקום מהומות על-ידי קריאות הסתה והנפת דגלי פלסטין. בשל כך, במחוז ירושלים נערכים בכוח של אלפי שוטרים ולוחמי מג"ב ליצירת חיץ בין הצועדים לאותם צעירים. במשטרה מודעים גם לכוונת החמאס וגורמי טרור נוספים לגבש זהות אחידה בין החברה הערבית בישראל, ברצועת עזה וברשות הפלסטינית במטרה להבעיר שוב את השטח.
4 צפייה בגלריה
ההפגנות בלוד
ההפגנות בלוד
המשטרה נתפסה לא מוכנה לפרעות ברחובות. הפגנות בלוד במהלך "שומר החומות"
(צילום: עוז מועלם )
4 צפייה בגלריה
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
מצעד הדגלים בירושלים יוצא לדרך
"נערכים בכוחות גדולים שאמורים לספק מענה מידי". מצעד הדגלים בירושלים בחודש שעבר
(צילום: EPA)
במשטרה אומרים כי בשנה האחרונה הספיקו להפיק לקחים מאירועי השנה שעברה, אז נערכו בכוחות מתוגברים בבירה והפקירו את הערים המעורבות והיישובים הערביים ברחבי הארץ, כולל כבישים מרכזיים, וכעת מסבירים כי השנה יהיו מוכנים לספק מענה מיידי לכל ניסיון הפרת סדר והגבלת חופש התנועה בכבישים.
במשטרה נערכים גם לתרחיש של פיגוע במהלך הצעדה בירושלים או בכל מקום אחר בארץ, ונערכים לכך גם עם דסק המודיעין של צה"ל ושב"כ. בדומה לצה"ל, במשטרה יבצעו מעצרי מנע כדי לסכל כל ניסיון לבצע טרור או פרובוקציה, במיוחד לקראת הצעדה בבירה. במשטרה הבהירו הערב כי אין כל חוק שמונע להניף דגלי פלסטין, אך למפקדי השטח ברמת מפקד מחוז תינתן האפשרות להחליט אם הדבר גולש להסתה או לקריאה לאלימות.
יותר משבוע לאחר הלוויית כתבת אל ג'זירה שירין אבו עאקלה, המראות הקשים עדיין מרחפים מעל קציני המשטרה שנמצאים בשלב אישור תוכניות אבטחת "יום ירושלים". זאת בפרט שהם עדיין ממתינים במתח רב לתוצאות ועדת הבדיקה המשטרתית לבחינת התנהגות השוטרים בהלוויית הכתבת. במשטרה מדגישים: "אנחנו חזקים בכל מקום ברחבי הארץ, במיוחד בירושלים, ונדע להגיב מיד לכל ניסיון להפרת סדר. נערכים לניסיונות ליצור מהומות בירושלים, שזה המקום הנפיץ ביותר, שעלול להבעיר את השטח במדינה עד לרמת של טילים משטחי עזה".
4 צפייה בגלריה
כוחות משטרה בזמן הלוויתה של שירין אבו עאקלה
כוחות משטרה בזמן הלוויתה של שירין אבו עאקלה
כוחות המשטרה בזמן הלווייתה של שירין אבו עאקלה
במקביל, המשטרה ממשיכה במבצע לאיתור וגירוש השוהים הבלתי-חוקיים חזרה לשטחי הרשות הפלסטינית, ופנו למעסיקים שלא לתת יד להכנסתם לישראל. רצף הפיגועים הקשים בחודשיים האחרונים חידדו את האתגרים שעימם מתמודדים כוחות הביטחון - ביניהם סוגיית השוהים הבלתי-חוקיים.
בתוך כך, הודיע היום ח"כ איתמר בן גביר (הציונות הדתית) לקצין הכנסת כי בכוונתו לעלות להר הבית ביום ירושלים. "איומים של האויב לא ירתיעו אותנו מלהגיע למקום הכי קדוש לעם היהודי. להפך, רק נתחזק ונגיע לממש את ריבונות מדינת ישראל בירושלים", מסר בן גביר. בחודש שעבר שב"כ מסר חוות דעת שהובילה לדרישה למנוע את הגעתו של בן גביר לשער שכם, בשל "מודיעין המצביע על ודאות קרובה לפגיעה משמעותית בביטחון המדינה".
בג'יהאד האיסלאמי הודיעו כי אנשי הארגון העבירו למתווכים מול ישראל מסרים לפיהם צעדת הדגלים היא צעד מתריס ותוקפני שיגרור תגובה.
מוקדם יותר היום שיגר גם מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, אזהרה פומבית לישראל לבל תקיים את מצעד הדגלים ביום ירושלים בתוואי המתוכנן. "אני אומר בבירור, אני מזהיר את האויב מביצוע פשעים וצעדים שכאלה", ציין הנייה. גם בג'יהאד האיסלאמי העבירו למתווכים מסר ולפיו צעדת הדגלים היא "צעד מתריס ותוקפני שתבוא עליו תגובה".
4 צפייה בגלריה
"מזהיר את האויב מביצוע פשעים וצעדים שכאלה". מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
"מזהיר את האויב מביצוע פשעים וצעדים שכאלה". מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
"מזהיר את האויב מביצוע פשעים וצעדים שכאלה". מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
(צילום: EPA, AFP)
כבר בסוף השבוע, יום לאחר שנודע על החלטת השר לביטחון הפנים עמר בר-לב לאפשר למשתתפי מצעד הדגלים לעבור בשער שבו חולפים מדי יום שישי רבבות פלסטינים לתפילות במסגד אל-אקצא בהר הבית, העבירו פלגי ההתנגדות ברצועת עזה אזהרה ברורה לישראל בנוגע למסלול מצעד הדגלים. בין היתר נמסר אז כי מדובר ב"חציית קווים אדומים" בירושלים.
אליאור לוי השתתף בהכנת הכתבה