החיג'אב, כיסוי הראש המוסלמי שמעסיק את הפוליטיקה הצרפתית כבר שנים, חזר בסוף השבוע לקדמת הבמה הפוליטית, על רקע קריאתה של מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה פן, שתתמודד בעוד שבוע בדיוק על הנשיאות בסיבוב המכריע של הבחירות מול עמנואל מקרון, לאסור את השימוש בו בציבור ולקנוס את מי שמפרות את ההנחיה. הן לה פן והן מקרון, שסקרים מלמדים על קרב צמוד ביניהם, נשאלו ביום שישי על-ידי נשים מוסלמיות מדוע האופן שבו הן מתלבשות צריך לגרור תגובה פוליטית כלשהי.
13 צפייה בגלריה
בחירות צרפת מרין לה פן עמנואל מקרון חיג'אב
בחירות צרפת מרין לה פן עמנואל מקרון חיג'אב
החיג'אב שוב במרכז הקמפיין. לה פן ומקרון, עם שני חזונות הפוכים
(צילום: EPA, shutterstock)
13 צפייה בגלריה
בחירות צרפת מדגמים ב טולוז
בחירות צרפת מדגמים ב טולוז
פרסום המדגמים בשבוע שעבר. לפי חלק מהסקרים, הפער צומח
(צילום: AFP)
בצרפת חיה הקהילה המוסלמית הגדולה ביותר במערב אירופה, ובצל מתקפות הטרור האיסלאמיסטיות שספגה בעשור האחרון והחשש ההולך וגובר של צרפתים מכך שמוסלמים רבים אינם נטמעים בחברה הכללית, נקטה פריז שלל צעדים במטרה לצמצם את נוכחותו של האיסלאם בחיים הציבוריים. שני חוקים המגבילים מאוד את השימוש בכיסויי הראש והגוף האיסלאמיים לנשים נמצאים בתוקף כבר שנים רבות: ב-2004 נקבע שעטיית רעלות אסורה בכיתות בבתי הספר, וב-2010 נאסר על נשים ללבוש בציבור את הניקאב (כיסוי לפנים בלבד) והבורקה (המכסה את כל הגוף).
במצע הבחירות שלה קוראת לה פן להחריף כעת את האיסורים, ולשלול לחלוטין עטיית חיג'אב ברחובות צרפת, בטענה שכיסוי הראש המוסלמי (המכסה את השיער) הוא "סַמָּן" של אידיאולוגיה איסלאמיסטית ופותח דלת לקיצוניות. מקרון, מצדו, אינו מבקש לאסור את לבישת החיג'אב בציבור, אבל המוסלמים בצרפת מגלים חשדנות רבה גם כלפיו: הם זוכרים לו את העובדה שבימי כהונתו נסגרו ברחבי המדינה שלל מסגדים, בתי ספר וארגונים איסלאמיים. בשנה שעברה גם אישרה ממשלתו של מקרון חוק שנוי במחלוקת שמטרתו מאבק ב"בדלנות איסלאמית" – מונח המשמש בצרפת לתיאור העירוב של איסלאם ופוליטיקה, עירוב שבצרפת המוקירה את ערך החילוניות נתפס כאיום מסוכן.
13 צפייה בגלריה
צעירה מודדת כיסוי ראש בדוכן בפריז. "זה מבחירה, לחלוטין!"
צעירה מודדת כיסוי ראש בדוכן בפריז. "זה מבחירה, לחלוטין!"
צעירה מודדת כיסוי ראש בדוכן בפריז. "זה מבחירה, לחלוטין!"
(צילום: AFP)
בסוף השבוע, כשאישה מוסלמית שאלה אותה "כיצד כיסוי הראש שלי קשור לפוליטיקה?", השיבה לה פן כי החיג'אב הוא סוג של "מדים" שנכפה במרוצת הזמן על-ידי אנשים המחזיקים בחזון איסלאמי רדיקלי. "זה לא נכון", השיבה לה האישה. "התחלתי ללבוש אותו רק כשהייתי כבר אישה בוגרת. עבורי זהו לבוש המסמן את היותי סבתא". היא ציינה כי אביה שירת 15 שנים בצבא צרפת.

אצא עם חיג'אב ואשלם את הקנס!

מקרון, מצדו, ניסה לבדל עצמו בימים האחרונים מלה פן בסוגיית החיג'אב. ביום שלישי, בביקור בשטרסבורג, הוא שאל אישה שעטתה כיסוי ראש אם היא עוטה את הכיסוי מבחירה או כתוצאה של כפייה, וזו השיבה: "זה מבחירה, לחלוטין מבחירה!", והוסיפה שהיא פמיניסטית. מקרון השיב: "זאת התשובה הטובה ביותר לשטויות שאני שומע לאחרונה". יומיים לאחר מכן, באירוע בלה האבר, אמר למצביעים: "אין שום מדינה בעולם שאוסרת עטייה של כיסוי ראש בציבור. אתם רוצים שנהיה הראשונים?".
13 צפייה בגלריה
צרפת עצרת בחירות נשיא עמנואל מקרון ב מארסיי מרסיי
צרפת עצרת בחירות נשיא עמנואל מקרון ב מארסיי מרסיי
מקרון בעצרת במארסיי בסוף השבוע. 69% מהמצביעים המוסלמים בחרו במלנשון, והוא זקוק לקולותיהם
(צילום: AFP)
באירוע בחירות מתוקשר ביום שישי נשאל מקרון על-ידי שרה אל-עטר, אישה מוסלמית נוספת, מה דעתו על הקריאה לאסור את כיסוי הראש המוסלמי, והוא הבטיח בתשובתו שלא ישנה שום חוק. אלא שאל-עטר לחצה עליו ואמרה שנפגעה מהצהרות קודמות שלו בעניין, שלפיהן כיסויי הראש המוסלמיים פוגעים ביחסים בין גברים לנשים: "נשים צרפתיות ספגו בשנים האחרונות נזיפות רק בגלל כיסוי ראש פשוט, בלי ששום מנהיג ימצא לנכון לגנות את חוסר הצדק הזה", אמרה. היא חזרה על הטיעון שמשמיעות רבות מהנשים העוטות כיסוי כזה בצרפת, ולפיו הציבור הצרפתי טועה כשהוא חושב שגברים מאלצים את הנשים המוסלמיות לעטות אותו ושלא מדובר בבחירה אישית. "עבורי אישית, שאלת כיסוי הראש היא לא אובססיה", אמר מקרון.
מרוואן מוחמד, שניהל בעבר ארגון שהציג עצמו כארגון נגד איסלאמופוביה אבל בינתיים פעילותו נאסרה על-ידי ממשלת צרפת, טוען שמקרון ולה פן הפכו את האיסלאם בצרפת ל"כדורגל לשעת בחירות", וששניהם מנצלים אותו כדי לגייס תמיכה בקרב הקהלים שלהם. העמדות הקיצוניות של לה פן, כפי שמוחמד מציג אותן, משרתות לדבריו את מקרון: "מה שהוא רוצה זה להציג את עצמו כאלטרנטיבה, כשבפועל המדיניות שלו בחמש השנים האחרונות הייתה הרסנית עבור המוסלמים".
13 צפייה בגלריה
מתפללים במסגד בצרפת. "אם לא תהיה ברירה, נעזוב"
מתפללים במסגד בצרפת. "אם לא תהיה ברירה, נעזוב"
מתפללים במסגד בצרפת. "אם לא תהיה ברירה, נעזוב"
(צילום: AFP)
סקרי הבחירות האחרונים מלמדים כי לקראת ההליכה לקלפיות ביום ראשון מוביל מקרון על לה פן בפער של עד 11%, הרבה פחות מ-32 האחוזים שהפרידו ביניהם בסיבוב המכריע של בחירות 2017, והמוסלמים מודעים כי האפשרות שלה פן תהפוך לנשיאה הראשונה בתולדות צרפת עדיין ריאלית. יש נשים מוסלמיות שכבר נערכות לכך ומבטיחות להפר את "חוק החיג'אב" אם לה פן תביא לאישורו.
"אני רוצה נשיא שמקבל אותי כאדם", אומרת נאילה אוזרף, סטודנטית צרפתייה בת 19 העוטה כיסויי גוף וראש מוסלמיים. לדבריה הבגדים שלה משקפים את אמונתה הדתית, ובה בעת היא מקבלת את העובדה שאמה, אחותה ורוב חברותיה אינן מכסות את ראשן. "אם לה פן תנצח ותחוקק את החוק הזה, אספוג את הקנס בכל פעם שאצא החוצה – לא אסכים להסיר את הכיסוי", אמרה בסוף השבוע בדרכה למסגד. הארוס שלה, מוחמד טג'יטה, שליווה אותה, מעדיף פתרון אחר: "אם לא תהיה לנו ברירה – נעזוב את צרפת, כדי שלא יטרידו אותנו".

שרה היהודייה כבר חושבת לעזוב

בעוד החיג'אב הוא דאגתם של בני דת אחת, לחלק מהדאגות של המוסלמים מלה פן שותפים גם יהודים. בראש ובראשונה מודאגים היהודים מכוונתה של לה פן, בתו של הלאומן מכחיש השואה ז'אן-מרי לה פן, לאסור שחיטה כשרה. לה פן דורשת שכל שחיטה תתאפשר רק לאחר הימומו של בעל החיים, ומנמקת זאת בדאגה לזכויות בעלי החיים. יהודים ומוסלמים שומרי מסורת מתנגדים לכך, וטוענים שדווקא דרכי השחיטה שלהם רחומות יותר.
13 צפייה בגלריה
צרפת בחירות מרין לה פן מפגש עם בוחרים דרום צרפת
צרפת בחירות מרין לה פן מפגש עם בוחרים דרום צרפת
לה פן. "לנצח את האליטיסטים והאוליגרכים"
(צילום: AFP)
מתנגדי ההצעה של לה פן לאסור שחיטה כשרה מדגישים כי בעניינים אחרים הנוגעים לרווחת בעלי החיים מביעה לה פן עמדות רחומות הרבה פחות, עובדה המדגישה לדעתם כי מטרתה של מנהיגת הימין הקיצוני איננה להגן על החיות – אלא להתנכל למיעוטים דתיים. כך למשל הם מציינים כי לה פן אינה מתנגדת למלחמות שוורים או לציד, שהוא מסורת בעלת שורשים עמוקים בפריפריה הצרפתית, שם מנסה המועמדת לנשיאות לגייס קולות של מצביעים. יהודים ומוסלמים חוששים שאיסור על שחיטה כשרה יהיה רק צעד ראשון בשורה של צעדים שמטרתם לגרום להם להרגיש בלתי-רצויים בצרפת.
יצוין כי איסורים על שחיטה כשרה כבר הוטלו בסלובניה, דנמרק, שבדיה, שווייץ, איסלנד ונורבגיה, וכעת דנים בעתירות נגדם בבית הדין האירופי לזכויות אדם. לה פן טוענת שלשחיטה הכשרה יש חלופה פשוטה יחסית – ייבוא בשר כשר ממדינות אחרות, אך מבקריה מדגישים כי הצעתה זו עומדת בסתירה לרעיון "צרפת תחילה" שאותו היא מבקשת לקדם, רעיון שלפיו המדינה צריכה לייבא פחות מוצרים ולהגדיל את התוצרת שהיא מפיקה בעצמה.
שרה גוטמן, יהודייה תושבת פריז, אומרת שאם לה פן תנצח ותפגע בשחיטה הכשרה – היא ובעלה בנימין עלולים להיאלץ לעזוב את צרפת כדי להמשיך לקיים את אורח חייהם המסורתי. "פגיעה בדרך שבה אנחנו אוכלים היא חדירה לפרטיות שלנו, וזה מעשה חמור מאוד", היא אומרת. לתחושותיה שותפה חיאת אתבת, מוסלמית תושבת הבירה: "אם החוק שלה פן מבקשת לקדם יאושר – יכול להיות שאני ומשפחתי ניאלץ לבצע שחיטה כשרה באופן בלתי חוקי בבית, כשהחיות מדממות באמבטיה".

כועסים על מקרון, אבל אין מה להשוות

מקרון ולה פן ממשיכים בינתיים בניסיונותיהם לגייס את השטח לטובתם לקראת ההליכה לקלפיות. בסוף השבוע יצאו אלפי מפגינים נגד הימין הקיצוני למחות ברחובות פריז בקריאה למנוע מלה פן ניצחון בבחירות ביום ראשון הבא, ועל שלטים שהונפו בהפגנה במרכז הבירה הצרפתית נכתב בין השאר: "נגד הימין הקיצוני. למען צדק ושוויון, לא ללה פן בארמון האליזה". דומיניק סופו, נשיא ארגון SOS Racism הפועל נגד הגזענות, אמר באירוע: "אם הימין הקיצוני יעלה לשלטון נראה קריסה גדולה של המחנה הדמוקרטי, המחנה שפועל נגד הגזענות, המחנה הפרוגרסיבי. אנשים צריכים להבין שלמרות הכעס שלהם על עמנואל מקרון ועל המדיניות שלו, אי אפשר להשוות בין מועמד ליברלי שמרני לבין מועמדת של הימין הקיצוני".
13 צפייה בגלריה
צרפת הפגנה נגד ימין קיצוני כתובת לא לה פן לא מקרון נאנט
צרפת הפגנה נגד ימין קיצוני כתובת לא לה פן לא מקרון נאנט
"לא לה פן, לא מקרון". כתובת מחאה בנאנט בסוף השבוע
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
צרפת הפגנה נגד ימין קיצוני כתובת לא לה פן לא מקרון פריז
צרפת הפגנה נגד ימין קיצוני כתובת לא לה פן לא מקרון פריז
בהפגנה נגד הימין הקיצוני דוחים גם את מקרון. צרפת, אתמול
(צילום: gettyimages)
מקרון מצדו ערך אתמול עצרת במארסיי, ושם ניסה לשכנע מצביעים מהשמאל לבחור בו. בעיר הזו ניצח בסיבוב הראשון איש השמאל הקיצוני ז'אן-לוק מלנשון, שהגיע למקום השלישי במרוץ הארצי עם 22% מהקולות, רק מעט פחות מלה פן. ללא התגייסות של מצביעי השמאל, ובראשם מצביעי מלנשון, שרבים מהם מתעקשים שלא לתת לו את קולם, עלול מקרון להסתבך ולאבד את הבכורה ללה פן. עדות לכך ניתנה אתמול אפילו בעצרת נגד לה פן בפריז, שם נכתב על אחד השלטים: "לא לה פן, לא מקרון".
בעצרת במארסיי אמר מקרון לבוחרים: "הימין הקיצוני הוא סכנה למדינה שלנו. אל תסתפקו בהשמעת קריאות נגדם – תנצחו אותם!". את העצרת ניצל כדי לנפק שורה של הבטחות הנוגעות לשינויי האקלים ואיכות הסביבה, ובין השאר הבטיח שצרפת תהפוך למדינה הגדולה הראשונה המפסיקה לחלוטין את השימוש בנפט, בפחם ובגז כמקורות אנרגיה.
13 צפייה בגלריה
צרפת עצרת בחירות נשיא עמנואל מקרון ב מארסיי מרסיי
צרפת עצרת בחירות נשיא עמנואל מקרון ב מארסיי מרסיי
פונה לדבר על אקלים ואנרגיה. מקרון במארסיי
(צילום: AFP)
אחרי שבשבוע שעבר הצביעו כמה סקרים על כך שבסיבוב השני זוכה מקרון ליתרון של 2% עד 6% בלבד על לה פן, סקר של מכון IPSOS שפורסם אתמול העלה שכעת הוא כבר מוביל עליה בפער של 11%. פרשנים בצרפת מעריכים כי העובדה שבימים האחרונים החלו מתנגדי לה פן למקד את תשומת הלב בהיבטים במצע שלה שנתפסים כקיצוניים, ולא בהבטחותיה להפחית את יוקר המחיה, מחזקת את מקרון. עם זאת, סקרים אחרים עדיין צופים קרב צמוד יותר.
לה פן, נזכיר, שקדה בשנים האחרונות על שינוי תדמיתה בציבור הצרפתי, ואף שרבים עדיין מזהים אותה ואת מפלגה עם עמדות אנטישמיות וגזעניות, סקר שנערך בחודש שעבר העלה שפחות מחצי מהצרפתים רואים בה כעת דמות "מפחידה". לה פן מיקדה את הקמפיין שלה בכוח הקנייה היורד של מעמד הביניים ושל בעלי ההכנסה הנמוכה, אבל מתנגדיה, ובראשם מקרון, טוענים שהמצע שלה רצוף שקרים, שתוכניתה הכלכלית בלתי-ישימה – ושבפועל היא לא שינתה את אמונותיה הקיצוניות.
13 צפייה בגלריה
צרפת בחירות מרין לה פן מפגש עם בוחרים ב צפון צרפת
צרפת בחירות מרין לה פן מפגש עם בוחרים ב צפון צרפת
כבר לא אותה דמות "מפחידה". לה פן פוגשת בוחרים בצפון צרפת בסוף השבוע
(צילום: AFP)
13 צפייה בגלריה
צרפת בחירות צרפת בחירות מרין לה פן מפגש עם בוחרים ב צפון צרפתלה פן מפגש עם בוחרים דרום צרפת
צרפת בחירות צרפת בחירות מרין לה פן מפגש עם בוחרים ב צפון צרפתלה פן מפגש עם בוחרים דרום צרפת
סלפי עם מצביעה בדרום המדינה. לה פן: "הממסד מודאג"
(צילום: AFP)
בסוף השבוע טענה לה פן כי ההפגנות נגדה הן מעשה לא-דמוקרטי: "הממסד מודאג", אמרה. "העובדה שאנשים מוחים על תוצאות הבחירות היא מעשה מאוד לא-דמוקרטי. אני קוראת לכל האנשים האלה פשוט לצאת ולהצביע. זה עד כדי כך פשוט". בעצרת באביניון, אף היא עיר שבה ניצח מלנשון, קראה לה פן לבוחרים המקומיים לנצח את "האליטיסטים והאוליגרכים". היא טענה שמקרון איננו אדם המבשר על עידן חדש, אלא "האווטאר האחרון של מערכת שסיימה את תפקידה".