בית המשפט המחוזי בלוד קבע היום (ראשון) כי ימונה אפוטרופוס לתינוקת ממחדל ההפריה בבית החולים אסותא בראשון לציון. בדיון שהתקיים בערעור האם היולדת נגד המשך הבדיקות הגנטיות קבע בית המשפט שהאפוטרופוס ייצג את האינטרסים המשפטיים של התינוקת, ובהתאם לעמדת האפוטרופוס ידון בית משפט לענייני משפחה בהתנגדות היולדת לבדיקה גנטית.
1 צפייה בגלריה
(צילום: קובי קואנקס)
בינתיים, הצטרפו עוד שתי אימהות מאסותא לארבע שכבר ביקשו לעבור בדיקה גנטית לפני כמה שבועות. מוקדם יותר החודש נעתר בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון לבקשת ארבע הנשים ופרקליטיהן, והחליט לאפשר להן לבצע בדיקה גנטית שתבדוק אם אחת מהן היא אם התינוקת שנולדה במסגרת הפרשה.
בית המשפט אף אישר לבצע את אותה בדיקה לכל 22 הנשים הנמצאות ברשימת משרד הבריאות ואסותא כבעלות פוטנציאל להיות אם התינוקת. על ההחלטה הוטל צו עיכוב ביצוע, שימשיך להיות בתוקף עד החלטה מחודשת של בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון. לפי ההערכות, אם מי מהצדדים לא יהיה מרוצה מההחלטה בדיון - יוגש שוב ערעור. הפרקליטה של היולדת, עו"ד גלית קרנר, אמרה בתום הדיון: "יצאנו מרוצים, העיכוב ביצוע ממשיך. החוק מחייב את בית המשפט למנות אפוטרופוס לקטינה לצורך בדיקת השאלה, האם לעשות בדיקה גנטית. ההורים שהם האפוטרופוסים הטבעיים שמחים מההחלטה ותומכים בה ומאמינים שבדיקות גנטיות הן לא לטובתה".
ממצאי אסותא ומשרד הבריאות העלו כי ארבע הנשים, שמיוצגות על ידי עורכי הדין דורי כספי, שמואל מורן ושירה פרידן ומשתייכות לקבוצה של 22 הנשים, הן בעלות סיכוי סביר לקשר גנטי לתינוקת. בית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון הדגיש בדיון את חשיבותו של "קשר דם", ואת זכותה של התינוקת לדעת את זהותה הביולוגית. חיזוק לעמדה זו קיים בפסק הדין של בית המשפט העליון.
היולדת ובן זוגה טוענים כי הם ההורים של התינוקת מתוקף כך שהאישה היא זו שנשאה אותה במהלך ההיריון ודאגה לה. ימים ספורים לפני שהתינוקת נולדה נערכה בדיקה גנטית לזוג הורים שבאסותא טענו כי להם הסיכוי הגדול ביותר להיות ההורים הגנטיים, וההפתעה הייתה גדולה לאחר שהבדיקה יצאה שלילית.
במשרד הבריאות הציגו מוקדם יותר החודש את תוצאות השימוע שערכו ליחידת ההפריה באסותא ראשון לציון, ואת החלטות המשרד בנוגע לה - שבמסגרתה הורה על הפחתה של 50% במספר מחוזי הטיפול ביחידה.
ד"ר הגר מזרחי, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות שמובילה את בדיקת הנושא, בחנה את מכלול הנתונים והחליטה כי חרף הפעולות שבהן נקט בית החולים, עדיין קיימים ליקויים העלולים לפגוע בבטיחות ובבריאות המטופלים. לפי משרד הבריאות, במעבדת הפוריות של בית החולים אסותא בראשון לציון נמצאו תהליכי עבודה לקויים, קיימת צפיפות משמעותית, ואין תיק קליני ממוחשב לניהול הרשומה הרפואית.
"אם יחול שינוי מהותי בפרמטרים הללו, המשרד יבחן את האפשרות להרחבת היקף הפעילות לאחר בקרה ביחידה", אמרו במשרד הבריאות. "בהתאם למהות השינוי והיקפו ניתן יהיה לשקול העלאת הפעילות, במבנה ובהיקף כוח האדם הנוכחיים, עד ל-75% מהיקף מחזורי הטיפול המקורי שנעשה בבית החולים".