רוסיה טענה הלילה (בין ראשון לשני) כי סיכלה מתקפה אוקראינית גדולה בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה – מוקד הלחימה בין הצדדים כבר חודשים ארוכים – ולדבריה היא חיסלה במהלך הדיפת הפעולה 250 לוחמים אוקראינים. לא ברור לפי שעה אם מדובר בתחילתה של מתקפת-הנגד הגדולה שאוקראינה נערכה אליה במשך חודשים ארוכים, ושבה היא מקווה להחזיר לידיה שטחים שרוסיה כבשה ממנה מאז תחילת הפלישה בשנה שעברה. קייב שומרת לפי שעה על שתיקה, אבל בימים האחרונים גברו האיתותים שהמתקפה הגדולה עשויה להיפתח בכל רגע.

9 צפייה בגלריה
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
  נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
פוטין, זלנסקי והקרבות בחזית. מתקפת-הנגד החלה?
(צילום: AFP, AP, EPA)
הודעת משרד ההגנה הרוסי הייתה חריגה מעצם העובדה שפורסמה בשעת לילה מאוחרת, וגם מכיוון שלדברי מוסקבה המתקפה האוקראינית החלה כבר אתמול בבוקר, כך שלא ברור מדוע חיכתה זמן רב כל-כך לדווח עליה. דובר המשרד איגור קונשנקו מסר כי "המתקפה רחבת ההיקף" התבצעה בחמש נקודות שונות בקו החזית בדרום מחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה, אחד משני המחוזות שמרכיבים את חבל דונבאס. המחוז השני לוהנסק כבר נכבש על ידי רוסיה, בעוד דונייצק נותר כבוש רק חלקית – ושם מתחוללת כעת עיקר הלחימה בין הצדדים.
"מטרת האויב הייתה לפרוץ את ההגנות שלנו במקומות שהוא חשב שהם הכי פגיעים בחזית", אמר הדובר קונשנקו, "האויב לא השיג את מטרותיו, לא הייתה לו הצלחה". משרד ההגנה הרוסי טען עוד כי הכוחות הרוסיים הרגו במהלך הדיפת הפעולה האוקראינית 250 לוחמים והשמידו 16 טנקים, שלושה נגמ"שים ו-21 רכבים משוריינים נוספים.
ההצהרה כללה גם התייחסות ספציפית וחריגה למיקומו של הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב, מי שאמון על ניהול "המבצע הצבאי המיוחד" באוקראינה: לדברי מוסקבה הוא שהה במהלך הקרבות ב"אחת מעמדות הפיקוד הקדמיות". פרשנים בעולם מעריכים כי להצהרה הזו יש קשר למאבקי הכוח הפנימיים ברוסיה, ולביקורת שמשמיעים שלל גורמים ניציים במוסקבה – בהם ראש ארגון שכירי החרב האכזרי "קבוצת וגנר", יבגני פריגוז'ין – בטענה שגרסימוב ושאר בכירי הצבא לא מציגים נוכחות מספקת בחזית, ומנהלים בצורה רשלנית וכושלת את הפעילות המלחמתית.

9 צפייה בגלריה
טנק אוקראיני מסוג T-72 מנווט בין עצים באזור דונייצק ב מזרח אוקראינה מלחמה מול רוסיה
טנק אוקראיני מסוג T-72 מנווט בין עצים באזור דונייצק ב מזרח אוקראינה מלחמה מול רוסיה
טנק אוקראיני באזור דונייצק, ארכיון. בלוגר רוסי דיווח על "לחימה קשוחה"
(צילום: EPA)
על המתקפה האוקראינית דיווחו הבוקר גם בלוגרים צבאיים רוסים, אלו שתומכים בפלישה לאוקראינה והפכו לאורך השנה האחרונה למקור מידע חשוב בכל הנוגע למתרחש בשטח. אחד הבלוגרים הללו, סמיון פגוב, דיווח הבוקר על קרבות עזים באזורים שנמצאים תחת שליטה רוסית, ולדבריו האוקראינים תוקפים סמוך לעיירה וליקה נובוסילקה בדונייצק. "הלחימה היא קשוחה", הוא דיווח.
בהמשך הבוקר הודיעו הרשויות שמינתה מוסקבה בשטחים הכבושים במחוז זפוריז'יה, בדרום אוקראינה, כי גם שם פתחו הכוחות האוקראיניים במתקפה מחודשת. ולדימיר רוגוב, ראש הממשל הפרו-רוסי בזפוריז'ה, טען כי במתקפה שנפתחה אתמול הצליחו האוקראינים להתקדם תחילה 400 מטרים אל תוך קווי ההגנה הרוסיים, אבל בהמשך נהדפו. לדבריו, הבוקר שלחו האוקראינים כוחות גדולים אף יותר בהסתערות נוספת. "הקרב מתנהל כעת", הודיע.
באוקראינה לא התייחסו לפי שעה באופן ישיר לטענות הרוסיות, אבל בהודעה שפרסם "המרכז לתקשורת אסטרטגית" בצבא האוקראיני הזהירו מלוחמה פסיכולוגית מצדה של מוסקבה. "התועמלנים הרוסים מפיצים מידע שקרי על מתקפת-הנגד, על הכיוונים שלה ועל האבדות של הצבא הרוסי, במטרה לערער את המורל של האוקראינים ולהטעות את הציבור (כולל הציבור שלהם). גם אם אין שום מתקפת-נגד".
9 צפייה בגלריה
חייל ב צבא אוקראינה ב הפסקת סיגריה ב בחמוט
חייל ב צבא אוקראינה ב הפסקת סיגריה ב בחמוט
חייל אוקראיני בהפסקת סיגריה במהלך הקרבות על בחמוט. דיווח על הסתערות גם בזפוריז'יה
(צילום: AP)
9 צפייה בגלריה
חיילים של צבא אוקראינה באזור העיר בחמוט
חיילים של צבא אוקראינה באזור העיר בחמוט
החיילים האוקראינים. בקייב הזהירו מלוחמה פסיכולוגית
(צילום: AP )
מוקדם יותר, בהודעה שפרסם הבוקר מפקד כוחות היבשה האוקראיניים, הגנרל אולכסנדר סירסקי, הוא נמנע מלהתייחס לטענות הרוסיות. לדבריו כוחותיו ממשיכים "לנוע קדימה" בסביבת העיר בחמוט – השוכנת בחלקו הצפוני של מחוז דונייצק – והצליחו להשמיד עמדה רוסית סמוך לעיר הזו, שרוסיה הודיעה בחודש שעבר כי השלימה את כיבושה בתום הקרב הממושך והקשה ביותר במלחמה, קרב שעלה לשני צדדים בחייהם של אלפי חיילים. גם שר ההגנה האוקראיני אולכסיי רזניקוב שמר על עמימות, ובציוץ בטוויטר הוא ציטט מהשיר "Enjoy the Silence" של להקת דפש מוד: "מילים הן לא הכרחיות, הן יכולות לגרום רק לנזק", כתב.
אוקראינה, נזכיר, מתכוננת למתקפת-הנגד שלה כבר חודשים ארוכים, וצברה לשם כך עוד ועוד נשק מתקדם שקיבלה מהמערב – מטנקים, דרך מערכות הגנה אווירית ועד טילים ארוכי טווח – ובמקביל אימנה עשרות אלפי חיילים והכשירה אותם להשתמש בכלי הנשק המערביים. בימים האחרונים הלכו וגברו הסימנים שהמתקפה יכולה לצאת לפועל בכל רגע, והנשיא וולודימיר זלנסקי הצהיר בסוף השבוע כי ארצו השלימה את ההכנות שלה. אף שהביע ביטחון שמתקפת-הנגד תהיה מוצלחת, הוא הדגיש כי לא ברור כמה זמן תימשך, וכיצד בדיוק תתפתח. באיתות נוסף, אתמול פרסם משרד ההגנה האוקראיני סרטון שערוך בסגנון הוליוודי כמעט, ושבו לוחמים בחזית מסמנים בידיהם לשתיקה – כשברקע נשמעים קולות ירי. "תוכניות אוהבות שקט, לא תהיה הכרזה על ההתחלה", הצהיר המשרד בהודעה שנלוותה לסרטון, אם כי לא התייחס במפורש למתקפת-הנגד.
9 צפייה בגלריה
לוחמים אוקראינים אוקראינה מסמנים לשקט לפני מתקפת נגד מתקפה נגד רוסיה מלחמה
לוחמים אוקראינים אוקראינה מסמנים לשקט לפני מתקפת נגד מתקפה נגד רוסיה מלחמה
מתוך הסרטון שאוקראינה פרסמה אתמול: הלוחמים בו סימנו לשתיקה בכל הנוגע למתקפת-הנגד המתוכננת
(צילום: משרד ההגנה האוקראיני)
9 צפייה בגלריה
רוסיה אש ב בלגורוד בגלל הפגזות מ אוקראינה
רוסיה אש ב בלגורוד בגלל הפגזות מ אוקראינה
אש במחוז בלגורוד ברוסיה, בעקבות ירי ארטילרי מאוקראינה בסוף השבוע. התעוזה של קייב הולכת וגוברת
(צילום: רויטרס)
במה שנראה כהיערכות למתקפה הגדולה, אוקראינה הגבירה בשבועות האחרונים את מתקפות הכטב"מים שלה נגד רוסיה, אולי כדי לשבש את נתיבי האספקה הרוסיים, אבל במקביל גם רוסיה הגבירה משמעותית את מתקפות הטילים והכטב"מים שלה על ערי אוקראינה. הבוקר דווח על כטב"מים נוספים בעומק העורף הרוסי: הרשויות במחוז קלוגה הסמוך למוסקבה דיווחו על שני כטב"מים שנפלו על כביש מהיר באזור, אבל לדבריהן בהתרסקות לא הייתה התלקחות של חומרי נפץ כלשהם. עדות לתעוזה האוקראינית ההולכת וגוברת הגיעה גם בדמות הירי הארטילרי הכבד על מחוז בלגורוד ברוסיה, שגובל באוקראינה. במחוז הזה מתרחשות בשבועות האחרונים גם פלישות של מורדים רוסים הנלחמים לצד אוקראינה – מורדים שקייב מכחישה קשר ישיר אליהם, אבל במוסקבה טוענים שהם "טרוריסטים" הפועלים בשליחותה. רק אתמול טענו המורדים כי פלשו שוב לבלגורוד, ולקחו בשבי כמה חיילים רוסים.
רוסיה, שפלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר אשתקד, קיוותה אז להפיל בתוך ימים ספורים בלבד את הממשלה הפרו-מערבית בקייב, אבל ספגה שלל מפלות בשדה הקרב, ובין היתר איבדה בקיץ שעבר שטחים גדולים שבהם אחזה במחוז חרקוב בצפון-מזרח המדינה וגם את העיר הגדולה חרסון שבדרום. רוסיה שולטת כעת על 18% משטחי אוקראינה, ו"סיפחה" רשמית ארבעה מחוזות שכבושים ברובם רק באופן חלקי: דונייצק ולוהנסק שבחבל דונבאס, והמחוזות זפוריז'יה וחרסון שבדרום. בקייב הקפידו שלא להצהיר היכן תצא לפועל המתקפה, מתוך תקווה למתוח כמה שיותר את הכוחות הרוסיים לאורך קו החזית המתפרש על 1,000 ק"מ, אבל גם למוסקבה היה זמן רב להיערך למתקפת-הנגד – והיא שקדה על הקמת ביצורים נרחבים הכוללים תעלות ומכשולים שונים, במטרה לחסום את דרכם של רכבים משוריינים.
9 צפייה בגלריה
שיגור טיל חרסון
שיגור טיל חרסון
שיגור רקטת HIMARS מתקדמת שאוקראינה קיבלה מארה"ב. קייב צברה עוד ועוד נשק
(צילום:EPA)
9 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ביידן. ציפייה גדולה במערב, אחרי השקעה של מיליארדים
(צילום: gettyimages)
מתקפת-הנגד המתכוננת מעוררת גם ציפייה רבה בקרב בעלות בריתה של קייב במערב, שהזרימו אליה נשק בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים, וכעת מקווים לראות שזו עושה בו שימוש נבון ומוצלח. פרשנים בעולם מעריכים לפיכך כי להצלחה או לכישלון במתקפה עשויה להיות השפעה גדולה על המשך הסיוע הצבאי לקייב. ג'ייק סאליבן, יועצו לביטחון לאומי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, התייחס אמש למתקפת-הנגד המתוכננת והביע ביטחון שהאוקראינים יצליחו לשחרר בה "טריטוריה אסטרטגית משמעותית". בריאיון ל-CNN העריך כי להישגים בשדה הקרב תהיה גם השפעה רבה על משא ומתן עתידי שאולי יתנהל בין קייב למוסקבה. "הנשיא זלנסקי אמר בעצמו כי המלחמה הזו תסתיים בסופו של דבר באמצעות דיפלומטיה", ציין.