4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ישיבת סיעה העבודה
מרב מיכאלי ישיבת סיעה העבודה
יממה סוערת. מיכאלי
(צילום: יואב דודקוביץ')
יממה סוערת עברה על שרת התחבורה מרב מיכאלי, שנקלעה היום (רביעי) לעימות עם יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) שמתנגד לרפורמת מחירי התחבורה הציבורית שקידמה, וספגה ביקורות קשות גם מנהגי האוטובוסים. כל זאת, כשברקע איומי הנהגים לשבות באזורים רבים ברחבי הארץ.
הכעס של ח"כ ביטון על מיכאלי החל לפני כמה שבועות, בשל העובדה שרפורמת התחבורה הציבורית שאושרה בתחילת החודש, "דרך שווה" - בצו של השרה, הוצגה בשעתו לציבור לפני שהועברה לחברי ועדת הכלכלה בראשותו, שאמורים לבחון אותה. בשבועות האחרונים הוא איים שאם השרה, שלא הגיעה לארבע ישיבות הוועדה בנושא על אף שהוזמנה, לא תענה להשגות של חברי הוועדה על התוכנית - הוא יפעל בהתאם.
4 צפייה בגלריה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
דיון בועדת הכלכלה על יוקר המחיה
מתנגד לרפורמת התחבורה הציבורית. ח"כ ביטון
( צילום:נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת )
אמש קיבל ביטון מכתב תשובה ממיכאלי לגבי השאלות שעלו בוועדה. לדבריו, התשובות שהגישה על הפניות בעניין מחירים האוטובוסים בפריפריה לא מספקות, וביטון האשים אותה בניסיון להסתיר מהציבור מחטף של עליית מחירים. בעקבות כך, ביטון הודיע הבוקר כי יפסיק להצביע עם הקואליציה וביטל את הישיבות הקרובות של הוועדה בראשותו במחאה על התנהלותה של מיכאלי.
אתמול השיקה מיכאלי את סקר התחבורה הציבורית הגדול, שנועד להבין את צרכי הנוסעים. עד אתמול בלילה כבר נכנסו אליו יותר מ-2,000 איש ומילאו אותו. הבוקר בוועדת הכלכלה ח"כ ביטון ביקר את הסקר, ותהה: "מה ההיגיון שעושים רפורמה ואז סקר? מתי בפעם האחרונה עשיתם סקר כזה? זו פעם ראשונה אחרי 30 שנה, לא הגיוני שרפורמה כזאת תבוא אחרי סקר? זה המשרד הראשון בחיי שראיתי דבר כזה".
בוועדה היום העלה ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) תהייה לגבי שאלה מספר 19 בסקר, ששאלה האם ממלא הטופס היה משתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע לשירותים חיוניים, כמו בתי חולים, בסופי השבוע. מקלב טען כי מדובר בניסיון לבדוק מה דעת הציבור על תחבורה ציבורית בשבת. גורם פוליטי המשויך למפלגות החרדיות אמר: "זה למעשה סקר פוליטי על עניין תחבורה ציבורית בשבת שהושק בכובע אחר".

בסביבתה של מיכאלי לא הופתעו מהמהלך של ביטון הבוקר, והיו מי שהגדירו אותו כמהלך פוליטי על גבה. ל-ynet נודע כי למרות שאתמול נקבעה ביניהם פגישה להיום בצהריים, בסופו של דבר השניים לא נפגשו בעקבות דבריו של ביטון בוועדה, וכי הוא זה שביטל את הפגישה. מכיוון שהצו על הרפורמה שנחתם על ידי מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן הופיע כבר בחוק ההסדרים, בקואליציה היו מי ששאלו מדוע ביטון לא דיבר על הנושא לפני כן, אם הוא כה חשוב לו.

נהגי האוטובוסים: "מיכאלי נפגשת איתנו בשביל תמונה"

רפורמת "דרך שווה", שעליה הודיעו מיכאלי וליברמן בחודש שעבר ושאושרה בתחילת החודש, אמורה להיכנס לתוקף ב-1 באוגוסט ולבטל את חוסר השוויון בין הפריפריה למרכז בתחבורה הציבורית באמצעות מחירים אחידים. עם זאת, הרפורמה לא פותרת את המחסור החמור באוטובוסים ובנהגים. על פי הערכות, קיים מחסור של כ-4,000 נהגי אוטובוס בכל החברות.
4 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן
מיכאלי וליברמן מודיעים על הרפורמה החדשה, בחודש שעבר
(צילום: עמית שאבי)
בצהריים הודיע ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית החדשה על שביתה ממחר בבוקר למשך יממה, בשל חוסר יכולתה של שרת התחבורה להיפגש עם נציגיו ולדון בשכרם וביטחונם של הנהגים. במקביל, נהגי אוטובוס המאוגדים בארגון כוח לעובדים מאיימים לשבות למשך שמונה שעות ביום שני הקרוב. בהמשך נקבעה פגיעה בין נציגי הנהגים למשרד התחבורה, שבה ידונו בטענות הנהגים - ועל כן השביתה נדחתה לעת עתה.
הנהגים דורשים כבר תקופה ארוכה לשפר את שכרם, להכיר בהם כעובדי ציבור, לפעול להפסקת האלימות נגדם ולהתקין שירותים בכל מסוף. בשבועות האחרונים פנו הוועדים לבית המשפט, ושלשום קיבלו אישור לשבות לאחר שלא הגיעו להסכמות עם ראשי משרד התחבורה לגבי דרישותיהם. בימים האחרונים הפגינו עשרות נהגים השייכים לארגון הנהגים בהסתדרות מול ביתה של מיכאלי בתל אביב, והבוקר תלו שלטי מחאה ברחבי הארץ.

אם השביתה תתקיים מחר, יושבתו הקווים של חברות אלקטרה אפיקים, קווים, אקסטרה, תנופה, דן באר שבע ובית שמש אקספרס. החברות הללו פועלות בלוד, רמלה, שוהם, באר יעקב, מודיעין עילית, מודיעין מכבים רעות, אור יהודה, קריית אונו, חדרה, עמק חפר, נתניה, בני ברק, אשדוד, יבנה, פתח תקווה, באר שבע, בית שמש, ירושלים פרוזדור, אריאל והשומרון.
נציגי הנהגים סיפרו ל-ynet כי הם נפגשו עם אנשי משרדה של מיכאלי כמה פעמים בעשרת החודשים מאז כניסתה לתפקיד. לדבריהם, לא חלה שום התקדמות משמעותית במשא ומתן. אחד מראשי ארגוני הנהגים שמעורב במשא ומתן אמר כי מלבד פגישת היכרות קצרה ביניהם, שבה שמעה מיכאלי את טענותיהם, הוא בספק אם היא מודעת לחומרת המצב. "השרה לא מוכנה להיפגש עם הנהגים. הפגישה שלה איתנו הייתה יותר חשובה עבורה לתמונה וליחסי הציבור. בפועל, היא נתנה לנו להרגיש כאילו היא שומעת אותנו, אבל שום דבר לא קרה מאז".
"כדי לשפר את התחבורה הציבורית חייבים קודם כל לטפל בבעיית המחסור בנהגים", אמר גורם בכיר בעולם התחבורה הציבורית. "לבסוף, כל המשברים שאנו רואים לאחרונה - גם ברכבת וגם באוטובוסים - הוא תוצאה של התעלמות מבעיה שנמשכת כבר שנים. העובדה שהמדינה לא העבירה בתקציב הקודם כספים עבור הנהגים זו טעות בסיסית שכעת אנחנו משלמים עליה".
4 צפייה בגלריה
מחאת נהגי האוטובוסים בעזריאלי, תל אביב
מחאת נהגי האוטובוסים בעזריאלי, תל אביב
דורשים שיפור בתנאי השכר. נהגי אוטובוס מפגינים בתל אביב, בספטמבר
(צילום: אסף זגריזק )
"מתי כבר יבינו שצריך לעשות שינוי ושהנהגים יפסיקו להיות אסקופה נדרסת?", תהה יו"ר האיגוד המקצועי בהסתדרות הלאומית, ששי שדה. "אנחנו מדברים על עתיד התחבורה הציבורית במדינה פקוקה מאוד, ואף אחד לא מקשיב. הפגישות עם הצוות של השרה הם פגישות בלי עוקץ. המשא ומתן לא מתקדם, אין הצעה קונקרטית ולא נראה שיש כיוון. הגיע הזמן שהשרה תתעורר".
מארגון 15 דקות נמסר: "השרה מיכאלי מציעה כל מיני פרויקטים ארוכי טווח, אבל לא מטפלת בבעיות הבסיסיות ביותר של התחבורה הציבורית בישראל. יש לבצע טיפול שורש ולפתור את הבעיות המרכזיות שמונעות ממנה להתקדם הלאה ולהתייעל. יש המון דברים שאפשר לבצע בטווח הזמן המיידי - ורבים מהם נמצאים רק תחת תחום אחריותה בלבד: סלילת נת"צים, שיפור תנאי הנהגים, טיפול במחסור הנהגים וקידום של רשויות מטרופוליניות, נושא שהיא הפילה בחוק ההסדרים האחרון. אנחנו מצפים ממנה לפעול בשלושת תחומים האלו בהקדם".