קבוצות מהגרים מסוריה ואפגניסטן נעצרו בחודש דצמבר באירופה, לאחר שהחזיקו בקלצ'ניקובים ובכלי נשק נוספים. כך דיווח העיתון האמריקני "וול סטריט ג'ורנל", שציין כי בטלפונים שנמצאו ברשות המהגרים נמצאו בין היתר תמונות של יהודים וישראלים שככל הנראה היו המטרה למתקפה מתוכננת.
1 צפייה בגלריה
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
תגבור כוחות הביטחון בוינה לאחר מתקפת הטרור
כוחות ביטחון ומשטרה באוסטריה. ארכיון
(צילום: AFP)
שתי הקבוצות, אשר לא נמצא קשר ביניהן, נעצרו באוסטריה ובבוסניה על ידי המשטרה המקומית. בדיווח נטען שהרקע לחשדות הוא המלחמה המתנהלת בעזה, שהובילה לעלייה בהתרעות לפיגועי טרור נגד ישראלים ויהודים באירופה.
המעצר מצטרף לשורת סיכולי פיגועים באירופה בסוף 2023 - ולסיכול שבוצע אתמול באיטליה, שבמסגרתו נעצרו שלושה פלסטינים בחשד שתכננו לבצע פיגועי טרור, בכלל זה פיגועי התאבדות, נגד אזרחים ומטרות צבאיות "על אדמה זרה". החשודים נעצרו בעיר לקווילה שבמרכז איטליה, ולפי העיתון "לה רפובליקה" הם חיו במדינה מתוקף אשרות שהייה שניתנו להם על בסיס הומניטרי.
לפי החוקרים האיטלקים, הפלסטינים משתייכים לתשתית צבאית ומבצעית המכונה "כוח ההתערבות המהירה – חטיבת טולכרם", שהיא חלק מ"גדודי חללי אל-אקצה", הזרוע הצבאית של ארגון "פתח". הזרוע הזו מוגדרת על-ידי האיחוד האירופי כארגון טרור מאז שנת 2023.
גורמים אמרו לעיתון האמריקני כי המקרים השונים מרמזים לא רק על עלייה מתמדת בטרור באירופה, אלא גם על מקור חדש, שמקשה על עבודת כוחות הביטחון. ב-2015 החל גל טרור שהוביל ארגון דאעש ומקורו בתאים בסוריה ובעיראק - וכעת הוא התרחב גם למדינות וארגונים נוספים, בהם איראן, חמאס וחיזבאללה.
בתוך כך, הזהירה סוכנות הביון הגרמנית (BND) כי פעילים בארגונים השונים מתעוררים בשל המלחמה בעזה, וכי בתי כנסת ומוסדות יהודיים אחרים הם בין המטרות האפשריות למתקפות טרור ביבשת. שירותי הביטחון בגרמניה אף יזמו פשיטה על תאי טרור במדינה, ובדצמבר 2023 עצרו ארבעה פעילי חמאס בחשד לתכנון פיגוע נגד מוסדות יהודיים.