ראש הממשלה נפתלי בנט ימריא מחר (יום שלישי) בשעה 16:00 לביקור המדיני הראשון שלו בארה"ב, ופגישתו הראשונה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחדר הסגלגל בבית הלבן, שתיערך ביום חמישי. בביקור צפוי בנט לומר לביידן כי חזרה להסכם הגרעין עם איראן תהיה טעות. "עיקר הדיון ברמת המדיניות והתוכן יעסוק באיראן", אמר הערב (יום ב') גורם מדיני בירושלים.
3 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן נפתלי בנט
ג'ו ביידן נפתלי בנט
בנט וביידן. המטרה: ליצור קשר בלתי אמצעי
(צילום: AP, יונתן זינדל)

בנט ייפגש ביום רביעי עם מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, מזכיר ההגנה לויד אוסטין והיועץ לביטחון לאומי ג'ק סאליבן. הפגישה עם הנשיא ביידן תיערך ביום חמישי בשעה 11:30 (שעון מקומי) ותתחיל במפגש בארבע עיניים בחדר הסגלגל. המטרה של הפגישה הזו היא בין היתר ליצור קשר בלתי אמצעי בין שני המנהיגים.
לאחר מכן תתקיים פגישה מורחבת שבה ישתתפו מהצד הישראלי ראש המטה לביטחון לאומי ד"ר אייל חולתא, ראש הסגל טל גן צבי, היועצת המדינית שמרית מאיר, המזכיר הצבאי אבי גיל, מזכיר הממשלה שלום שלמה ושגריר ישראל באו"ם ובארה"ב גלעד ארדן. רעיית רה"מ גילת בנט לא תצטרף לנסיעה, כפי שכבר פורסם ב-ynet.

גישה הוליסטית: "זה לא רק אורניום"

"כשהתחלנו לתכנן את הביקור, החזרה להסכם הגרעין נראתה בטוחה, אבל מאז עבר זמן, התחלף נשיא באיראן - והדברים נראים פחות ברורים. בראייתנו יכול להיות שלא תהיה חזרה להסכם", אמר הערב הגורם המדיני, כשהוא מתייחס להשבעתו של איש הימין הקיצוני איברהים ראיסי לנשיא הרפובליקה האיסלאמית ולמבוי הסתום בשיחות הלא-ישירות בין וושינגטון לטהרן על החזרה להסכם - שיחות שלא התחדשו מאז הסתיים הסבב האחרון בווינה בחודש יוני.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי. "ממשלת משמרות המהפכה לכל דבר ועניין"
נשיא איראן איברהים ראיסי. "ממשלת משמרות המהפכה לכל דבר ועניין"
נשיא איראן איברהים ראיסי. "ממשלת משמרות המהפכה לכל דבר ועניין"
(צילום: AFP)
"המשטר האיראני נמצא בנקודה הקיצונית ביותר שלו מאז 1979", הוסיף הגורם המדיני. "המנהיג העליון עלי חמינאי חושב על המורשת שלו, הבחירה בנשיא איברהים ראיסי מאותתת על כיוון מסוים. זו ממשלת משמרות המהפכה לכל דבר ועניין. הניתוק בין העם למשטר מאוד בולט והאגרסיביות האזורית וקצב ההעשרה מסחרר ומדאיג. הם ממש מדינה פיראטית במלוא מובן המילה, ולכן הדבר הנכון לעשות זה להסתכל מערכתית מה ישראל, ארה"ב ושחקנים אחרים באזור עושים כדי לבלום את האיראנים. יש פה אתגר מאוד גדול ויש פה גם הזדמנות".
לדברי הגורם, בנט לא יציג "באופן אוטומטי" תפיסה "לעומתית" כפי שעשתה לכאורה הממשלה הקודמת. "זה שונה מהממשלה הקודמת. מה שירשנו אחרי קמפיין ארוך זו תוכנית גרעין איראנית מבחינת העשרת אורניום במופע המתקדם ביותר שלה", הוא הוסיף - בצל אזהרות סוכנות הגרעין של האו"ם (סבא"א) על כך שאיראן אוגרת יותר ויותר אורניום המועשר לרמה של 60%, רמה הקרובה מאוד ל-90% הנדרשים לנשק גרעיני. "ירשנו איראן שפועלת בצורה אגרסיבית מאוד ומעצימה כוחות שליליים מאוד באזור".
הגורם ציין עוד כי בנט יציג בפני ביידן והממשל האמריקני "תוכנית סדורה שנבנתה בחודשיים האחרונים לבלימת האיראנים, גם בממד הגרעיני וגם בממד התוקפנות האזורית". לדבריו, בנט למד לעומק את הסוגיה האיראנית מאז נכנס ללשכת ראש הממשלה: "הוא עשה תהליך ממושך מאוד של העמקה, למידה ואיפכא מסתברא של הנושא האיראני - מכל זווית שאפשר להעלות על הדעת".

העמדה שבנט יציג לנשיא ביידן, כך לפי אותו גורם, היא ש"אין ערך אמיתי או גדול לחזרה להסכם - כי הוא עונה על פחות מרכיבים ממה שענה ההסכם בשנת 2015". הגישה של בנט תהיה "הוליסטית" לפי הגורם המדיני. "זה לא רק העשרת אורניום, שהיה הכשל בתפיסה (שמאחורי) הסכם הגרעין. אנו מדברים גם על ההיבט של האגרסיה האיראנית בסוריה, בסוריה, בעיראק, בתימן, בעזה, בכטב"מים ובים. הדבר הזה הוא לא רק הצרה שלנו, אלא של מדינות העולם ושל מדינות האזור. כל הדברים הללו צריכים להיות מתוכללים לראייה אסטרטגית כוללת, וראש הממשלה עיבד אותה בשבועות האחרונים".

בונים אמון: "אין הדלפות"

בתדרוך שלו לקראת המראת בנט לארה"ב טען הגורם המדיני כי ניכר שיפור משמעותי ביחסים בין וושינגטון לירושלים בחודשיים שחלפו מאז השבעת הממשלה החדשה. "קשרי העבודה טובים, אינטימיים מאוד, קשובים מאוד. אין הדלפות, הקשרים מאוד טובים והם קשרי אמון שמתבססים על הבנה הדדית של האתגרים האחד של השני, וסדרי העדיפויות האחד של השני", אמר.
הגורם התייחס גם למחלוקת שנותרה בשאלה הפלסטינית, וטען כי למרות השוני העמוק בתפיסות יש "הבנה" בין הצדדים. הוא הזכיר כי גם בתוך הקואליציה השברירית, של מפלגות שמאל וימין, יש מחלוקת דומה: "אם אנו יכולים להכיל את זה בממשלה שלנו, בוודאי שאנו יכולים להכיל את זה עם ידידתנו הגדולה ביותר".
עוד אמר הגורם כי גם לאמריקנים ברור שכרגע אין "היתכנות" למשא ומתן אמיתי מול הפלסטינים: "אין שחקן שמצוי בדברים וחושב שעכשיו מו"מ עם הפלסטינים זה רעיון מוצלח". עם זאת, הוא הדגיש כי ישראל תידרש כעת לשפר את המצב הכלכלי של הפלסטינים. בנוגע להסלמה ברצועת עזה אמר הגורם: "האמריקנים מודעים לכך שהבעיה היא לא אצלנו, שהסבלנות פוקעת ושהמצב לא יכול להימשך ככה".
3 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
הנשיא הפלסטיני אבו מאזן. "שוני עמוק בתפיסות בין ירושלים לוושינגטון, אבל מכילים אותו"
(צילום: AFP)
בקרב מנהיגי המתנחלים יש החוששים מהלחץ שעשוי הממשל האמריקני להפעיל על ישראל בכל הנוגע לסוגיה הפלסטינית ולבנייה בהתנחלויות. יהודית קצובר ונדיה מטר, ראשי "תנועת הריבונות", שיגרו הערב מכתב לבנט ובו דרשו ממנו "לא להיכנע" ללחץ שכזה. הן דרשו גם שבנט יתנגד לכוונתו של הממשל האמריקני לפתוח מחדש את הקונסוליה עבור הפלסטינים בירושלים, שנסגרה בתקופתו של דונלד טראמפ ופתיחתה מחדש דורשת את הסכמת ישראל.
במפגש עם ביידן, כך לפי הגורם המדיני, בנט צפוי לעודד אותו "להמשיך בכל הכוח" בתהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות העולם הערבי, תהליך שהחל בשלהי כהונת טראמפ. "יש פוטנציאל גדול לשיתופי הפעולה ביטחוניים באזור", ציין הגורם. גם סוגיית פעילותה של סין בישראל צפויה לעלות לדיון בשיחות, בצל הלחץ שמפעילה וושינגטון על בעלות בריתה במערב להימנע מחדירה של חברות סיניות לתחומים שונים בכלכלותיהן, כמו השקעות ברשת ה-5G. "אנו רואים את הנושא הזה כעניין של ביטחון לאומי לנו בראש ובראשונה, ומבינים את הרגישות האמריקנית", הדגיש הגורם.
בליכוד מיהרו הערב להגיב בחריפות להאשמות של הגורם המדיני בכל הנוגע למדיניות הממשלה שבראשה עמד בנימין נתניהו. "בנט משקר כמו שהוא נושם", מסרו במפלגה. "הוא בעצמו שיבח את פעילותו העצומה של נתניהו בעניין איראן וגער במלגלגים בהישגיו של נתניהו - שאליהם הוא עכשיו מצטרף תוך הפגנת חולשה מול התקפותיה של איראן ואימוץ מדיניות מתרפסת של 'אין הפתעות' מול ארה״ב. בושה!".
עוד נמסר מטעם הליכוד: "אלמלא הפעולות המבצעיות, המדיניות וההסברתיות הנחושות ש(נתניהו) הוביל לאורך שנים - לאיראן כבר היה מזמן ארסנל של פצצות גרעין. לעומת נתניהו, בנט נכשל בקורונה ונכשל גם במאבק נגד איראן. אם בנט היה אובססיבי לחיסונים ולביטחון ישראל במקום להיות אובססיבי לנתניהו, איראן הייתה מפסידה וישראל הייתה מנצחת".
חיים גולדיטש השתתף בהכנת הידיעה