"כינוס חירום" במחאה על הרפורמה המתוכננת בענף חקלאות תחת חוק ההסדרים התקיים היום (ד') בנוכחות ההנהגה החקלאית בישראל, ראשי המועצות האזוריות וחברי כנסת מהקואליציה, ש-18 מהם הצהירו השבוע כי לא יתמכו בחוק ההסדרים, שבה כלולה הרפורמה החקלאית. עיקר הטענות הופנו נגד שר האוצר אביגדור ליברמן, שמקדם את התוכנית: "מי שמע על שר אוצר שיוצא נגד חקלאים? מול כוח יעמוד כוח", אמרו.
7 צפייה בגלריה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה
הפגנת החקלאים מול משרדי הממשלה, בתחילת החודש
(צילום: יואב דודקביץ)
מחאת החקלאים פרצה בעקבות התוכנית שמקדמים שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, להפחתת מכסים רוחבית על פירות, ירקות וביצים - במטרה לפתוח את השוק לייבוא ולהביא להורדת המחירים לצרכן. כיום, בענף הביצים למשל המחירים לצרכן מפוקחים על-ידי המדינה, לצד ייבוא מוגבל בענף הפירות והירקות - שמחיריהן היחסיים בישראל גבוהים. כך מתאפשר לעיתים לייבא עגבניות ללא מכס, כדי לאזן את המחירים בשוק.
7 צפייה בגלריה
רם בן ברק
רם בן ברק
ח"כ רם בן ברק בכנס. "בלי הסכמות זה לא יעבור בכנסת"
(צילום: אבי חי)
7 צפייה בגלריה
אבשלום וילן
אבשלום וילן
אבשלום וילן. "חבורת ליברמן-פורר מובילה נגדנו מלחמה"
(צילום: אבי חי)
על אף שהרפורמה צפויה להוריד את מחירי הצרכנים, החקלאים טוענים שפתיחת השוק לייבוא ללא מכס - תיפגע בחקלאות בישראל. נציגי המאבק מוחים על ההצעה של שני השרים, וכבר יצאו להפגין נגדה ברחבי הארץ. עם זאת, במשרד האוצר סבורים כי ההתנגדות הגורפת של חברי כנסת רבים מהקואליציה לרפורמה המדוברת נובעת מרצונם להשיג הישגים בתחומים אחרים. לטענתם, תמורת הבטחות לאינטרסים של מפלגותיהם - העבודה, מרצ וכחול לבן - הם יתגמשו בנושא.
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
"לא להתרשם מהכוחניות שמציג שר האוצר". ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, בירך את באי הכנס וטען כי הוא אחד מבין שרשרת של אירועים במסגרת המאבק על החקלאות. "מכתב הח"כים הוא דרמטי, ולא מובן מאליו שנבחרי ציבור בתוך הקואליציה קיבלו החלטה אמיצה וחתמו על מכתב שמשמעותו מסר חד וברור לשר האוצר ושר החקלאות: הריבון הוא הכנסת, והיא זו שתחליט אם חוק ההסדרים יכלול פרק חקלאות או לא. ככל שיהיו יותר חברי כנסת שיחתמו, כך יגדל הסיכוי להצלחה".
יפרח פנה לנוכחים וביקש מהם שלא "לפחד" מהרפורמה המתוכננת. "אני מציע שלא להתרשם מהכוחניות שמציג שר האוצר - היכולת שלנו לחבר כמה שיותר חברי כנסת וראשי מפלגות ינצחו את המאבק הזה, ובגדול. מי שמע על שר אוצר שיוצא נגד חקלאים?"
7 צפייה בגלריה
רפורמה חקלאות חוק ההסדרים
רפורמה חקלאות חוק ההסדרים
המכתב ששיגרו 18 חברי הכנסת לליברמן
חבר הכנסת לשעבר אבשלום וילן, המשמש כיום מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראלי, דיבר בתקיפות: "חבורת ליברמן-פורר מובילה נגדנו מלחמה, למי יש יותר כוח. אבל, העובדה היא שהח"כים יצאו נגד המהלך, עוד לפני קריאה ראשונה ואמרו 'עד כאן'. אתמול ראיתי שמישהו באוצר אומר שהוא יוכל לקנות חברי כנסת - מה? אנחנו מדינת עולם שלישי? מול כוח יעמוד כוח".
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אמר: "המסר הוא חד משמעי - לא יפצלו אותנו. או שלא תהיה רפורמה, או שתהיה רפורמה בהסכמה, או שלא תהיה ממשלה. הסגנון ה'ליברמני' לא עובד, תושבי ישראל לא מוכרים את החקלאות הישראלית בשביל 2.8 שקלים ביוקר המחייה".
יו״ר סיעת העבודה, ח"כ רם שפע, אמר: "אני מוסר לכל הגורמים העלומים במשרד האוצר - אי אפשר לקנות אותנו בהישגים אחרים, תשכחו מזה. אנחנו עומדים ביחד כאגרוף ברזל אל מול הרפורמה במתכונתה הנוכחית. אני, ביחד עם חבריי למאבק קוראים לבכירי משרד האוצר להתעשת לפני שיהיה מאוחר מדי. תמנעו מאיתנו להתמודד עם אתגרים מיותרים בקואליציה. אנחנו מוכנים להיות שותפים מלאים לרפורמה בחקלאות אבל בתנאי שתהיה אחראית, מסודרת ובהסכמה ולא כחלק מחוק ההסדרים".
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן ברק, לא חתם על המכתב - אך הגיע לכינוס כדי לתמוך במאבק. "אם לא נגיע להסכמות, הרפורמה הזאת לא תעבור בכנסת. משק משפחתי קטן שפועל בערבה או בנהלל הוא מרכיב חשוב בביטחון המדינה, בביטחון המזון ובפיזור האוכלוסייה בכל הארץ . אני אדאג שזה יקרה בכנסת כשהרפורמה תעבור".
7 צפייה בגלריה
עמית יפרח יו"ר התאחדות חקלאי ישראל
עמית יפרח יו"ר התאחדות חקלאי ישראל
עמית יפרח. "לא לפחד מהכוחניות של האוצר"
(צילום: אבי חי)
7 צפייה בגלריה
אלון שוסטר בועידת ynet וידיעות אחרונות בשדרות
אלון שוסטר בועידת ynet וידיעות אחרונות בשדרות
השר לשעבר אלון שוסטר. "החקלאות היא לא מגרש של אף אדם"
(צילום: קונטקט)
שר החקלאות לשעבר אלון שוסטר דיבר לנוכחים בזום, והודה לשר ליברמן על ש"איחד בין החקלאים", כלשונו: "אני מקווה שזה יעזור מול הדורסנות של מובילי הרפורמה", אמר, "החקלאות היא לא מגרש משחקים של אדם או של קבוצת אנשים שהולכת עם אג'נדה, כזו שזרה לציונות ולהיגיון המקצועי.
יו"ר נשיאות המגזר העסקי והתאחדות האיכרים דובי אמיתי אמר: "אני שומע כל מיני כוונות 'לקנות' את חברי הכנסת בתמורה למכירת החקלאות ואני אומר, חברי הכנסת שנמצאים כאן איתנו - הם לא למכירה והחקלאות לא למכירה, כי ערכים לא קונים בכסף. במקום להשקיע בחקלאות וברפורמה אמיתית שתטיב עם כולם, כפי שעושים בכל העולם, בוחרים שרי האוצר והחקלאות לצאת בכותרות פופוליסטיות שבינן ובין הוזלת יוקר המחייה אין דבר וחצי דבר ומי כמו שר החקלאות יודע את זה, כמי שהיה אחד מהדוברים הבולטים של החקלאים בהיותו חבר כנסת".
כאמור, שלשום שיגרו 18 ח"כים מהקואליציה מכתב דחוף בחתימתם לשר האוצר, שבו הודיעו לו כי לא יוכלו לתמוך ברפורמה בחקלאות ולכן לא יתמכו גם בחוק ההסדרים. בכך, שישה חברי הכנסת של מרצ הצטרפו ל-12 חברי כנסת ממפלגות העבודה וכחול לבן. על המכתב חתמו: רם שפע, אלון שוסטר, יעל רון בן משה, יאיר גולן, אמילי מואטי, אפרת רייטן, אלון טל, גלעד קריב, נעמה לזימי, מופיע מרעי, אבתיסאם מראענה, גבי לסקי, רות וסרמן-לנדה, מיכל רוזין, עלי סלאלחה, גידא רינאוי-זועבי, מיכאל ביטון ומוסי רז.
יש לציין כי בימים האחרונים כבר הוצאו מחוק ההסדרים פרקים שלמים שעוררו מחלוקת בקואליציה, בהם חוק המטרו, החובה לדווח על שכר דירה, דיווח גופים פיננסיים על לקוחותיהם, וחובת תשלום למי שהזמין תור אצל רופא מומחה ולא הגיע במועד שקבע.