לקראת ההכנות לפעולה ברפיח, במקביל להמתנה לתשובת חמאס להצעה המצרית החדשה לעסקת חטופים, אישר הרמטכ"ל תוכניות לאוגדות שעשויות לפעול בעיר הדרומית ביותר בעזה. במקביל, ועל רקע הלחץ הבינלאומי הגובר והאפשרות גם להוצאת צווי מעצר בינלאומיים, מסר דובר צה"ל הודעה לתקשורת הזרה ואמר כי "הסיוע המועבר לרצועה הוא הגדול אי פעם".

צה"ל הודיע אתמול (ראשון) בצהריים כי הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, קיים שיח ואישורי תוכניות להמשך המלחמה עם מפקד פיקוד הדרום, אלוף ירון פינקלמן, ועם כלל מפקדי האוגדות והחטיבות בפיקוד. למעשה, מדובר באישור התוכניות לדרג הטקטי, לקראת גיוס כוחות מילואים שייקחו חלק בפעולה ברפיח, אם זו תצא לפועל בסופו של דבר.
בהודעתו לתקשורת הזרה אמר תא"ל דניאל הגרי כי "בשבועות האחרונים כמות הסיוע ההומניטרי שהועברה לרצועת עזה גדלה משמעותית. בימים הקרובים כמות הסיוע שתועבר לעזה תמשיך לגדול עוד יותר. מזון, מים, ציוד רפואי, ציוד מחסות וסיוע אחר. יותר סיוע מועבר לרצועת עזה מאשר שהועבר אי פעם".

לדברי תא"ל הגרי, "הגדלת הסיוע היא תוצאה של מאמצים מוגברים. ביניהם - פתיחת נמל אשדוד בישראל, מעבר חדש שנפתח בצפון רצועת עזה, הגדלת כמות הסיוע המגיעה מירדן - דרך ישראל - ונכנסת לרצועת עזה דרך מעבר הסיוע ההומניטרי כרם שלום. כמו כן, אפשרנו את פתיחתן של עשרות מאפיות בצפון ובדרום רצועת עזה. יחד עם פיקוד המרכז של צבא ארה"ב אנו עובדים על הקמת מזח ימי זמני, שיספק מערכת הפצה מספינות לחוף שתגדיל עוד יותר את זרימת הסיוע".
על רקע החשש מצווי מעצר בינלאומיים לבכירי המדינה והצבא על ידי בית הדין בהאג, אמר דובר צה"ל כי "צבא ההגנה לישראל פועל על פי החוק הבינלאומי. אנחנו עושים מאמצים עצומים כדי לצמצם את הפגיעה בתושבים שחמאס מסתתר מאחוריהם. זאת משום שאנחנו רואים בסבל של התושבים כטרגדיה, בעוד שחמאס רואה בסבל של התושבים אסטרטגיה. נמשיך לרדוף אחרי חמאס בכל מקום ברצועת עזה. נמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי להחזיר את החטופים הביתה. נמשיך למלא את משימתנו - לשחרר את החטופים שלנו מחמאס ולשחרר את עזה מחמאס".
2 צפייה בגלריה
משאיות במעבר רפיח
משאיות במעבר רפיח
פקק משאיות במעבר רפיח
(צילום: REUTERS/Mohamed Abd El Ghany)
2 צפייה בגלריה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב של ארגון הסיוע הבינלאומי WCK שהותקף ברצועת עזה
רכב הסיוע שהותקף בשוגג בעזה. אנשיו חוזרים לרצועה
(צילום: AFP)
בעקבות אותו חשש, הנחה שר החוץ ישראל כ"ץ את כל נציגויות ישראל בעולם להיערך באופן מיידי להתפרצות גל אנטישמי אנטי יהודי ואנטי ישראלי חמור בעולם. "ארכי רוצחים כמו חמינאי, נסראללה וסינוואר, ממתינים בתקווה לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג כדי שישפוט את ישראל. איזה אבסורד", אמר על כך שר החוץ.
במקביל, הודיע המטבח המרכזי העולמי (WCK), ארגון הסיוע שעובדיו נהרגו מאש צה"ל בעזה בעקבות טעות בזיהוי, כי חידש את פעילותו ברצועה לאחר ארבעה שבועות. בהודעת הארגון נכתב: "נאלצנו לקבל החלטה - להפסיק להאכיל לחלוטין את תושבי עזה במהלך אחד ממשברי הרעב הגרועים ביותר אי פעם, או להמשיך בידיעה שעובדי סיוע ואזרחים עלולים להיהרג. אלה היו דיונים קשים, אבל בסופו של דבר החלטנו שאנחנו חייבים להמשיך לספק מזון לאנשים בזמנים הקשים ביותר".
פורסם לראשונה: 19:51, 28.04.24