7 צפייה בגלריה
העצורים בניסיון ההתנקשות
העצורים בניסיון ההתנקשות
הפשיטה על הדירה שבה שהו המחבלים
כלי תקשורת טורקים פרסמו אמש (חמישי) תמונות של דירת המסתור ברובע בייליקדוזו שבפאתי באיסטנבול ששימשה את המחבלים האיראנים שתכננו לבצע פיגוע חטיפה נגד ישראלים. מפרטים חדשים שנמתפרסמים על המבצע עולה כי הפשיטה בדירה נמשכה ארבע שעות. "זה היה כמו סרט של ג'יימס בונד", אמר גורם שנחשף לפרטי המבצע לסיכול ניסיון הפיגוע האיראני.
במקביל לפרסומים הללו השלים שר החוץ יאיר לפיד את ביקורו בטורקיה בפגישה עם ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן. גורם ישראלי יודע דבר אמר לאחר הפגישה כי הגעתו של לפיד למטה המודיעין של טורקיה ופגישתו הגלויה עם פידאן, שנחשב כבר שנים לאיש סודו של הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן, הם צעדים נדירים, אשר נועדו לאותת לאיראן על עוצמת שיתוף הפעולה בין ירושלים לאנקרה.


7 צפייה בגלריה
העצורים בניסיון ההתנקשות
העצורים בניסיון ההתנקשות
הפשיטה נמשכה ארבע שעות. כוחות הביטחון בבניין שבו שהו המחבלים
"פידאן בצללים, הוא לא אוהב להיחשף בקשר עם ישראל", אמר הגורם. "המפגש מעיד על עוצמות חסרות תקדים של שיתוף פעולה". הגורם ציין כי "יש משבר גלוי בין טורקיה לאיראן. הטורקים ביטלו כבר פעמיים ביקור של שר החוץ האיראני בטורקיה".
הגורם שמכיר את פרטי המבצע התייחס להדחת ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חוסיין טאאב, דקות אחרי שטורקיה פרסמה את ההודעה על סיכול הפיגוע. "היה פה מבצע חסר תקדים של המוסד עם שיימינג של ראש אמ"ן לבכיר משמרות המהפכה שבסוף התהליך מפטרים אותו", אמר. הגורם התכוון לפרסום שמו ותמונתו של טאאב בידי גורמי מודיעין ישראלים בסוף השבוע.
במהלך הביקור ביקשו הטורקים מלפיד להסיר את אזהרת המסע החמורה, מכיוון שלדבריהם היא הובילה לפגיעה בתיירות גם ממדינות נוספות, ולא רק מישראל. בישראל מעריכים שבטורקיה עדיין יש כמה חוליות טרור איראניות, ולכן נוהגים בזהירות רבה ולא רוצים עדיין לרכך את אזהרת המסע ולסכן תיירים ישראלים. עם זאת בישראל כבר מדברים על אפשרות לריכוך אזהרת המסע תוך יום או יומיים, בכפוף לכמה מהלכים שעוד צריך להשלים. בינתיים, אזהרת המסע לאיסטנבול נותרה בעינה ברמה הגבוהה ביותר.
7 צפייה בגלריה
"הוא בצללים". ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן
"הוא בצללים". ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן
"הוא בצללים". ראש המודיעין הטורקי הקאן פידאן
(צילום: AFP)
גורם מדיני בכיר התייחס אמש לסוגיית אזהרת המסע ואמר כי ישראל וטורקיה פועלות לטפל בהתרעות הביטחוניות, כדי לאפשר את הסרתה. "זה תלוי בעבודה מאוד רצינית ומקצועית של מי שאמון על הדבר הזה. אני חושב שאנו צריכים להסיר את הכובע בפני האנשים שעושים את זה בצד הישראלי והטורקי. נוכל להסיר אותה רק כשנהיה בטוחים שלא נשקפת סכנה לישראלים", אמר הגורם. מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז הסביר: "המטרה שלנו היא להביא לרמת ביטחון שתאפשר לנו לשנות את אזהרת המסע כך שהתיירים הישראלים יוכלו לשוב לאיסטנבול ללא חשש".
לפני הגעתו למטה המודיעין הטורקי נועד לפיד, שאמור להתמנות בשבוע הבא לראש ממשלת המעבר, עם עמיתו שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו. השר הטורקי התייחס בהצהרה משותפת לצד לפיד לסיכול הפיגוע האיראני: "מוסדות הביטחון שלנו בקשר הדוק אחד עם השני. אנחנו לא ניתן לתקריות כאלה לקרות בארצנו. פעילויות טרור לא יורשו במדינה שלנו, ואני מאמין שהעברנו את המסר לטרוריסטים. אני מקווה שהמצב הזה של היחסים בין ישראל וטורקיה ימשיך, ואני רוצה להודות למר לפיד על הביקור הזה בתקופה פוליטית סוערת במדינתו".
7 צפייה בגלריה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
שר החוץ יאיר לפיד נפגש עם שר החוץ של טורקיה מבלוט צ'בושולו ב אנקרה
לפיד עם שר החוץ הטורקי צ'בושולו. "משבר גלוי בין טורקיה לאיראן"
(צילום: AFP)

המודיעין הטורקי חשף אתמול, רגע לפני הגעתו של לפיד לביקור, כי הצליח לסכל ניסיון פיגוע איראני באיסטנבול ביום שישי שעבר. לפי הטורקים, האיראנים תכננו לחטוף דיפלומטים ותיירים ישראלים באיסטנבול, ולפגוע בהם. בדיווחים נכתב כי האיראנים עקבו אחר ישראלים באיסטנבול במשך תקופה ממושכת. אחד היעדים, לפי הדיווח, היה שגריר ישראל לשעבר ואשתו ששהו במלון באזור בייאואולו בעיר.
בכלי התקשורת בטורקיה נכתב כי המודיעין הטורקי, MIT, והמשטרה המקומית עצרו ביום שישי שעבר שמונה חשודים, בהם אזרחים איראנים ומשתפי פעולה מקומיים, במלון סול ובשלוש דירות שכורות אחרות באזור. הם היו חברים בשני תאים, שכללו גם מתנקשים. חברי המודיעין האיראני ואנשי משמרות המהפכה התחזו לסטודנטים, לאנשי עסקים ולתיירים. הטורקים אמרו כי הפיגוע סוכל בשלב התכנון, ואמרו כי החקירה נמשכת. לפי הדיווח, המוסד איתר את הישראלים שהיו אמורים להיות יעד הפיגוע, והבריח אותם לארץ במטוסים פרטיים.
ישראל העבירה את המידע המודיעיני לביון הטורקי, שמצטיין ביכולות הסיכול שלו. ככל הידוע, צוותים משותפים טורקים וישראלים פעלו ביחד באיסטנבול כדי לחלץ ישראלים מציפורני החוליה, ובכמה מקרים החילוץ היה דרמטי - שניות לפני שהאיראנים עמדו לשים עליהם את היד. ככל הנראה, החוליה האיראנית תכננה להשתמש גם ברובי צלפים. גורם ביטחוני בכיר אמר כי "הטורקים ביצעו פעולות מדויקות כדי לבצע מעצרים של אותם גורמים. כפי שאפשר ללמוד מההודעה שלהם, יש לא מעט עצורים בכמה מוקדים, כפי שאמרנו כל העת שמדובר בכמה מוקדים וכמה חוליות".
פורסם לראשונה: 23:33, 23.06.22