חטיבת הקומנדו המאגדת שלוש יחידות עילית בצה"ל - אגוז, מגלן ודובדבן - ידעה מבצעים מוצלחים מאז הקמתה לפני שש שנים, וכל היחידות המרכיבות אותה נחשבות לחוד החנית של צה"ל. אבל תקרית הירי הדו-צדדי ליד נבי מוסא, שבה נהרגו אתמול לפנות בוקר (חמישי) קציני אגוז רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר, מצטרפת לשורת תקריות בטיחות בחטיבה, שגבו בחלקם חיי אדם.
בספטמבר האחרון נפצעו באורח קשה מפקד פלגה והקשר שלו מדובדבן מירי כוחותינו, בתקרית קשה בבורקין. אותה תקרית אירעה במסגרת מבצע מעצרים נרחב, שבמהלכו כוח של דובדבן הותקל מטווח קרוב על ידי מחבל חמוש ובמקום החלו חילופי אש כבדים. התחקיר העלה שאחד המחבלים פתח באש לעבר הלוחמים וניסה להימלט.
4 צפייה בגלריה
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
אופק אהרון ואיתמר אלחרר
רס"ן אופק אהרון ורס"ן איתמר אלחרר
(צילום: דובר צה"ל)


המ"פ והקשר שלו רדפו אחר המחבל ואף פגעו בו, אבל במהלך המרדף הם יצאו לחצר מבלי לעדכן את שאר הכוח. החיילים שהיו בחוץ חשבו שמדובר במחבלים, פתחו באש ופצעו את שני חבריהם באורח קשה. על אף התוצאה הקשה, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי שיבח את הלוחמים והיחידות השונות שלקחו חלק במבצע שכן מהתחקיר עלה כי הכוחות עמדו במשימתם והביאו לסיכול חלק נרחב מתשתית טרור של חמאס ביהודה ושומרון.
בשנת 2018 נפצע קשה מאוד לוחם מגלן עילי חיות, לאחר שקפץ מהאמר צבאי אל שיח קוצני כחלק ממסורת ביחידה, ונותר נכה. אשתקד החליט הפצ"ר לסגור את תיק החקירה, וכתבי אישום לא הוגשו נגד הקצינים המעורבים ובהם מפקדי יחידת מגלן באותה תקופה, שחלקם אף קודמו מאז. "תרבות הטיוח הייתה כאן מההתחלה. אני רוצה רק למנוע את המקרה הבא", אמר חיות עוד לפני ההחלטה לסגור את התיק.

4 צפייה בגלריה
עילי חיות
עילי חיות
עילי חיות נותר נכה: "תרבות הטיוח הייתה כאן מההתחלה"
(צילום: עוז מועלם)
חקירת מצ"ח מצאה שחלק מהקצינים ידעו על המסורת המסוכנת לפני האירוע ולא פעלו בנדון. גורם שמעורב בפרטים אמר עם סגירת התיק ל-ynet כי "לוחמים במגלן כמו ביחידות מובחרות אחרות מבצעים פעולות שמסכנות את חייהם באימונים ובפעילות, ולכן מפקדיהם מעגנים זאת תחת תיקי תרגיל מסודרים, עם הוראות בטיחות וכללים נוקשים. בפרשייה הזו אף אחד מהקצינים הבכירים שרלוונטיים למגלן ולחטיבת הקומנדו לא חשב בכלל להסדיר את מסורת הקפיצה לשיח הקוצני מגג הג'יפ הגם שידעו עליה במשך שנים".
באותה שנה, 2018, נהרג לוחם יחידת דובדבן סמ"ר שחר סטרוג מפליטת כדור של חברו ליחידה במהלך משחק בנשק. הלוחם שהורשע בהריגתו של סמ"ר סטרוג במסגרת הסדר טיעון נשלח ל-18 חודשי מאסר בפועל.
"שדרת הפיקוד ביחידה לא פעלה מספיק טוב לשינוי התרבות ביחידה", אמר דובר צה"ל לשעבר רונן מנליס עם סיום ועדת החקירה הצבאית בנושא. "המפקדים לא אכפו את ההוראות הרלוונטיות ונמצא כי ביחידה הייתה נורמה לקויה של משחק בנשק".
ב-2017 נפצע לוחם דובדבן באורח בינוני מאש כוחותינו במהלך במהלך פעילות מבצעית במחנה הפליטים דהיישה. במקרים אחרים נפצע ב-2018 לוחם מגלן במהלך הדגמה באימון קרב מגע, שנמצא כי בוצע בעוצמה וללא ציוד מגן. שנה אחר כך נפצע לוחם באימון דומה באותה יחידה, אימון שהתברר שלא עבר את האישורים ושבמהלכו הלוחמים לא היו עם אמצעי מיגון.

משפחות הקצינים דורשת תשובות, השאלות שנותרו פתוחות

היום הובאו למנוחות שני הקצינים שנהרגו באסון. אלי, אביו של רס"ן אופק אהרון, דרש תשובות בהלווייתו ואמר כשהוא ממרר בבכי: "תצטרכו לתת הסברים, לא אוותר לכם, לא סיימתי איתכם. מי שפישל פה. אני רוצה שכוכבי יהיה כאן וייתן לי הסברים, זה לא יעבור ככה".
בתחקיר נקבע כי הקצינים המעורבים יצאו לתפוס גנבי אמצעי לחימה בשני כוחות ובלי תיאום, וירו זה על זה מטווח קרוב. מפקד פיקוד המרכז אלוף יהודה פוקס אמר כי "מהמאהל יצאו שני כוחות לא מתואמים ביניהם: מפקד עם נשקו ואמצעי לראיית לילה לחפש את הגנב, ובמקביל אליו ארבעה מפקדים יוצאים בלי לדעת עליו, שלושה מפקדי פלגות ולוחם, כדי למצוא את מי שגונב ומסתובב במטווחים".
4 צפייה בגלריה
הלוויתו של רס"ן אופק אהרון
הלוויתו של רס"ן אופק אהרון
הלוויתו של רס"ן אופק אהרון
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
טקס סיום קורס חובלים מחזור 143
טקס סיום קורס חובלים מחזור 143
אב הקצין דורש ממנו תשובות. הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: גיל נחושתן)
לדבריו, "כ-200 מטר מהמאהל הרביעייה זיהתה דמות חשודה בקצה המטווח והחליטה לאגוף אותו, ובחסות סוללת המטווחים התקדמה לכיוונו. הם זיהו אותו באמצעי לראיית לילה כ-250 מטרים ממנו וצעדו לכיוונו עד שהגיעו לטווח קרוב אליו. במקביל, הקצין שיצא לבדו צעד במרחב שבו ראה דמויות חשודות באותו יום ורצה גם הוא למצוא חשודים בגניבה מאתמול. הרביעייה צמצמה אליו טווח בזמן שהוא סורק באמצעי לראיית לילה ולא מזהה דבר ואז דריכותו יורדת. ואז הקצין שמע רעש, הסתובב לאחור ונתקל ברביעיית אנשים חשודה - הוא היה משוכנע שיש אויב חמוש מולו וכך הם גם משוכנעים לגביו. לא היה ירי באוויר ולא נוהל מעצר חשוד אלא היתקלות מטווח קרוב של 10 מטרים עם תחושת סכנה".
לדברי אלוף פוקס, "האירוע של האש מתבצע תוך שניות ותוך כדי הצעקות הלוחמים מבינים שזה כוחותינו ומתחילים לטפל בשני הנפגעים. ככל הנראה גם הלוחמים ברביעייה יורים ולא פוגעים בו. אני מעריך שהקצין הבודד ירה ראשון ופגע בהם. הכוח הקפיץ כוח רפואה מגדוד השריון שהתאמן בסמוך, הם ניסו לטפל בשניים כמיטב יכולתם, אבל שם נקבע מותם". לסיכום דבריו אמר מפקד פיקוד המרכז: "סובייקטיבית, יש פה זיהוי מטווח אפס של שני חמושים לפחות מכוונים אליך נשק מטווח קצר מאוד. יש אנשים במאהל שידעו שהם יצאו אבל שני הכוחות עצמם לא ידעו אחד על השני והם לא היו עם קסדות עליהם".
פורסם לראשונה: 23:50, 13.01.22