ברקע ההפגנות נגד המהפכה המשפטית אמש (שבת) אליהן הגיעו כרבע מיליון בני אדם, ומנגד המשך קידום החקיקה של המהפכה המשפטית בכנסת גם היום, הקריאות להידברות עדיין נמשכות בשני הצדדים. לאחר שחברי כנסת מהליכוד ומהמחנה הממלכתי קראו בשבוע שעבר להיענות לקריאת הנשיא להידברות, שר המשפטים יריב לוין, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן קראו היום לראשי האופוזיציה להגיע להידברות בבית הנשיא ביום שלישי. יפעת שאשא ביטון מהמחנה הממלכתי אמרה היום באולפן ynet כי "אנחנו שומעים שנתניהו אומר שהם מוכנים לדבר ושדלתו פתוחה, אבל הוא חייב לעצור את החקיקה".
שאשא ביטון הסבירה את דבריה, ואמרה כי "הסיפור הוא שהם לא באים באמת בידיים נקיות. מה הם אומרים? בואו נדבר אבל תדעו שביום שני אנחנו מצביעים. איזו הידברות יש כאן אם אתם מודיעים לי שגם כשאנחנו מדברים אתם הולכים להצביע בדיוק על מה שאתם הבאתם?". לדבריה, "אין פה נפש חפצה. יש פה צביעות אחת גדולה וניסיון לתעתע בכולם".
4 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
ח"כים מהמחנה הממלכתי והליכוד קראו להידברות. שאשא ביטון: "יוזמה מבורכת, אבל גם זה יצא בערך"
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן, שאול גולן, AP)
על היוזמה של חברי סיעתה גדי איזנקוט וחילי טרופר יחד עם חברי הכנסת מהליכוד דני דנון ויולי אדלשטיין לקרוא להידברות, אמרה שאשא ביטון כי "זו יוזמה מבורכת כי אנחנו רואים את הקרע בעם שכולם רוצים לעצור אותי, אבל בסוף גם זה יצא בערך". היא הוסיפה כי "לאחר הקריאה להידברות, יוצא דני דנון ואומר שהם מוכנים להידברות אבל בלי לעצור את החקיקה, וזו פיקציה".
עם זאת, שאשא ביטון הבהירה כי "רוב סיעת הליכוד, כשאתה מדבר איתם באחד על אחד, לא אוהבים את מה שקורה. כולם גם לא מבינים על מה הדהירה הזו". כשנשאלה מדוע לא נשמעת התנגדות מטעם חברי הכנסת של הליכוד למהלכים, אמרה כי "הם מתנהלים שם כמו נתינים. הם עסוקים כל היום בלשרת את העריץ, נקודה. כל השיח שלהם, החקיקה שלהם, כל מה שהם מנסים לקדם בכנסת, הוא סביב האינטרסים האישיים של נתניהו ודרעי. זו ההפיכה של נתניהו ודרעי.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ואריה דרעי
בנימין נתניהו ואריה דרעי
"זו ההפיכה של נתניהו ודרעי". ישיבת הממשלה, בחודש ינואר
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
"שים לב במה אנחנו עוסקים היום. אנחנו עוסקים בחוק דרעי כדי שהוא יוכל לחזור להיות שר. אחרי שהכנסת כבר עסקה בו במשך חודשיים, בג"ץ פסל אותו, אז הם מביאים את זה מחדש. אנחנו הולכים היום לעסוק בחוק התרומות של נתניהו כי הוא מסכן, הוא צריך הרי שיתרמו לו כספים כדי להתמודד עם המשפט שלו. עוד קצת טובות הנאה. אם אפשר אז למה לא. אנחנו הופכים את הממשלה ואת הכנסת את השלטון לגן עדן לשחיתות".
לעומת שאשא ביטון, חבר סיעתה לשעבר ומוביל הפגנות הימין נגד המהפכה המשפטית שר התקשורת לשעבר יועז הנדל הוא דווקא תומך נלהב של הידברות. לדברי הנדל, "אני יושב בכמה פורומים ואין באמת פערים בין הצדדים. זה קשקוש, וכל מה שיש כאן זה משחק האשמות". לדבריו, "אם המדינה הזו תתפרק לא רק שלא תהיה רפורמה משפטית, לא תהיה מערכת משפטית ולא יהיה לנו פה בכלל ויכוח. לכן מה שצריך לעשות עכשיו זה לעצור הכול, ולשבת ולדבר עד שייצא עשן לבן".
4 צפייה בגלריה
מפגינים בגבעת שמואל נגד הרפורמה המשפטית
מפגינים בגבעת שמואל נגד הרפורמה המשפטית
"גם הימין האחראי שאכפת לו משלמות העם והארץ יוצא להפגין". הפגנה בגבעת שמואל, בשבוע שעבר
(צילום: בית הנשיא שומרים על הבית המשותף)

הנדל הוסיף כי "אף אחד לא יזכור את ההוא שזכה והיה צודק כאשר מדינת ישראל תתפרק. עם כל הכבוד לרוטמן ולוין, שיכול להיות שהם מבינים משהו במערכת המשפט, הם לא מבינים כלום בעם ישראל והם לא זוכרים את ההיסטוריה שלנו". לדבריו, "גם הימין האחראי, הציוני, זה שאכפת לו ממדינת ישראל, משלמות העם והארץ, יוצא להפגין, ואני שמח שזה קורה".
מה הצעדים הבאים? "אנחנו נמשיך בכל הכוח לגבש עוד ועוד תומכים מימין. אגב, זה לא שיש לי בעיה עם תמיכה משמאל, אני חושב שאנשים שיצאו להפגין, לא רק שהם לא אנרכיסטים וטרוריסטים, הם האנשים הכי טובים שיש במדינת ישראל. לשמוע את הקריאות כלפיהם זה מקומם אותי מאוד. אבל אני רוצה לייצר מרחב שבו אנשי ימין ירגישו שהם יכולים לקום ולהרים את הדגל ולהרגיש שהם נמצאים במקום שלהם".
הפגנת הימין אמש בגבעת שמואל עברה אמש בצורה רגועה, ואילו בת"א מפגינים חסמו את נתיבי איילון בפעם השנייה השבוע. השר לביטחון לאומי דרש מהמשטרה לפני ההפגנה "לא לאפשר חסימת צירים", ואמש אף אמר בחפ"ק המשטרה כי "אין לי כוונה להתנצל בפני האנרכיסטים שמבקשים להבעיר את מדינת תל אביב". חברת סיעתו לימור סון הר מלך אמרה היום בריאיון ל-ynet radio כי "גם למחאה יש גבולות והוא פשוט ניסה להגדיר את הגבול. אין מה לעשות. כשמישהו לא מבין את הגבול וכשמישהו חוצה גבולות בצורה כל כך הזויה אז אין ברירה. יש חברי כנסת שמפחדים לצאת מהבית שלהם. אם זה לא בליווי של שוטר הם לא יוצאים מהבית".
היום 37 טייסים במילואים בטייסת הקרב 69 של חיל האוויר הודיעו כי לא יתייצבו לאימונים במחאה על המהפכה המשפטית, וברקע הצהרתם של אנשי מילואים שיימנעו משירות אם התוכנית תיושם. גם לוחמי ההגנה האווירית פרסמו מכתב נגד המהפכה המשפטית, שעליו חתומים בין השאר ארבעה מפקדי כוחות הנ"מ בעבר, התתי-אלופים במיל' אורי רם, אריה פישביין, גלעד רמות ואילן ביטון. יו"ר ישראל ביתנו התייחס היום ב-ynet radio למחאת המילואים, ואמר כי "לא יכול להיות שידביקו למילואימניקים כל מיני תוויות. במקום להתעסק בביטחון ובאיחוד העם, קוראים לטייסים ולאנשי סיירת מטכ"ל וכוחות מיוחדים טרוריסטים ואנרכיסטים. זה טירוף מוחלט ופגיעה בחוסן הלאומי".
4 צפייה בגלריה
לוחמים ותומכי לחימה ממערך ההגנה האווירית של חיל האויר מתנגדים למהפכה המשפטית
לוחמים ותומכי לחימה ממערך ההגנה האווירית של חיל האויר מתנגדים למהפכה המשפטית
"אנשים מבקשים מדם ליבם שהממשלה תקשיב להם ותחשב מסלול חדש". מכתב לוחמי ההגנה האווירית נגד המהפכה המשפטית
חברת סיעתו תא"ל במיל' שרון ניר הצטרפה לדבריו ב-ynet radio, ואמרה: "יש פה אנשים שתרמו עשרות שנים לארץ הזו, כולל מערך הטייסים בחיל האוויר שבאמת הוא כל כך מרכזי שלמרות שהוא משתחרר הוא ממשיך להיות סוג של סדיר כי הם עושים תעסוקה מבצעית בשבוע, שמבקשים מדם ליבם שהממשלה תקשיב להם ותחשב מסלול מחדש".
לדברי ניר, "בהקשר הזה יש ציפייה באמת מהממשלה להפסיק להיות מנותקת ולהקשיב לרחשי הקהל". היא הוסיפה כי "בהקשר של המחאה, אני בעד שכל מי שצריך אותו בצבא ישרתו ביום פקודה וייתנו מענה לצה"ל. אבל, אני מצפה שממשלה במדינה שאנשים לפעמים מוסרים חייהם למענה, תהיה קשובה לרחשי הקהל".