בצל החשש ממחאות בימי הזיכרון והעצמאות, ח"כ צביקה פוגל מעוצמה יהודית אמר הבוקר (רביעי) בריאיון ל-ynet radio כי לא יגיע השנה לשאת דברים בבתי העלמין. מנגד, ח"כים אחרים מהקואליציה אמרו כי יש לשמור על הנוהג שלפיו פוליטיקאים משתתפים בטקסים, ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לאפשר לטקס הזיכרון לעבור בשקט ככל האפשר - ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ביקש לא להפוך את בתי הקברות הצבאיים ל"שטחי מריבה ומדון". בתוך כך, מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית הודיעו כי יקיימו אירוע עצמאות בקפלן: "חגיגה דמוקרטית ואירוע מאחד".
בשבוע שעבר פנו מאות משפחות שכולות ליו"ר ארגון יד לבנים אלי בן שם בבקשה "להוציא את הפוליטיקה" מאירועי יום הזיכרון, ברקע המחאה נגד המהפכה המשפטית. ח"כ צביקה פוגל אמר כאמור ל-ynet radio כי יכבד את הבקשה. "אני אגיע ביום הזיכרון לבתי העלמין, אבל אני אגיע בתור אורח, לא בתור דובר", אמר. "הייתי אמור להיות דובר, אבל הבנתי שיש משפחות שכולות שממש לא רוצות אותי שם, אז אני לא אהיה שם. אני הייתי אמור להיות בראש פינה, אבל אני ככל הנראה אהיה בירושלים".
7 צפייה בגלריה
הוועדה לביטחון לאומי
הוועדה לביטחון לאומי
"מכבד את ההפגנה שלהם ומכבד את רצונם". ח"כ פוגל
(צילום: עמית שאבי)
פוגל הוסיף: "חשבתי שנכון בעת הזאת לכבד את היקר מכל, וזה המשפחות של הנופלים. לא פנו אליי, אבל אני גר באזור, אני מכיר את האזור, אני מכיר את האנשים. חלקם אפילו מפגינים מול ביתי מדי שבת. אני מכבד את ההפגנה שלהם ואני מכבד את רצונם".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד התייחס הבוקר לסוגייה בפתח ישיבת סיעתו יש עתיד, ואמר: "אני מצטרף לקריאה לאפשר לטקס הזיכרון לעבור בשקט ככל האפשר. לגבי המשואות, צריך לשאול את הממשלה למה אנשים מרגישים צורך למחות במעמד הזה".
גם יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ קרא בפתח ישיבת סיעתו לכבד את המשפחות השכולות. "אני מבקש לקרוא לכל אזרחי ישראל, מימין ומשמאל, מכל העמדות, המגזרים והאזורים - ביום הזיכרון נעצור הכול", אמר גנץ. "נכבד את מי שבזכותם אנו נמצאים פה היום ונחבק את המשפחות השכולות. אני קורא לכל עם ישראל - אל תהפכו את בתי הקברות הצבאיים לשטחי מריבה ומדון. ההתייחדות עם הנופלים ביראת הכבוד הראויה היא חובתנו המוסרית כעם וכמדינה, ולנו, מנהיגי הציבור, יש חובה ואחריות לאומית להתייצב לטקסים ולמלא את שליחותנו. עלינו להשתדל ולהתייצב קואליציה לצד אופוזיציה כדי להראות שכולנו מאוחדים ביום הזה".
7 צפייה בגלריה
לפיד בפגישתו עם הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה
לפיד בפגישתו עם הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה
"לאפשר לטקס הזיכרון לעבור בשקט ככל האפשר". לפיד
(צילום: ג’קסון קרול)
7 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"אל תהפכו את בתי הקברות הצבאיים לשטחי מריבה ומדון". גנץ
(צילום: אלכס קולומויסקי )
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום בטקס הנחת אבן פינה להיכל זיכרון לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל: "הזיכרון המלכד יהיה מוטבע בקירות הבית וימחיש את עומק הערבות ההדדית בינינו. כי גם אם יש בינינו הבדלים של דעה והשקפה, לפני כל דבר אחר אנחנו אחים ואחיות. הטרור שפגע בכוונת מכוון בחפים מפשע לא הבחין, ואינו מבחין, בין חילוני ודתי, יהודי ולא יהודי, איש ימין ואיש שמאל. גורל אחד פקד את כולם. אנו זוכרים את כולם ואנו מתחייבים בשם כולם להיאבק בטרור עד חורמה".
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט התייחס ב-ynet radio לדבריו של ח"כ פוגל, ואמר: "אם ביקשו ממנו לא לבוא והוא החליט לא לבוא - אני חושב שהוא עושה דבר נכון". לדברי אולמרט, "אני חושב שאם משפחה שכולה מביעה עמדה כזו או מרגישה ככה, אין לי שום דרך שאני יכול לשפוט אותה. אני חושב שזו שאלה שמי שהיא מופנית אליו צריך לבחור אם הוא רוצה לכבד את הפנייה הזאת או לא. אם הוא רוצה להיקלע לסיטואציה שיכול להיות שבאזכרה שמתקיימת יהיו כל מיני התרחשויות שיעיקו ויכבידו על האירוע הזה או לא".
7 צפייה בגלריה
נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה להיכל זיכרון לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל
נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה להיכל זיכרון לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל
"לפני כל דבר אחר אנחנו אחים ואחיות". נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה בהר הרצל
(צילום: חיים צח, לע"מ)

יו"ר יד לבנים אלי בן שם אמר ל-ynet radio כי "עדיף שלטקסים יבואו אנשים שעשו צבא". לדבריו, "הפגישה אתמול עם משרד הביטחון לא הועילה. אולי אם פוליטיקאים יגיעו בזוגות, מהקואליציה ומהאופוזיציה, זה יעזור. אני לא בטוח. העיקר שיהיה מדובר באנשים שעשו צבא".
מירב חג'אג', אמה של שיר שנרצחה בפיגוע דריסה בירושלים ב-2017, אמרה בריאיון לאולפן ynet כי לטעמה חשוב שפוליטיקאים יגיעו לבתי העלמין ביום הזיכרון. "זה יום ממלכתי, זה יום לעם ישראל", אמרה. "אני מקווה שאנשים יחליטו לא לעשות פרובוקציה. נשברו פה כל המחסומים, כל הגבולות. אני לוקחת בחשבון שגם ביום הזיכרון ימחו שם. הפוליטיקאים צריכים להגיע ולקחת את זה בחשבון. יש להם מחויבות כלפינו וכלפי אלה שנפלו".
7 צפייה בגלריה
אהוד אולמרט בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב
אהוד אולמרט בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית ברחוב קפלן בתל אביב
"טקס יום העצמאות הפך לטקס יחסי הציבור של ראש הממשלה ושל משרתיו". אולמרט
(צילום: מוטי קמחי)

סיגלית ברסלב-גולדשטין, אחותו של אלון ברסלב שנפל ב-1977, אמרה במשדר שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא זה שצריך לקחת אחריות. "אני אומרת בזהירות, אני חושבת שאת ההחלטה האם ואיך ומה לעשות ביום הזיכרון צריך לקבל אדם אחד - ראש הממשלה, המנהיג של המדינה", אמרה. "לשמחתי אני לא צריכה לייעץ לו. ישבנו בישיבה עם יו"ר יד לבנים ועלו כל מיני רעיונות. אנחנו סומכים על הפוליטיקאים שיקבלו החלטה נכונה. אני רואה לנגד עיניי מלחמות בתוך בית הקברות, זה לא נותן לי לישון בלילה. אסור להגיע לזה. מי שצריך לקחת אחריות על זה הוא ראש הממשלה, לא פחות".
ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי התייחס לנוכחות פוליטיקאים בטקסי זיכרון השנה, ואמר כי "אני חושב שבסוף צריכים לקבל פה איזושהי החלטה מושכלת אחידה על כל הארץ". לדבריו, "יש הרבה עמדות שונות, וההחלטה צריכה להתקבל לדעתי בהתאם לנסיבות בכל מקום. לא פוליטיקאי צריך לקבל אותה, אולי ההנהגה המקומית, האנשים שמנהלים את הטקסים האלה".


"בסופו של דבר לא הייתי כל כך מזדרז לשינוי הסטטוס קוו באופן אוטומטי, ולהגיד שהשנה לא יגיעו פוליטיקאים לטקסים", המשיך אלקין. "אני מניח שיהיו הרבה משפחות שיראו בזה דווקא איזושהי פגיעה בכבוד הנופלים. אבל אם באיזשהו מקום המנהיג המקומי חושב שהשנה צריך לשנות וזאת העמדה, וככה הוא מרגיש, רוב המשפחות השכולות צריכות להתחשב גם בעמדתו".
ח"כ אביחי בוארון מהליכוד אמר לאולפן ynet שלדעתו יש לשמור על הנוהג שלפיו פוליטיקאים מגיעים לבתי עלמין ומשתתפים בטקסים. "פוליטיקאי הוא נבחר ציבור וזה מבטא את התמיכה הציבורית", אמר. "גם אם חצי מעדיף שלא, לא יודע אם נכון למנוע את ההגעה. חלק מהמשפחות כן רוצות תמיכה. אנחנו לא מחפשים להצטלם באיזה בית עלמין. אני אהיה בטקס בבנימינה, ואני מבטיח שהם יתחזקו מנציגות ציבורית, נבחר עם שעומד לידם ביום הזה. אתה באמת אבל לא רוצה להיות קטליזטור לאיזושהי מחאה, ולכן נכון לפנות לכל המוחים משני הצדדים".
7 צפייה בגלריה
 ועדת הכנסת
 ועדת הכנסת
"לא הייתי מזדרז להגיד שהשנה לא יגיעו פוליטיקאים לטקסים". אלקין
(צילום: יואב דודקביץ')
ח"כ צבי סוכות מהציונות הדתית אמר ל-ynet radio כי "כמשפחה שכולה, היינו רוצים שיגיעו חברי כנסת, בשביל הכבוד קודם כל. הכבוד של אנשים שנספו במקום הזה. חבל ועצוב לי שהפכו את הדבר הזה למשהו פוליטי, כי זה לא אמור להיות משהו פוליטי". ח"כ שאשא ביטון מהמחנה הממלכתי אמרה באולפן ynet: "אגיע לבית העלמין, גם אם לא אנאם. זה יום ממלכתי, ואני מייצגת את המדינה".
וישנן גם התארגנויות יצירתיות של אנשי המחאה, שלא כוללות הפרעה לנואמים. בערוץ הטלגרם "בוט הבושה" יפרסמו פסקול שירים, והוצע למשפחות השכולות להאזין לו "בכל פעם שפוליטיקאי ידבר בבית העלמין, או סתם כשמתחשק משהו אחר".

בתוך כך, מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית יקיימו אירוע יום עצמאות ברחוב קפלן בתל אביב. "ביום שלישי בערב, 25 באפריל, מדינת ישראל תחגוג את שנת ה-75 להיווסדה", הם מסרו. "יום הולדתה של מדינתנו האהובה חל תחת איום על הדמוקרטיה ועל ערכי מגילת העצמאות. המאבק שלנו לשימורה וביצורה כדמוקרטיה ליברלית יצוין במפגן חגיגי ומיוחד ברחוב קפלן. המארגנים מזמינים את האזרחים והאזרחיות שיצרו את תנועת המחאה הגדולה בהיסטוריה הישראלית לבוא ולחגוג את ישראל חופשית ודמוקרטית. הציבור מוזמן להגיע מדן ועד אילת לאירוע העצמאות והדמוקרטיה. אירוע העצמאות הגדול בתולדות ישראל בקפלן יחל ב-20:30".
שרת התחבורה מירי רגב, שממונה על טקס הדלקת המשואות שייערך בערב יום העצמאות בהר הרצל בירושלים, קיימה אתמול דיון היערכות למניעת הפרעות בטקס מצד המוחים נגד המהפכה המשפטית. בדיון השתתפו בין היתר מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי, ראש היחידה לאבטחת אישים בשירות הביטחון הכללי, נציגים של המודיעין במשטרה וגורמים נוספים. נציגי המשטרה הבהירו כי אין מודיעין להפרעות בטקס, אבל יחד עם זאת הם מניחים שיהיו כאלה.
7 צפייה בגלריה
רועי נוימן בצאתו מתחנת המשטרה
רועי נוימן בצאתו מתחנת המשטרה
"אין תכנון של התנועה לשבש טקסים". רועי נוימן
(צילום: מוטי קמחי)

אחד ממובילי המחאה, רועי נוימן, התייחס ב-ynet radio לאפשרות שמפגינים ישבשו את הטקסים הממלכתיים. "אם תהיה הפרעה כלשהי בטקס, הם ישדרו מציאות אלטרנטיבית מוקלטת שמתאימה לממשלה שהם תכננו אותה מראש. זה דבר שלא בדיוק מתאים למדינה דמוקרטית", אמר נוימן. "אין לנו תכנון כרגע לשבש את הטקסים הממלכתיים, אנחנו עובדים על אירוע משלנו בקפלן".
"אם יהיו אזרחים שיחליטו להביע את המחאה שלהם בטקסים, אנחנו בטח לא נגיד להם לא - אבל אין לנו תכנון ממוסד של התנועה ללכת ולשבש את הטקסים", המשיך נוימן. "אני חושב שבאווירה ובאקלים הנוכחי של הציבוריות הישראלית היה אפשר לעשות דברים בצורה טיפה אחרת וטיפה יותר לנסות לשמור על ממלכתיות".
נוימן התייחס גם ליום הזיכרון, ואמר: "אנחנו הודענו כבר ממזמן שאנחנו כתנועת מחאה לא עושים שום דבר. אני יודע שיש הרבה מאוד משפחות שכולות שרוצות להביע את המחאה שלהן אם שרים יגיעו ויכניסו פוליטיקה לטקסים. אנחנו כמחאה לא נוגעים ביום הזיכרון בכלל. אני חושב שמה שעברנו, לא רק בשלושת החודשים האחרונים אלא בשנים האחרונות, צריך לגרום לכולנו לחשוב ולסדר טיפה מחדש את כל הטקסים ואת כל האירועים הממלכתיים. בערב יום העצמאות, אחרי האירוע בהר הרצל של יציאת יום הזיכרון עם יזכור, אנחנו מתכננים חגיגה דמוקרטית ברחוב קפלן".

נדב גלאון, גם הוא ממובילי המחאה, אמר באולפן ynet: "אנחנו רוצים לציין את העצמאות בקפלן, בקול גדול. אנחנו לא הולכים ראש בראש עם הטקס. מי שרוצה לחגוג איתנו מוזמן. זה אירוע מאחד, אירוע נפלא. יגיעו אליו המונים שירגישו שייכות ובית. זו חגיגת עצמאות הגדולה ביותר בארץ כנראה".
ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט שהתראיין ב-ynet radio, התייחס גם הוא לחגיגות יום העצמאות השנה, ואמר: "גם אם הייתי מוזמן, מה שאין סיכוי שיקרה, לטקס בהר הרצל - אז התשובה שלי היא שהייתי מוותר על ההזמנה, כי אני חושב שהטקסים הללו הפכו להיות מזמן משהו שונה לחלוטין ממה שנהוג היה לעשות אותו.
"עם כל הכבוד, אם ארצה לשתות יין טוב לא ארצה לנסוע לטקס שמופיעה בו יצרנית היין שבמקרה חברתה של השרה רגב. אני אוכל לעשות את זה במקומות אחרים. הטקס הזה איבד את התוקף המלכד, מעורר הסולידריות ומעורר ההתרגשות שהיה בו פעם, בגלל שהוא הפך להיות טקס יחסי הציבור של הממשלה ובעיקר של ראש הממשלה ושל משרתיו".
ראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, קרא דווקא לשתף פוליטיקאים בטקסים: ״הפוליטיקאים/מנהיגי הציבור, בין אם נאהב אותם או לא, ובלי קשר למי נמצא בשלטון בכל זמן נתון, צריכים להיות בטקסי הזכרון הממלכתיים. ‏לא נעים להגיד אבל הם גם במובן מסוים, תמונת מראה של החברה. ‏לפני ששופטים אותם, את דעותיהם ואת נאומיהם, עלינו, כל הציבור, חלה חובה קדושה שלא לפגוע ביום הקדוש הזה, ודאי לא בטקסים בבתי הקברות ליד קבריהם של גיבורי מערכות ישראל״.