שעות לאחר שפורסם כי המגעים בין המתמחים לבין שר הבריאות ניצן הורוביץ בנוגע לקיצור התורנויות הגיעו למבוי סתום והראשונים אף התאכזבו מכך שהשר לא נפגש איתם - קיימו בצהריים (יום חמישי) נציגי ארגון המתמחים "מרשם" הצהרה לתקשורת שבה הודיעו על מסירת מכתב ההתפטרות שעליו חתומים יותר מ-2,500 מתמחים. ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון "מרשם", נשאה דברים בשם המתמחים והודיעה על התפטרותם. ynet העביר את הדברים בשידור חי.
מבדיקת ynet עלה שבתי חולים רבים - ובהם איכילוב, בילינסון, קפלן, הגליל, ברזילי, הדסה, שערי צדק והלל יפה - לא קיבלו אף לא מכתב התפטרות אחד. מטעם המתמחים נמסר כי מאות מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים חתמו על מכתבי התפטרות אישיים שיוגשו להנהלות בתי החולים השבוע.
4 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
"יום עצוב מאוד שבו נפל דבר בישראל". ד"ר ריי ביטון בהצהרה לתקשורת
(צילום: מוטי קמחי )
"התכנסנו כאן ליום עצוב מאוד. יום שבו נפל דבר במדינת ישראל, שבו אנחנו נאלצים בכאב לעשות צעד דרסטי, קיצוני ודרמטי ולהגיש מכתבי פיטורים של יותר מ-2,500 מתמחים", אמרה ביטון בהפגנה, אף כי המשרד לא אפשר להם להיכנס לבניין וביקש שישאירו את המכתבים אצל המאבטחים בכניסה. "כל גורם רשמי שיכבד את האקט המזעזע הזה, את המעמד הקשה הזה, ויואיל בטובו לרדת ולקחת את מכתבי הפיטורים מ-2,300 איש ששמים עכשיו 15 שנים של הכשרה מאחוריהם ועושים צעד כל כך קיצוני, מן הראוי שיכבדו אותנו בנוכחות נורמלית", אמרה.
ד"ר ביטון הקריאה את תוכן מכתב ההתפטרות: "לכבוד ח"כ ניצן הורוביץ, שר הבריאות, שלום רב. הריני להודיעך על התפטרותנו כרופאות ורופאים, מומחים, וסטאז'רים. התפטרותנו זו מוגשת לך, שר הבריאות, בלב כבד ובלית ברירה עקב תורנויות של 26 שעות עבודה רצופה. ללא שינה או מנוחה אין ביכולתנו לבצע פעולות רפואיות או לקבל החלטות הרות גורל על חייהם של מטופליםם שתלויים בנו. במתכונת העסקה זו איננו יכולים להעניק את השירות הטוב ביותר שלו הם נזקקים ומגיע להם, כמצופה מאיתנו - רופאות ורופאים. ההעסקה הזו פוגעת גם בבריאותנו האישית ובחיי משפחותינו".
"כבוד השר", המשיכה ד"ר ביטון, "המחשבה שלנו הייתה ועודנה שהחובה להעניק טיפול רפואי בסיסי איננה אינטרס אישי שלנו, אלא בעיקר אינטרס של ממשלת ישראל. תקוותנו הייתה ועודנה כי ממשלת ישראל ואתה תביאו בשורה משמעותית לכל הרופאות ורואים באמעות תוכנית מסודרת".
"בצער גילינו כי מדובר בצעד קטן", המשיכה יו"ר "מרשם", "ואין הפנמה למצב הקשה שלנו במחלקות. הפרת את ההבטחות שלך לקיצור על כלל המתמחים ללא יוצא כלל ודבקת במהלך קטנטן במקום באפשרות להביא הישג אמיתי. מכתבנו זה נשלח בלאת בלית לאחר שמאמצינו לא הועילו. לכן אנו, החתומים מטה, כל אחד ואחת באופן אישי ובכאב לב, הגענו למסקנה כי איננו מסוגלים להמשיך".
עוד אמרה ד"ר ביטון: "אני פונה אליך, שר הבריאות. יש לך כוח לעצור אותנו ממהלך זה. אני וחבריי שעמי כאן שבורי לב, משאירים את החולים שלנו עכשיו לבד במחלקות. מהמקום הכי אמיתי, הכי דואג והכי כן שיכול להיות, אני רוצה לקוות שאתה - עם ממשלת ישראל והציבור שתומכים בנו - תובילו לשינוי שמגיע לנו ולהם ובצער רב מגישים 2,500 מכתבי פיטורים".
4 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
המתמחים מודיעים על התפטרותם
(צילום: מוטי קמחי )

4 צפייה בגלריה
הפגנה לפני הצהרת נציגי ארגון "מרשם" אשר מוסרים  מכתב התפטרות
הפגנה לפני הצהרת נציגי ארגון "מרשם" אשר מוסרים  מכתב התפטרות
הפגנה לפני הצהרת נציגי ארגון "מרשם"
(צילום: מוטי קמחי)
4 צפייה בגלריה
הפגנה לפני הצהרת נציגי ארגון "מרשם" אשר מוסרים  מכתב התפטרות
הפגנה לפני הצהרת נציגי ארגון "מרשם" אשר מוסרים  מכתב התפטרות
"מפקירים אותנו". המתמחים בהפגנה
(צילום: מוטי קמחי)

היום, אחרי ששר הבריאות הכריז עם שרת הכלכלה על קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים - אך לא במקצועות הכירורגיים, כפי שנחשף ב-ynet - בלשכתו של ניצן הורוביץ נעשו ניסיונות עד אתמול בלילה כדי למנוע את התפטרות המתמחים. בכירי ארגון "מרשם" נועדו אתמול עם ראש המטה של הורוביץ - אך הפגישה הסתיימה, כפי שצוין, ללא תוצאות.

בארגון מתחו ביקורת על כך שהשר לא הגיע לפגישה בעצמו ולא יזם פגישה אישית עם מובילי המחאה ובמקום זאת שלח את אנשי לשכתו, ונערכים להמשיך במחאה. "המפתח לפתרון נמצא אצל השר ואנחנו מצפים ממנו לפתור את זה", אמרו גורמים בארגון. בינתיים, פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, אמר הבוקר כי "אני גדלתי על ברכי האתיקה הרפואית שלא עוזבים חולים".
במקביל, שיגר האיגוד הישראלי לרפואה דחופה (חדרי המיון) הודעת תמיכה במחאת המתמחים ומסר כי "בניגוד למחלקות האשפוז השונות, המלר"דים (חדרי המיון) פעילים 24/7 ללא הבדל ממשי באופי הפעילות ועל כן אין בעיה של המשכיות טיפול או פגיעה ברמת ההתמחות. לשינוי שיטת הפעלת התורנויות במלר"דים תהיה השפעה רוחבית משמעותית על התורנים מכלל המחלקות, והלכה למעשה תסייע בפתרון לסוגיית המתמחים".
אתמול, בהודעה משותפת מטעם משרדי הבריאות והכלכלה, פורסמה תוכנית החומש לקיצור תורנויות המתמחים:
  • בשלב ראשון יוחל השינוי ב-10 בתי החולים בפריפריה על כלל המחלקות - למעט מחלקות כירורגיות.
  • בבתי חולים אלה יופחת מספר שעות העבודה המקסימלי בתורנות מ-26 שעות ל-16+2 שעות.
  • ממוצע שעות העבודה בשבוע לא יעלה על 63 שעות (למתמחים שעליהם יוחל המתווה).
  • מתמחה שעליו חל המתווה יבצע לא יותר מ-6 תורנויות בחודש (הסמכות להחרגה בעניין זה תעבור ממנהל המחלקה למנהל בית החולים).
  • החל מינואר 2023 לא ניתן יהיה לחרוג כלל מ-6 תורנויות לחודש.
  • השלב הראשון במתווה החדש ייכנס לתוקף ב-31 במרץ 2022.
  • במחלקות טיפול נמרץ כללי והרדמה ייכנס המתווה החדש לתוקף ב-31 במרץ 2023.
  • במסגרת התוכנית יורחב קיצור התורנויות לכל בתי החולים בכל רחבי הארץ תוך ארבע שנים.

המתמחה ד"ר קסניה אפשטיין, אמרה באולפן ynet כי היא מתכוונת להגיש את מכתב ההתפטרות שלה עם התראה מוקדמת של שבועיים. "היינו אופטימיים מאוד ואתמול גילינו שזה היה לשווא, בצער רב אני אומרת את זה", אמרה הרופאה. "היו לי הרבה נקודות שבר קטנות. זה כמו סדקים קטנים עד שהכול בסוף בא ומתפרץ. השנה של הקורונה הייתה מאוד קשה.
"בתור מתמחה צעירה במחלקה פנימית, תוך פחות מחצי שנה לתוך ההתמחות הוכנסתי לתוך מחלקת קורונה במיגון מלא כי אמרו לנו להיכנס מתחת לאלונקה. יש היעדר תנאים מאוד בסיסיים שאף אחד לא מספק לנו, כמו הסעה אחרי תורנות של 26 שעות. אנחנו נרדמים - פשוטו כמשמעו - על ההגה. זה שאין לנו ארוחות סבירות בתורנות ומתמחות ומתמחים צריכים להוציא מכספם הון עתק לבייביסטרים בזמן הקורונה ובתי החולים ומשרד הבריאות לא באו לקראתם. כל הדברים האלה הם עוד שבר ועוד שבר ועוד שבר".
פורסם לראשונה: 14:08, 07.10.21