שידור חי מוועדת החוקה (צילום: ערוץ כנסת)

ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר מלונדון, כשהרוב הברור של הקואליציה שלו כבר פחות ברור מבעבר. כדי לאשר את התיקונים בחוק יסוד: השפיטה שבמרכזם שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים אין צורך אמנם ברוב מיוחס של 61 ח"כים, אבל בקואליציה נערכים כבר לדיון סביב החוק בבג"ץ, משום שברור שיוגשו לא מעט עתירות בבקשה לפסול אותו - ולכן יש חשיבות מכרעת מבחינתם שרוב חברי הכנסת יצביעו בעד. אחרי אירועי היממה האחרונה, הוודאות לכך ירדה מעט.
הקואליציה של נתניהו מונה 64 חברי כנסת (אם מחשיבים גם את אבי מעוז), אבל בנאומו אתמול קרא שר הביטחון יואב גלנט לעצור את החקיקה ואמר כי "השסע ההולך ונפער בחברה חודר אל תוך צה״ל ואל גופי הביטחון. זו סכנה ברורה, מיידית ומוחשית לביטחון המדינה. לדבר הזה לא אתן את ידי". בכך יותר מרמז כי לא יתמוך בהצבעה על אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית.

2 צפייה בגלריה
מי יתמוך, מי לא?
מי יתמוך, מי לא?
מי יתמוך, מי לא?
(צילום: AFP, עמית שאבי, אבי מועלם, קובי קואנקס)
בליכוד לא בונים גם על תמיכת יו"ר ועדת חוץ וביטחון, יולי אדלשטיין. הבוקר, בריאיון ל-ynet radio, נשאל אדלשטיין כיצד יצביע אם התיקון לחוק אכן יעלה להצבעה, וענה: "כשלא הקשיבו לי ולא שמעו בקולי, כבר הוכחתי שאני לא מוכן להיות מכונת הצבעות".
עם זאת, הן גלנט והן אדלשטיין לא הצהירו שיצביעו נגד, וייתכן שייעדרו או יימנעו. לפיכך, הרוב של הקואליציה נראה מובטח - אבל כבר כעת מספר התומכים בחוק יורד ל-62, מספר גבולי מאוד.
שר הביטחון ויו"ר ועדת חוץ וביטחון הם לא היחידים בליכוד שקראו לעצירת חקיקת המהפכה המשפטית. לאחר נאום גלנט גיבה אותו ח"כ דוד ביטן. "כפי שאמרתי כבר לפני מספר שבועות, צריך לעצור את החקיקה ולהיכנס להידברות מיידית ולהגעה להסכמות רחבות. אני ‏מחזק את דבריו של חברי שר הביטחון". עם זאת, ההערכה בליכוד היא שביטן יצביע בעד.
הבוקר, בדיון ועדת הכלכלה שנגע בכלל למוסכים ולשמאים וכונס לפני דיון של המועצה המייעצת בניסיון למצוא מתווה מוסכם, עקץ יו"ר הוועדה ביטן את נתניהו ואמר: "הוועדה המייעצת? בסדר, זה כמו בסיעת הליכוד, שבה מחליטים החלטה בלי התייעצות ואחר כך מחייבים אותנו להצביע לפי אותה החלטה". ח"כ שלום דנינו מהליכוד הגיב: "כבו את המצלמות, כדי לא לסבך את דוד", וביטן ענה: "בחייאת דינקום, איתנו אף אחד לא מתייעץ".
גם השר אבי דיכטר ביקש לעצור, עד אחרי יום העצמאות. דיכטר אמר זאת בטלפון לנתניהו, ושוחח גם עם שרים אחרים בליכוד. אבל היום בצהריים כתב דיכטר, שעשוי להחליף את גלנט בתפקיד שר הביטחון אם זה יפוטר מתפקידו, כי הוא יצביע בעד.
"ביטחון המדינה ואחדות העם נמצאים תמיד לנגד עיניי", כתב דיכטר. "אני מודע היטב לחששות שבציבור, אך למען הסר ספק, עמדתי עודנה בעינה. הרפורמה במערכת המשפט הכרחית, והיא תבוצע. הצבעתי בישיבת הסיעה בעד החוק ביחד עם חבריי וכך גם אצביע בכנסת. אני מתואם בנושא עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין. חבריי בליכוד יודעים היטב - לא אתן את ידי להחלפת שלטון הליכוד".

בתגובה לכך אמר ראש האופוזיציה יאיר לפיד: "בשביל להיות שר הביטחון, דיכטר מסכן את ביטחון ישראל, ומפנה עורף ללוחמים. הוא יודע שההפיכה המשטרית מסכנת את החוסן הלאומי ואת בטחון אזרחי ישראל, אבל הג'וב מעל לכל". גם מארגני המחאה תקפו: "בין ביטחון ישראל ושלמות העם לבין כיסאולוגיה - דיכטר בחר בכיסא. זאת תהיה מורשתו של המפקיר דיכטר שיביא לפירוק צבא העם ולפגיעה אנושה בביטחון ישראל".
חבר כנסת אחר מהליכוד שנחשב כ"מתנדנד" הוא אלי דלל. בשבוע שעבר קרא דלל גם כן לעצירת החקיקה ואמר: "הרפורמה חשובה, אבל אנחנו לא יכולים לעשות משא ומתן עם עצמנו". עם זאת, בהמשך כתב כי יפעל לפי החלטות סיעת הליכוד - משמע יצביע בעד.
בחוק שיעלה לאישור בקריאה שנייה ושלישית צפוי לתמוך גם השר ניר ברקת, אף שאמר בשבוע שעבר כי הוא "לא תומך בשום אופן בהליכה עיוורת למשבר חוקתי", ויכבד את פסיקת בג"ץ אם זה יחליט לא לאשר את החוק.
2 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
צפוי לתמוך. ברקת
(צילום: נחום סגל)
בריאיון לאולפן ynet הבוקר נשאל ראש האופוזיציה לפיד אם צפוי שידור חוזר של "ליל החניונים", וענה: "אני מאמין בזה שבליכוד יש עדיין חברי כנסת שרואים את עצמם כחלק ממחנה לאומי ליברלי, שמחויבים לרעיון של מדינה יהודית ודמוקרטית. אנחנו מדברים איתם, אנחנו מפצירים בהם, אנחנו משכנעים אותם. אנחנו רואים תחילתה של תנועה, אני מאוד מקווה שזה יימשך".
בניסיון להגביר את הלחץ על אותם חברי כנסת מהליכוד, נמשכות המחאות בסמוך לבתיהם. מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית מסרו כי התקיימו הבוקר הפגנות מול בתיהם של השר דיכטר באשקלון, של השר חיים כץ בשוהם ושל חבר הכנסת דני דנון ברעננה.
מ-18:30 יתקיימו שוב הפגנות מול בתי חברי ליכוד - השרים גילה גמליאל, ברקת ודיכטר, וחברי הכנסת דנון, אדלשטיין ושלום דנינו. בנוסף, הם הודיעו כי יתקיימו משמרות במשך 24 שעות מול בתי השרים עמיחי שיקלי, אופיר אקוניס, דנון וגמליאל מהליכוד, ואופיר סופר מהציונות הדתית, וליד בתי הח"כים דנינו, עמית הלוי, צגה מלקו, אושר שקלים, אליהו רביבו, אתי עטיה, קטי שטרית, משה סלומון וחנוך מילביצקי.
אדם קוטב השתתף בהכנת הכתבה