האופוזיציה אמנם הקפיאה את שיחות הפשרה סביב המהפכה המשפטית, בעקבות הדרמה שהתחוללה אמש (ד') בכנסת והעובדה שהוועדה לבחירת שופטים לא תוכל להתכנס עדיין – אבל בקואליציה מעריכים כי השיחות יחודשו בקרוב, ושר המשפטים יריב לוין, שמתעקש לשנות את הרכב הוועדה הזו כדי להשפיע על מינוי שופטי העליון, מקדם כעת "תוכנית גיבוי", גם למקרה שבו המו"מ יתפוצץ בהמשך.
2 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
שר המשפטים לוין, אתמול במליאת הכנסת. נערך כבר לפיצוץ הבא
(צילום: אלכס קולומויסקי )
אף שלקואליציה יש את הרוב הפרלמנטרי שמאפשר לה בכל רגע נתון לאשר סופית את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים – ההצעה זקוקה רק להצבעה בקריאה שנייה ושלישית כדי להיכנס לספר החוקים – מעדיף לוין, בהנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, להעניק קדימות לשינויים בהסכמה. אולם ההערכה היא שבשלב זה הפערים בבית הנשיא בנוגע לוועדה הם כל כך עמוקים עד שלא ניתן יהיה להגיע לפשרה – והדיונים ימשיכו להתמקד בנושאים פחות מעוררי מחלוקת, כגון צמצום השימוש של בג"ץ בעילת הסבירות וחוק היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה.
אולם לוין סבור שיש למצוא נוסחה שעל פיה הוועדה לבחירת שופטים תהיה מורכבת מייצוג שווה לנציגי קואליציה ולנציגי אופוזיציה – בלי זכות וטו לשופטי העליון. הוועדה, נזכיר, מורכבת כיום מתשעה חברים: שר המשפטים שמכהן כיו"ר, שר נוסף, שלושה שופטי עליון, שני חברי כנסת (כשהנוהג הוא נציג לקואליציה ונציג לאופוזיציה) ושני נציגים של לשכת עורכי הדין.

כדי למנות שופט עליון יש צורך ברוב מיוחס של שבעה קולות, כך שלשופטי העליון יש למעשה זכות וטו, אותה מבקש לוין לבטל. שר המשפטים חותר לכך ששני נציגי לשכת עורכי הדין יוחלפו בוועדה במשפטנים ואנשי מקצוע בעלי שם, כדי להעניק לה תוקף מקצועני. לוין מקווה שיהיה מנוף לחץ ציבורי על השופטים להגיע להסכמות ולפשרות לשינוי הרכב הוועדה, במקום שהשינוי ייכפה עליה.
מקור בכיר בליכוד המקורב ללוין הסביר: "הוא סבור שלא הגיוני שכאשר הימין נמצא בשלטון, האופוזיציה והשופטים ימנעו ממנו למנות שופטים – ואנחנו נידמה לאסקופה נדרסת".
בכל מקרה, לוין צפוי להיוועד עם נתניהו בימים הקרובים, כדי לתכנן את המשך הדרך למקרה שבו השיחות בבית הנשיא יעלו על שרטון. מקור בכיר בליכוד הבהיר: "אם המו"מ יתפוצץ ראש הממשלה יעניק ללוין רוח גבית בחקיקת הסבירות ובמציאת נוסחה חדשה להקמת הוועדה לבחירת שופטים. ומכיון שבינתיים הקמת ועדת הבחירה לשופטים נערכת במתכונת הישנה, הוא ממתין לתוצאות הבחירות שייערכו ביום שלישי בלשכת עורכי הדין, שמשגרת שני נציגים לוועדה".
2 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
נתניהו מצביע בבחירות החשאיות אתמול לנציגות הכנסת בוועדה לבחירת שופטים. ייתן גיבוי ללוין אם המו"מ יתפוצץ?
(צילום: AFP)
השיחות בבית הנשיא, נזכיר, הוקפאו בעקבות הדרמה שהתחוללה אתמול בכנסת, בהצבעה החשאית על בחירת שני נציגי המחוקקים בוועדה לבחירת שופטים: נתניהו ניסה תחילה לאפשר מינוי של נציג קואליציה ונציג אופוזיציה בהתאם לנוהג הקיים – אבל בעקבות סירובה של ח"כ טלי גוטליב מהליכוד לפרוש מהמרוץ, ולאפשר בכך את מינוי הנציג המוסכם של הקואליציה (ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית), רה"מ הורה להצביע נגד שני המועמדות היחידות שנותרו – גוטליב וח"כ קארין אלהרר מיש עתיד. הוא רצה בכך להביא לסיכול הבחירות ודחייתן בחודש, אבל התרגיל נכשל ואלהרר נבחרה בסופו של דבר בזכות קולותיהם של לפחות ארבעה ח"כים מהקואליציה שמרדו בהחלטתו. גוטליב לא נבחרה.
למרות ניצחון האופוזיציה, היא הודיעה על הקפאת השיחות כיוון שהתרגיל הפוליטי מנע את בחירתו של נציג שני של הכנסת בוועדה, ולפיכך זו לא תוכל להתכנס כעת – באופן שלדברי ראש האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מפר את הסיכומים בבית הנשיא ומונע את המשכן בשלב הזה. הבחירות החוזרות לנציג השני של הכנסת – שצפוי להיות איש קואליציה – ייערכו בתוך חודש, וכאשר זה ימונה באופוזיציה אומרים כי יסכימו לחזור לשולחן המשא ומתן.
"ניתן יהיה לקיים שיחות ברגע שתיבחר הוועדה לבחירת שופטים. כרגע הקואליציה החליטה להשהות את השיחות בכך שמנעה את הקמת הוועדה", אמר הבוקר ל-ynet שר המשפטים הקודם, ח"כ גדעון סער מהמחנה הממלכתי. אבל גם הוא הביע פסימיות רבה ולדבריו אי-האמון בין הצדדים והתרגילים מביאים למסקנה שיהיה "קשה מאוד, אבל אפשרי, להגיע להסכמה בבית הנשיא. עכשיו אני בדעה שזה הרבה יותר קשה ממה שחשבתי".