מקראם אקרוט, אופה תוניסאי שזכה בחודש שעבר ב"אליפות הבגטים" של פריז, תואר בתקשורת המקומית כסיפור הצלחה עבור המהגרים בצרפת. אלא שביום ראשון האחרון, אחרי שהביס 173 אופים אחרים בתחרות היוקרתית, אקרוט אפילו לא השתתף בטקס הזכייה – בעקבות האשמות שלפיהן שיתף ברשתות החברתיות עמדות איסלאמיות-קיצוניות.
3 צפייה בגלריה
מקראם אקרוט אופה באגט באגטים שזכה באליפות הבאגטים ב בירת צרפת
מקראם אקרוט אופה באגט באגטים שזכה באליפות הבאגטים ב בירת צרפת
מקראם אקרוט עם הבגט, לאחר הזכייה. מסיפור הצלחה לשערורייה
(צילום: עיריית פריז)
לרוב, המנצח בתחרות זוכה בפרס יוקרתי למדי: חוזה לסיפוק בגטים לארמון האליזה – מעונו של נשיא צרפת – למשך שנה שלמה. אולם לפי הדיווחים הפעם זה לא יקרה, בעקבות הסערה שהחלה כאשר משתמש אנונימי בטוויטר הפיץ צילומי מסך שבהם נראו פוסטים ששיתף אקרוט בחשבונו בפייסבוק, שכעת כבר נמחק. בפוסטים הללו הובעו עמדות איסלאמיסטיות ואנטי-צרפתיות.
סגן ראש עיריית פריז, עמנואל גרגואר, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי אקרוט "הבין שלא בהכרח יהיה אידיאלי" מבחינתו להשתתף בטקס הזכייה, שנערך בטיילת שבחזית קתדרלת נוטרדאם. מי שקיבל את הפרס בשמו של אקרוט היה ספק הקמח שלו, והוא הסביר את ההיעדרות ב"בעיות כוח אדם" במאפייה.
גם ראש עיריית פריז אן אידלגו, סוציאליסטית שרצה כעת לנשיאות צרפת, לא השתתפה בטקס – אף שלפי התכנון היא הייתה זו שאמורה לחלק את הפרס. סגנה גרגואר הסביר כי היו לה התחייבויות "אישיות" שמנעו את השתתפותה.
3 צפייה בגלריה
ארמון האליזה מעונו של נשיא צרפת ארכיון
ארמון האליזה מעונו של נשיא צרפת ארכיון
ארמון האליזה. לא יקבל את הלחם של "אלוף הבגטים"
(צילום: shutterstock)
הסערה פרצה כשברקע הוויכוח הציבורי בסוגיית ההגירה הולך ומתלהט, לקראת הבחירות לנשיאות באפריל 2022: מנהיגת הימין הקיצוני מרין לה-פן צפויה לפי הסקרים להיות היריבה המרכזית של הנשיא עמנואל מקרון.
מאז שזכה בתחרות בסוף החודש שעבר, לקוחות חדשים רבים זרמו למאפייה של אקרוט בן ה-42, שנולד למשפחת אופים בתוניסיה והמשיך בתחום כשהיגר לצרפת לפני 19 שנה. המאפייה שלו אינה היחידה בפריז שמפעילים מהגרים תוניסאים: רבים מהם פעילים בתחום, ואקרוט אינו המהגר התוניסאי הראשון שזוכה ב"אליפות הבגטים".
הפרס המרכזי בתחרות הוא כאמור חוזה לסיפוק בגטים לארמון האליזה במשך שנה שלמה, אלא שלפי העיתון "לה פריזיאן", בלשכתו של מקרון החליטו לסרב לקבל את הלחם שלו. גורם רשמי אמר לעיתון כי הפרס לא ניתן "אוטומטית" לזוכי התחרות, והדגיש כי "לא יצרנו קשר עם האיש הזה".
3 צפייה בגלריה
עמנואל מקרון נשיא צרפת מצטלם עם באגט באגטים ב תערוכת מזון בינלאומית ב ליון 27 בספטמבר
עמנואל מקרון נשיא צרפת מצטלם עם באגט באגטים ב תערוכת מזון בינלאומית ב ליון 27 בספטמבר
בחודש שעבר: הנשיא מקרון מחזיק בגט לצד משתתפי יריד מזון בינלאומי בליון
(צילום: AP)
בעקבות הסערה הציבורית פנתה מועצת עיריית פריז למשטרה, וביקשה ממנה לפתוח בחקירה. עורכת דינו של אקרוט לא הכחישה, אך גם לא אישרה, את הטענות שלפיהן הפיץ פוסטים עם עמדות קיצוניות. "כמו משתמשים רבים באינטרנט, הוא פרסם בעבר תוכן ברשתות החברתיות מבלי להבין את המשמעות שלו", מסרה עורכת הדין סילביה לספרגה. היא הוסיפה כי מרשה מתמודד כעת עם "גל של הודעות שנאה" ברשתות.
אקרוט קיבל את האזרחות הצרפתית שלו ב-2019, ועורכת דינו הוסיפה כי הוא חש "חיבור לצרפת" ו"תומך בעקרונות היסוד של חירות, שוויון ואחווה". גיבוי מסוים לאקרוט הגיע גם מצד איגוד האופים הפריזאי. נשיא הארגון, פרנק תומאס, תיאר את פעולותיו של אקרוט כ"טעות", ולדבריו "המקצוען המצוין הזה מתחרט" על כך.