שרת התחבורה מירי רגב, הממונה על טקס הדלקת המשואות באירועי ה-76 של המדינה, קיימה בצהריים (חמישי) תדרוך בנושא ההיערכות לטקס, יחד עם ראש מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים גלית והבה שאשו. שלשום הממשלה הסמיכה את רגב לערוך התאמה ושינוי במתכונת הטקס, שיוחלו השנה בלבד, ובמסגרתם תוסר ההגבלה על מספר משיאי 12 המשואות. ynet העביר את התדרוך בשידור ישיר.
בדברי ההסבר להחלטת הממשלה צוין כי "על מנת להתאים את טקס הדלקת המשואות התשפ"ד למציאות המורכבת שנכפתה על החברה הישראלית, השרה מירי רגב הוסמכה לערוך התאמה ושינוי במתכונת טקס הדלקת המשואות ובאופיו בשנה זאת בלבד ובכלל זה ביצוע תוספת, הסרה, שינוי של רכיבים שהיו נהוגים בו עד כה והכול בהתאם להמלצות גורמי המקצוע האחראים על הטקס".

במסיבת העיתונאים, רגב אמרה כי "מדינת ישראל נכנסת לשבועיים שבהם מציינים את השואה, הזיכרון והתקומה. הימים האלה רגישים וכואבים והמעבר החד מהול בכל שנה בעצב, כאב ושמחה. השנה המעבר קשה שבעתיים, השנה לא יהיו חגיגות כמו בשנה שעברה". היא הדגישה כי השנה זו הפעם הראשונה שפרק הזיכרון של הטקס "יוצא מחוץ להר הרצל - המקום הסימבולי שבו כל שנה אנחנו מציינים את עצמאותנו".
השרה פירטה כי פרק הזיכרון יורחב. "אנחנו חוזרים לאתרים שבהם התרחשה מתקפת הטרור ב-7.10, ברחבי העוטף, בערים, בקיבוצים, בבסיסי צה"ל ובאתר המסיבות. במוקדי האסון נקיים הדלקת 12 אבוקות זיכרון". לדבריה, "ראשי המועצות והקהילות הם אלה שהחליטו על מיקום הדלקת האבוקה ומי יהיו הנציגים שידליקו אותן. עשרות בני אדם ישיאו משואות: חיילים, כוחות ביטחון, משטרה, אזרחים".
על פי החלטת הממשלה, יוכנס תיקון בהחלטה קודמת כך שכעת "במהלך טקס הדלקת המשואות מודלקות 12 משואות כמניין שבטי ישראל. כל משואה תודלק על ידי מספר בלתי מוגבל של מדליקים אשר תרמו באופן משמעותי ויוצא דופן לחברה הישראלית ולמדינה, וזאת בהתאם לנושא המרכזי של יום העצמאות שהוא 'גבורה ישראלית'. עד היום התקנון התיר עד שני אנשים שידליקו משואה אחת. לפי השינוי, לא תהיה הגבלה במספר המדליקים וזאת לאור ריבוי סיפורי הגבורה ב-7 באוקטובר ואחריו. הסיבה העיקרית לשינוי היא כדי לאפשר לעוד אנשים להשתתף בהדלקה".
בהמשך לכך, רגב ציינה כי הפרק השני בטקס, של משיאי המשואות, יורחב - מכיוון שהשנה "בלתי אפשרי היה לבחור רק בין 12 ל-14 משיאים". היא הוסיפה כי "המשואות יודלקו בקבוצות של גיבורים. הוועדה הממליצה אמורה להגיש הערב חלק מהמלצותיה, והחל מהערב נתחיל להודיע מי ייבחר להשיא. אני רוצה לשבת על ההמלצות ולבחור מתוכן. בכל שנה מביאים לי 25 המלצות - השנה יביאו הרבה יותר, ומתוך כל קטגוריה נצטרך לבחור את מי שיביא לידי ביטוי את הסימן 'גבורה ישראלית'. תהיה גם משואת תפוצות".
2 צפייה בגלריה
מירי רגב טקס המשואות
מירי רגב טקס המשואות
"המשואות יודלקו בקבוצות של גיבורים - הערב נתחיל להודיע על המשיאים". השרה רגב
(צילום: יובל חן, יואב דודקביץ')

רגב המשיכה בפירוט השינויים וההתאמות בטקס השנה, והזכירה כי הוא ייערך ללא קהל ויצולם מראש. לדבריה, "הקטע האומנותי יותאם לרוח התקופה, וישולבו התייחסויות ללחימה בצפון ובדרום, לחטופים, למפונים, לפצועים, לנכים, לאנשי המילואים ולכוחות הביטחון וההצלה".
רגב הסבירה את החלטתה לקיימו ללא קהל - ואמרה שזו התקבלה "מאחר שאנו בעיצומה של מלחמה ולא יודעים איך יתפתחו החזיתות. לאור העובדה שאני רוצה להבטיח את קיום הטקס, שקלתי את מכלול הנסיבות והשיקולים וקיבלתי החלטה שהדבר הנכון הוא לקיימו ללא קהל". רגב התייחסה כאמור למלחמה, ואמרה כי "צה"ל חייב להיכנס לרפיח כדי להרוס את ארבעת הגדודים האחרונים של חמאס". לדבריה, "החזרת החטופים היא המשימה הכי חשובה, ואני מוכנה לשלם כל מחיר כדי להחזיר אותם. אך צה"ל לא יוכל לחסל את יכולות חמאס אם לא ניכנס לרפיח. צריכים לעשות הכול להחזיר את החטופים הביתה ונשלם מחירים קשים - אבל הקו האדום מבחינתי הוא הפסקת המלחמה".
השרה נשאלה באשר לטענות על כך שהטקס במתכונתו הרגילה בוטל בגלל החשש מהפגנות וקריאות מחאה, והזכירה כי בשנה שעברה הטקס כן התקיים - למרות ש"היה בשיא ההפגנות של קפלן, עם חסימות כבישים והסתות". לדבריה, "השיקול היחיד שהוביל אותי לקבל את ההחלטה זה הרצון להבטיח את קיום הטקס במהלך מלחמה. אף אחד מגורמי הביטחון לא יכול היה להגיד לי מה המציאות הביטחונית שתהיה במאי".
2 צפייה בגלריה
הצהרה לתקשורת של מירי רגב בנושא הדלקת המשואות
הצהרה לתקשורת של מירי רגב בנושא הדלקת המשואות
"היה לי עצוב לשמוע שקיבוץ בארי החליט שלא לקחת חלק בטקס"
(צילום: אלכס גמבורג)
לגבי דרישת המשפחות השכולות שפוליטיקאים לא יגיעו לטקסי זיכרון בבתי העלמין השנה, רגב ציינה כי "המשפחות השכולות חלוקות". לטענתה, "יש כאלה שחושבות שלא נכון שנבחרי הציבור יגיעו, ויש כאלה שחושבים שחייבים להגיע - התקבלה החלטה שנגיע". השרה התייחס גם להחלטת חברי קיבוץ בארי שלא להשתתף: "פנינו לקיבוץ בארי והיה לי עצוב לשמוע שהקיבוץ החליט לא לקחת חלק בטקס הדלקת האבוקות. החיים יותר חזקים איתנו ואני לא חושבת שתהיה לנו עוד הזדמנות לחבק את המשפחות השכולות בעוטף כפי שאנו עושים השנה. לקחנו בחשבון שיהיו אנשים שבגלל הכעס והאכזבה לא ירצו לשתף פעולה". בנוסף, רגב חשפה כי במהלך צילום הטקס "יהיו אנשים רבים ברחבה בהר הרצל. איך? זו הפתעה", אמרה, "זה יהיה מאוד מכבד. יהיו שלושה ימי צילום, וכשנסיים את כל העבודה נפרסם עלויות כמו בכל שנה".
בהמשך להחלטה לקיים את הטקס ללא קהל, לאחרונה נודע ל-ynet כי כל גופי הביטחון, שב"כ, צה"ל ומשטרת ישראל, העבירו את חוות דעתם, שלפיה - אין מניעה ביטחונית לקיים את הטקס בהר הרצל עם קהל. מלשכתה של רגב נמסר אז בתגובה כי "השרה החליטה לקיים את הטקס ללא קהל ומצולם מראש מתוך שקילתן של מכלול הנסיבות החריגות בשנה זאת בעקבות הטבח הנורא ב-7 באוקטובר והמלחמה, שאנו עדיין בעיצומה; האקלים הציבורי הכולל: שכול, אובדן וכאב עמוקים של העם בישראל והכמיהה לצד המאמצים הנחרצים להחזרתם של החטופות והחטופים".