פחות מחודשיים להקמת הממשלה, ולמרות חילוקי דעות בנושאים רבים, יש הסכמה על דבר אחד: תחושה שהמדינה בהתפרקות. זה החל עם כניסה מרושלת לאחד האירועים הגדולים של הקדנציה, אולי של המדינה ב-75 שנותיה. הרפורמה או המהפכה המשפטית, תלוי את מי שואלים, שיצרה סביבה מחאת ענק, סיכונים כלכליים וקרע גדול בין שני חלקי העם. באופן חסר תקדים, הליכוד החל לדמם מנדטים בסקרים לטובת המחנה הממלכתי, אף שטרם חלפו ימי החסד הנהוגים.
וזו לא רק המהפכה המשפטית שמקובלת על חלקים בימין, אבל לא עוברת בגרון לאנשי ימין מתונים. בבחירות האחרונות רץ הימין המאוגד תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו על שני "טיקטים" מרכזיים: יוקר המחיה וביטחון, בדגש על הביטחון האישי.
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
מדינה בהתפרקות. נתניהו
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
איתמר בן גביר בוועדה המיוחדת לתיקון פקודת המשטרה
האס של מערכת הבחירות, הטיקט הביטחוני עליו רץ מתרסק. בן גביר
(צילום: יואב דודקביץ')
איתמר בן גביר, יציר כפיו של "הטיקט הביטחוני", היה האס של מערכת הבחירות, האיש שהביא לקלפיות אנשים שלא השתייכו עד אותו רגע למחנה נתניהו - ויחד עם קמפיין אפקטיבי נגד "ממשלת האחים המוסלמים", נתניהו כבש שוב את השלטון. אלא שמהר מהצפוי, מתברר עד כמה שני הטיקטים המרכזיים שלשמם נבחרו נתניהו ושותפיו, נתקלים בקשיים אובייקטיביים ומתרסקים על קרקע המציאות.
13 נרצחים יהודים בפחות מחודש יכולים עבור הימין לסמן את מחיר הכישלון, שמבחינתו גם עלול להיות היסטורי. לאורך שנים, שלל תירוצים נוחים סופקו לאובדן משילות והרתעה. כחלון, ברק, לבני, לפיד, ניסנקורן ועוד ועוד. הפעם הממשלה היא ממשלת "ימין מלא-מלא", כלשון החברים בה, והאתגר, בהתאם לרף הציפיות.
התמונות מחווארה אמש עשויות להיצרב בתודעה לא פחות מאירועים היסטוריים אחרים ולייצר משוואה: ימין מלא-מלא מביא לאנרכיה והתפרקות, מלא-מלא. נדמה שגם בהשוואה לממשלת השינוי המפוזרת, שהורכבה מקצוות, הממשלה הנוכחית שוברת שיאים. עוד לא הייתה ממשלה שהשמידה את האשראי הציבורי שלה בכזאת מהירות ויעילות כמו הנוכחית. מי בעל הבית? לאן הוא סוחב את העגלה הזאת?
4 צפייה בגלריה
הפיגוע והפרעות בעיירה חווארה
הפיגוע והפרעות בעיירה חווארה
הפיגוע והפרעות בעיירה חווארה. תמונות שעשויות להיצרב בתודעה
(צילום: שאול גולן)
4 צפייה בגלריה
הפעם אין את מי להאשים. לפיד ולבני, חברי ממשלת נתניהו השלישית, שאותה הוא הכי שנא
הפעם אין את מי להאשים. לפיד ולבני, חברי ממשלת נתניהו השלישית, שאותה הוא הכי שנא
הפעם אין את מי להאשים. לפיד ולבני, חברי ממשלת נתניהו השלישית, שאותה הוא הכי שנא
(צילום: רויטרס)
אפשר לראות את פסגת עקבה כמשל: האמריקנים מפרסמים כי ישראל התחייבה להקפיא את הבנייה בהתנחלויות ונתניהו מכחיש את הדברים. באותם רגעים בדיוק תוקפים שרי עוצמה יהודית והציונות הדתית את הפסגה ואומרים שאינה מחייבת אותם כי הדברים לא הובאו לממשלה. ועולה השאלה - מה המדיניות שלה בכלל לגבי יהודה ושומרון, היחס לרשות הפלסטינית, המאבק בטרור? שתי גישות מנוגדות יוצרות בלגן גדול.
תחושת הבלגן רק גברה במקביל להתפרעויות בחווארה, כשהנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מנסים להרגיע - ומתוך הקואליציה שרים וחברי כנסת עולים למאחז לא מוסדר, יוצאים נגד הרגעת הרוחות או מגבים קריאות "למחוק את חווארה".
עד הממשלה הזאת, מעידים יודעי דבר במערכת הפוליטית, נתניהו הכי שנא את ממשלתו השלישית עם לבני ולפיד בשנים 2015-2013. עם הקמת ממשלתו השישית, יש סיכוי שאת זו הוא שונא יותר. ערב הבחירות עסק נתניהו במורשת שישאיר אחריו עם בחירתו מחדש לתפקיד ראש הממשלה, נכון לרגע זה נראה שמדובר בעיקר בכאוס והתפרקות.