3 צפייה בגלריה
 סטפן מנדל
 סטפן מנדל
סטפן מנדל
המתמטיקאי שפיצח את שיטת הזכייה בלוטו ונשלח לכלא חזר היום לישראל אחרי 21 שנה: סטפן מנדל, ניצול שואה בן 83 שזכה 14 פעמים בפרס הראשון בלוטו ברחבי העולם, נחת היום (חמישי) בארץ. בכוונתו לבקש משפט חוזר בפרשה שבה הסתבך בפלילים, בניסיון לנקות את שמו.
מנדל היה מבוקש בישראל לאחר שהורשע בעבירות על חוק ניירות ערך לפני 16 שנה, ונגזרו עליו 10 חודשי מאסר. הוא לא התייצב להכרעת הדין, והוגדר "נמלט מאימת הדין". לפני שלוש שנים, בשיא הקורונה, התכוון מנדל לחזור לארץ, אבל אשתו עוכבה בלונדון, וההגעה נדחתה. במשך שנים התגורר מנדל באיי ונואטו שבאוקיינוס השקט, והוא שב לארץ לאחר שהבין כי צו ההסגרה הבינלאומי נגדו לא יופעל באופן מיידי.
מנדל מתכוון להגיש בקשה למשפט חוזר בישראל, תוך הצגת ראיות חדשות לטענתו. במסגרת המגעים לשובו לארץ דחה בעבר הצעה מטעם הפרקליטות לרצות עבודות שירות במקום עונש המאסר של 10 חודשים שנגזר עליו בשנת 2004. כעת הוא אימץ את האפשרות שהעניק לו בית המשפט העליון, שקבע שמאחר שנשפט מבלי שהיה נוכח בדיון, הוא יוכל לשוב ארצה מבלי להיעצר עם נחיתתו, ולבקש לפתוח את משפטו מחדש.

סיפורו של מנדל, יליד רומניה ששרד את השואה, ייחודי ויוצא דופן. בשנות השישים הוא רצה לעלות לארץ, אבל היה עליו לגייס סכום כסף גדול - שאותו השיג בלוטו. במשך שנים חמש שנים הוא עבד על אלגוריתם שיכסה את כלל הקומבינציות שיכולות לעלות בהגרלת הלוטו. הזכייה הראשונה שלו הייתה בגיל 24, ולאחריה עליה לישראל עם משפחתו.
לאורך השנים, זכה מנדל בפרס הראשון בלוטו עוד 13 פעמים, באוסטרליה וארצות הברית, תוך שהוא גורף סכומים גדולים פעם אחר פעם. בעקבות זכיותיו באוסטרליה העלו חברות הלוטו את מספר הכדורים מ-40 ל-45 ונחקק חוק שכונה "חוק סטפן מנדל", שאוסר על אדם אחד לכסות את כל האפשרויות בהימור. בארצות הברית הוחלט לאחר שזכה שם בפרס הראשון ב-27 מיליון דולר לאסור הדפסת כרטיסי לוטו מראש, שיטה שבה השתמש באותה זכייה.
בשנת 1996 הגה מנדל רעיון להקים אגודה שיתופית בישראל, "מונדרגון", שמטרתה הייתה לרכוש אדמות בוונואטו. לאגודה הצטרפו כמה אלפי אזרחים. כעבור כמה שנים נפתחה חקירה פלילית ברשות לניירות ערך בעניין האגודה. מנדל נחקר, שוחרר בערבות גבוהה – ונסע ללונדון. מאז הוא לא חזר לישראל, ולא התייצב למשפטו.
3 צפייה בגלריה
תמונה של סטפן מנדל מתוך הסרט "האיש שפיצח את הלוטו"
תמונה של סטפן מנדל מתוך הסרט "האיש שפיצח את הלוטו"
מנדל בוונואטו
(מתוך "האיש שפיצח את הלוטו, התכנית "זמן אמת", כאן 11)
בכתב האישום נטען כי יזמי "מונדרגון" - מנדל ואדם נוסף - פעלו לשכנע את הציבור להצטרף לאגודה תמורת השקעה כספית. בתמורה הציעו השניים למצטרפים חברות באגודה וזכות הצבעה, שלושה דונמים של אדמה פרטית בוונואטו ושלוש מניות בחברת ההשקעות של האגודה. השניים הורשעו בעבירות על חוק ניירות ערך מאחר שלא פרסמו תשקיף.
בשנת 2004 בית משפט השלום בתל אביב גזר על מנדל 10 חודשי מאסר בפועל וקנס של 100 אלף שקל. שופט השלום אז דוד רוזן, שמשמש כיום כנציב הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות, קבע כי "מנדל ושותפו החליטו שלא לפרסם תשקיף כדי להטעות את ציבור המשקיעים. פרסום תשקיף היה עשוי למוטט את מזימתם ותוכניתם מהיסוד, ועשוי היה לחשוף את שליטתם הרמה בכספים שהוזרמו על ידי המשקיעים".
לאורך שנים ניסה מנדל לערער על גזר הדין. ב-2006 נדחה ערעורו על הסף בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שם נקבע כי אין עילה לדון בערעורו מאחר שהוא מוגדר עבריין נמלט. ב-2018 הגיש מנדל לבית המשפט העליון בקשה נוספת למשפט חוזר. הוא טען שבידיו ראיות חדשות שמוכיחות כי ההחלטה לחקור אותו נבעה ממניעים פסולים וניגוד עניינים, וטען גם לאכיפה בררנית, לצד אי-מסירת הכרעת הדין וגזר הדין בנוכחותו – דבר שנחשב חריג.
מנדל הסביר שעזב את הארץ בשל נסיבות קיצוניות, לדבריו, שבגינן נפתחה נגדו חקירה, לטענתו ממניעים פסולים. הוא ציין שבשל כך פחד להתייצב למשפט. בסרט על אודותיו בתוכנית "זמן אמת" בכאן 11 הוא סיפר: "זכיתי בפרס הראשון 14 פעם, ואם הייתי יכול הייתי חוזר כבר מחר למשפחה שלי בישראל".
3 צפייה בגלריה
מנדל, מתוך הסרט עליו
מנדל, מתוך הסרט עליו
מנדל, מתוך הסרט עליו
(מתוך "האיש שפיצח את הלוטו, התכנית "זמן אמת", כאן 11)
באותה שנה קבע שופט העליון חנן מלצר כי יש למחוק את עתירתו של מנדל. מלצר אמר שמנדל עזב את ישראל בשנת 2002, עוד לפני הגשת האישום נגדו, וטרם שב עד היום: "המבקש מתחמק זה תקופה ארוכה מאימת הדין ומידי רשויות האכיפה, מבקש-נמלט אינו זכאי שטענותיו ייבחנו בידי בית המשפט, אלא אם יש לו הסבר מניח את הדעת להיעדרותו".
ללא קרדיט מגלעד מורגעו"ד אלון אייזנברג
אולם לצד מחיקת העתירה, קבע השופט מלצר כי "נראה לכאורה כי לא היה מקום להטיל על הנאשם עונש מאסר שלא בפניו". מלצר קבע למעשה כי אם מנדל ישוב ארצה – הוא לא ייכלא במשך 30 יום. בתקופה זו, יוכל מנדל להגיש מחדש את בקשתו למשפט חוזר. החלטתו של מלצר תאפשר ככל הנראה למנדל לפתוח מחדש את גזר הדין אם יגיש בקשה למשפט חוזר עם שובו לישראל, בחודש אפריל הקרוב.
עו"ד אלון אייזנברג, המייצג את מנדל, מסר בתגובה: " אי אפשר להגיד על מי שזכה 14 פעמים בלוטו שהוא משחק עם המזל. יש לו ראיות מטלטלות שללא ספק יביאו לפתיחת משפטו מחדש".