3 צפייה בגלריה
הנזק למכלית
הנזק למכלית
הנזק למכלית
האתר של רשת CNN בשפה הערבית פרסם הערב (חמישי) תיעוד של הנזק שנגרם למכלית הנפט בבעלות ישראלית חלקית במפרץ עומאן - שהותקפה על פי הדיווחים על ידי מל"ט איראני מתאבד. בתמונות נראה חור שנפער בדופן הספינה, וכן מה שנראה כשרידי המל"ט שפגע בה. החברה הסינגפורית שמפעילה את המכלית, Eastern Pacific Shipping, הדגישה אתמול כי מדובר ב"נזק מינורי" וכי לא התקבלו דיווחים על נפגעים בקרב אנשי הצוות שעל הסיפון. לפי CNN, את התמונות העביר להם בבלעדיות גורם ביטחוני מערבי, אך לא ניתן היה לאמת את מהימנותן.
המכלית שהותקפה היא "פסיפיק זירקון", ששטה תחת דגל ליבריה. לפי החברה שמפעילה אותה היא הותקפה שלשום בשעות הערב במרחק של כ-240 ק"מ מחופי עומאן, ימים אחדים לפני פתיחת משחקי המונדיאל ביום ראשון הקרוב.
3 צפייה בגלריה
מכלית הנפט פסיפיק זירקון Pacific Zircon תמונת ארכיון
מכלית הנפט פסיפיק זירקון Pacific Zircon תמונת ארכיון
מכלית הנפט "פסיפיק זירקון", בתמונת ארכיון
(צילום: רויטרס)
הספינה נמצאת כעת סמוך לעיר הנמל סוחאר בעומאן, משם היא הפליגה ביום שני לעבר יעדה בבואנוס איירס שבארגנטינה. גורם ישראלי ששוחח אתמול עם סוכנות הידיעות רויטרס אמר כי איראן אחראית למתקפה וכי מדובר במל"ט מהדגם שטהרן מספקת כעת לרוסיה לצורך המלחמה שלה באוקראינה. הדגם, המכונה "שאהד 136", מכיל חומר נפץ ויכול לחוג מעל היעד שלו לפני שהוא צולל ומתפוצץ עליו.
באיראן הכחישו את ההאשמה הישראלית. בערוץ הטלוויזיה האיראני הממלכתי בשפה הערבית, "אל-עאלם", נטען שלא הייתה מעורבות איראנית בתקיפת הספינה, ושמדובר ב"מזימה ציונית ביחד עם המדינות המתנגדות לקטאר". באתר האיראני Nournews נטען כי מי שתקפה את המכלית היא דווקא ישראל, וכי מדובר היה לכאורה בניסיון להסיט את תשומת הלב של העולם מהמונדיאל.
עוד לפני שבישראל הפנו אצבע מאשימה לעבר איראן, היא הייתה החשודה המיידית במתקפה: בינה לבין ישראל התנהלה בשנים האחרונות "מלחמה ימית חשאית", שבמהלכה דווח על שלל תקריות שבהן נפגעו מכליות וספינות המזוהות עם ישראל, ודווח גם על כמה תקריות שבהן נפגעו ספינות שקשורות לאיראן. עם זאת, כבר חודשים ארוכים שלא דווח על תקריות שכאלו, כשברקע פחתה המתיחות עם ההתקדמות בשיחות הגרעין בין וושינגטון לטהרן. אלא שכעת המתיחות הזו גוברת מחדש, בעקבות המבוי הסתום שאליו נקלע המו"מ, והזעם הגובר על איראן במערב בשל הסיוע שהיא מעניקה לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה.
גורמים ישראלים האשימו כי תקיפת המכלית התרחשה במטרה "להסיט את הקשב" מניסיון הפגיעה הכושל באיש עסקים ישראלי בגאורגיה, שנחשף יום קודם לכן. לדברי הגורמים, "איראן מפירה את הביטחון במפרץ, ומערערת על הדרך את היציבות בתקופת המונדיאל". הם הוסיפו כי "הניסיון להציג את התקיפה כקשורה לישראל שגוי" - וכי למיליארדר עידן עופר יש רק חלק קטן בבעלות על החברה שמכלית הנפט שייכת לה.
3 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
עשן מיתמר מהספינה "מרסר סטריט" בשנה שעברה, אחרי שהותקפה גם היא על ידי מל"ט איראני
(צילום: טוויטר)
גם בארה"ב הצטרפו אתמול להאשמות נגד איראן, ומפקד פיקוד המרכז של הצבא האמריקני, הגנרל אריק קורילה, מסר: "מתקפת המל"ט הזו נגד כלי שיט אזרחי בנתיב ימי קריטי מעידה פעם נוספת על ערעור היציבות שלו גורמת הפעילות האיראנית העוינת באזור". במקביל, גורמים המעורים בפרטים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" כי המל"ט שפגע במכלית הנפט יצר חור בירכתי הספינה - אבל לא גרם לנפגעים או לדליפה של נפט.
אחת התקריות החמורות ביותר באותה "מלחמה ימית חשאית" התרחשה ביולי אשתקד, אז הותקפה באמצעות מל"ט מכלית הנפט "מרסר סטריט", גם כן מול חופי עומאן, ושני אנשי צוות - אזרחי רומניה ובריטניה - נהרגו. במערב האשימו כי שרידי המל"ט העידו שהוא יוצר על ידי איראן, והאשימו אותה באחריות למתקפה. גורם מודיעיני בכיר בישראל אמר אז לעיתון "ניו יורק טיימס" כי מדובר היה בתגובה לסיכולים הישראליים נגד משלוחי הנפט מאיראן למשטר אסד ומשלוחי הנשק לחיזבאללה.