יממה אחרי סיכול הניסיון האיראני להתנקש בחייו של איש עסקים ישראלי בגאורגיה, שוב חשד לניסיון איראני לפגוע במטרות ישראליות בחו"ל: מכלית נפט שבבעלות המיליארדר הישראלי עידן עופר נפגעה על ידי מל"ט נושא פצצה ליד חופי עומאן, ימים ספורים לפני פתיחת המונדיאל בקטאר הסמוכה. כך אמר הבוקר (רביעי) גורם המעורה בנושא לסוכנות הידיעות AP.
בצהריים דיווחה גם סוכנות הידיעות רויטרס כי מל"ט פגע במכלית, והיא ציטטה גורם ישראלי שאמר לה כי איראן אחראית למתקפה וכי מדובר במל"ט מהדגם שטהרן מספקת כעת לרוסיה לצורך המלחמה שלה באוקראינה. הדגם, המכונה "שאהד 136", מכיל חומר נפץ ויכול לחוג מעל היעד שלו לפני שהוא צולל ומתפוצץ עליו. דיווח דומה פורסם זמן קצר לפני כן בערוץ הטלוויזיה הסעודי אל-חדת'.
5 צפייה בגלריה
מכלית הנפט פסיפיק זירקון Pacific Zircon תמונת ארכיון
מכלית הנפט פסיפיק זירקון Pacific Zircon תמונת ארכיון
מכלית הנפט "פסיפיק זירקון". גורמים בישראל: "ייתכן שתקיפתה היא ניסיון איראני לשבש את המונדיאל"
(צילום: רויטרס)
הגורם המזרח-תיכוני ששוחח עם AP אמר כי המתקפה אירעה אתמול ליד חופי עומאן. הספינה זוהתה כ"פסיפיק זירקון" המופעלת על ידי חברת ספנות מסינגפור, שנמצאת בבעלותו החלקית של עידן עופר. הספינה שטה תחת דגלה של ליבריה. גורמי ביטחון בישראל הדגישו כי הספינה אינה משוייכת לישראל, והעלו אפשרות שאיראן מנסה לשבש את חגיגות המונדיאל.
שעה קלה לאחר הפרסום ב-AP מסרה החברה הסינגפורית שבבעלותה הספינה כי היא חוקרת תקרית שבה נפגעה מחפץ כלשהו. לדברי החברה, Eastern Pacific Shipping, האירוע התרחש בשעה 13:30 לפי שעון ישראל, במרחק של כ-240 ק"מ מחופי עומאן. היא הדגישה כי לא התקבלו דיווחים על נפגעים בקרב אנשי הצוות שעל הסיפון. לדבריה לספינה נגרם "נזק מינורי", אך היא הדגישה כי אין ממנה דליפה כלשהי. הספינה נמצאת כעת סמוך לעיר הנמל סוחאר בעומאן, משם היא הפליגה ביום שני לעבר יעדה בבואנוס איירס שבארגנטינה.
באיראן הכחישו בצהריים את ההאשמה הישראלית. בערוץ הטלוויזיה האיראני הממלכתי בשפה הערבית, "אל-עאלם", נטען שלא הייתה מעורבות איראנית בתקיפת הספינה, ושמדובר ב"מזימה ציונית ביחד עם המדינות המתנגדות לקטאר". באתר האיראני Nournews נטען כי מי שתקפה את המכלית היא דווקא ישראל, וכי מדובר היה לכאורה בניסיון להסיט את תשומת הלב של העולם מהמונדיאל. בתוך כך, וכלל לא ברור אם יש לכך קשר, בצהריים דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס" כי משמרות המהפכה עצרו אדם ש"קשור למוסד". לפי הדיווח, האיש שתואר כמרגל נעצר במחוז כרמאן שבדרום איראן. לא צוין אם מדובר באזרח איראני או זר, ומתי בדיוק נעצר.
מפקד פיקוד המרכז של ארה"ב, גנרל מייקל קורילה, גינה את המתקפה כדוגמה נוספת לאיום האיראני על המזרח התיכון. "מתקפת הכלי האווירי הלא-מזוהה נגד כלי השיט האזרחי מדגימה כיצד פעילותה של איראן מערערת את היציבות באזור", אמר.
5 צפייה בגלריה
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
ה'מרסר סטריט', האונייה שהוחכרה על ידי חברה בבעלות הישראלי אייל עופר, מעלה עשן אחרי התקיפה האיראנית
עשן מיתמר מהספינה "מרסר סטריט" בשנה שעברה, אחרי שהותקפה גם היא על ידי מל"ט איראני. אותה ספינה נמצאת בבעלות חברה של אייל עופר, אחיו של עידן עופר
(צילום: טוויטר)
5 צפייה בגלריה
שרידי המל"ט שפגע באותה ספינה
שרידי המל"ט שפגע באותה ספינה
שרידי המל"ט שפגע באותה ספינה
(צילום: AFP)
עוד לפני שהגורם הישראלי הפנה בצהריים אצבע מאשימה לעבר איראן, היא הייתה החשודה המיידית במתקפה: בינה לבין ישראל התנהלה בשנים האחרונות "מלחמה ימית חשאית", שבמהלכה דווח על שלל תקריות שבהן נפגעו מכליות וספינות המזוהות עם ישראל, ודווח גם על כמה תקריות שבהן נפגעו ספינות שקשורות לאיראן. עם זאת, כבר חודשים ארוכים שלא דווח על תקריות שכאלו, כשברקע פחתה המתיחות עם ההתקדמות בשיחות הגרעין בין וושינגטון לטהרן. אלא שכעת המתיחות הזו גוברת מחדש, בעקבות המבוי הסתום שאליו נקלע המו"מ, והזעם הגובר על איראן במערב בשל הסיוע שהיא מעניקה לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה.
אחת התקריות החמורות ביותר באותה "מלחמה ימית חשאית" התרחשה ביולי אשתקד, אז הותקפה באמצעות מל"ט מכלית הנפט "מרסר סטריט", גם כן מול חופי עומאן, ושני אנשי צוות - אזרחי רומניה ובריטניה - נהרגו. במערב האשימו כי שרידי המל"ט העידו שהוא יוצר על ידי איראן, והאשימו אותה באחריות למתקפה. גורם מודיעיני בכיר בישראל אמר אז לעיתון "ניו יורק טיימס" כי מדובר היה בתגובה לסיכולים הישראליים נגד משלוחי הנפט מאיראן למשטר אסד ומשלוחי הנשק לחיזבאללה.
5 צפייה בגלריה
איש עסקים עידן עופר
איש עסקים עידן עופר
איש העסקים עידן עופר, שבבעלותו החלקית הספינה שהותקפה אתמול
(צילום: AFP)
אותה מכלית שהותקפה ביולי אשתקד שייכת לחברה בבעלותו של איש העסקים אייל עופר, אחיו הגדול של עידן עופר - שבבעלותו החלקית נמצאת כאמור הספינה שהותקפה אתמול. עידן עופר הוא מאנשי העסקים העשירים ביותר בישראל, ונכון לינואר השנה הונו הוערך בכ-7.9 מיליארד דולר.
הדיווח הבוקר על תקיפת המל"ט מגיע יממה לאחר שבגאורגיה סוכל ניסיון של משמרות המהפכה האיראניים להתנקש בחייו של איש העסקים הישראלי איציק משה, אזרח ישראלי המתגורר במדינה ופועל רבות לקידום הקשר בין ישראל לגאורגיה ולמדינות נוספות. "אני לא מפחד וסומך על גורמי הביטחון", אמר אמש בשיחה עם ynet. "הפעילות למען ישראל מביאה כוחות. שום ניסיון התנקשות לא יעצור אותי. גם הישראלים בתפוצות הם בחזית המלחמה ששמה אנטישמיות ואנטי-ציונות. עלינו להיזהר בכל מדינה ומדינה". הבוקר התקשר נשיא המדינה יצחק הרצוג למשה כדי לחזק את ידו.
פורסם לראשונה: 10:52, 16.11.22