בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ICJ) נענה לבקשת דרום אפריקה והוציא צו נוסף שמחייב את ישראל לנקוט צעדים להכנסת אוכל לרצועת עזה ללא הגבלה. לדברי השופטים, הפלסטינים ברצועת עזה מתמודדים עם הרעבה והחמרה בתנאים הומניטריים נוספים. בנוסף, הצו מחייב את ישראל לאפשר הכנסה דחופה של סיוע הומניטרי נוסף, הכולל מים, חשמל, דלק, מחסה, ביגוד, היגיינה ותברואה וציוד רפואי, באמצעות הגדלת הקיבולת ומספר נקודת המעבר הקרקעיות לרצועת עזה.
בית הדין ציין בצו כי בחודשיים האחרונים, מאז הוצאו צווי הביניים הקודמים, "תנאי החיים הקטסטרופליים של הפלסטינים ברצועת עזה הידרדרו עוד יותר, במיוחד לנוכח התקופה הממושכת ומחסור נרחב במזון ומצרכים בסיסיים". לדבריו, "הפלסטינים אינם עומדים עוד בפני רק סכנת רעב, אלא הרעב הזה כבר מתחיל". לטענת בית המשפט, הצווים שהוציא בית הדין ב-26 בינואר לא התייחסו במלואם להשלכות הנובעות מהשינויים במצב ובכך מצדיקים את השינוי של הצווים.
ברוב של 14 שופטים בעד ושניים נגד, אהרון ברק והשופטת ג'וליה סבוטינדה מאוגנדה, החליט בית הדין לאשרר את הצווים שהוצאו נגד ישראל ב-26 בינואר. בית הדין קבע פה אחד, כולל השופט ברק, כי על ישראל לנקוט בכל האמצעים הדרושים והיעילים כדי להבטיח, ללא דיחוי, באופן מלא שיתוף פעולה עם האומות המאוחדות, והנגשה ללא הפרעה של שירותים בסיסיים הדרושים בדחיפות וסיוע הומניטרי.
1 צפייה בגלריה
בית הדין בהאג
בית הדין בהאג
על ישראל לדווח על האמצעים שנקטה תוך חודש. בית הדין בהאג
(צילום: REUTERS/Piroschka van de Wouw)
ברוב של 15 נגד אחד (אהרון ברק), קבע בית הדין, כי על ישראל להבטיח באופן מיידי שצה"ל לא יבצע מעשים אשר מהווים הפרה של כל אחת מהזכויות של הפלסטינים בעזה כקבוצה מוגנת במסגרת אמנת הג'נוסייד, לרבות על ידי מניעת משלוח של סיוע הומניטרי דחוף. ברוב זהה קבע בית הדין, כי מדינת ישראל תגיש דיווח לבית המשפט על כל האמצעים שנקטה תוך חודש ממועד מתן הצו. השופט אהרון ברק צירף חוות דעת נפרדת לצו של בית המשפט.
על רקע ההאשמות ברחבי העולם כי ישראל גורמת לרעב ברצועת עזה, ודברי שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל, שאמר כי ישראל יוצרת בעזה רעב בכוונה - ומשתמשת בהרעבה כנשק במסגרת המלחמה שלה, בית הדין בהאג קיבל למעשה את הטענה כי החל רעב בעזה - למרות הנתונים שפרסמה ישראל מנגד.
הצו הנוכחי הוצא בהמשך לצווי ביניים קודמים בתביעת דרום אפריקה נגד המדינה בגין רצח עם בעזה במהלך המלחמה. אחרי שקבע שיש לו סמכות לדון בסוגיה אם נעשה רצח עם בעזה, וציין שיש צדק מסוים בדרישה של דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה - בית הדין הבינלאומי בהאג השית כאמור על ישראל לפני כחודשיים שישה צווים, שקוראים לה בין היתר לאפשר את הגדלת הסיוע ההומניטרי לרצועה, למנוע הסתה לרצח עם ולהעניש את מי שקורא לבצע אותו. צו נוסף קובע שישראל תגיש לבית הדין בתוך חודש דוח מעקב על יישום הצווים.
עם זאת, בין הצווים שפורסמו לא נכלל הצו המרכזי שאותו דרשה דרום אפריקה - להפסקת הלחימה - וגם לא כזה שדורש החזרה של אזרחים פלסטינים לבתיהם בצפון הרצועה, וגורמים מדיניים בישראל הביעו לפיכך סיפוק מההחלטה. החלטת הביניים התפרסמה, כאמור, במסגרת התביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל בגין מעשים שאופיים "רצח עם" במלחמה בעזה - כשהפסיקה בטענה המהותית הזו צפויה רק עוד שנים, כשלפי ההערכות היא תידחה בסופו של דבר.