האם ניתן היה למנוע חלק מהאמירות הבעייתיות של שרים וחברי הכנסת לאורך המלחמה שהושמעו היום בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג נגד ישראל? כבר ב-9 בנובמבר שלחה יו"ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי, מכתב ליו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת יולי אדלשטיין ובו ביקשה שיכנס את הוועדה לדיון נוכח התבטאויות בעייתיות של אנשי הקואליציה בזמן הלחימה.
2 צפייה בגלריה
טריבונל השופטים בהאג
טריבונל השופטים בהאג
טריבונל השופטים בהאג. ההתבטאויות הוצגו בדיון
(צילום: AP)
מיכאלי כתבה כי "יותר מחודש שאנו מצויים באחת התקופות המורכבות שידעה מדינת ישראל. המלחמה שנכפתה עלינו עם המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר הינה מלחמה מרובת זירות כאשר לצד המלחמה המתנהלת בשדה הקרב בעזה וההתחממות בזירה הצפונית, מתנהלת מלחמה בשדה ההסברה והלגיטימציה הבינלאומית שלנו, כמדינה מערבית ודמוקרטית, לפעול למימוש האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".
בהמשך כתבה עוד כי "בשבועות האחרונים נראה כי מתרבים המקרים בהם התבטאויות של גורמים בדרג המדיני פוגעות באינטרסים הלאומיים של מדינת ישראל. התבטאויות לא אחראיות בתקופה רגישה זו עשויות להוביל לפגיעה באינטרסים חיוניים נוספים למאמצי ההסברה כמו הגנה על נכסיה הלאומיים".
מיכאלי נתנה לדוגמה את "התבטאותו של השר למורשת, עמיחי אליהו, ברדיו 'קול ברמה' הנוגעת לאפשרות של הטלת נשק גרעיני על עזה, שהובילה בימים האחרונים את מדינת ישראל למשבר של ממש ביחסי החוץ שלה ועדות לכך נמצא בתגובות החריפות של אומות העולם והאזור, ביניהן ארה"ב, רוסיה, מצרים, ירדן, סעודיה, קטאר ועוד. משבר זה עשוי אף להידרדר לחקירות כנגדה בבתי דין בינלאומיים, זאת, לצד הפגיעה החמורה במאמצי ההסברה שמקיימת ישראל בעולם".
מיכאלי הוסיפה כי פרט להתבטאותו החריגה של השר עמיחי אליהו, חברי כנסת נוספים התבטאו בימים באופן דומה: "כך לדוגמא, חה"כ יצחק קרויזר תמך בדברי השר אליהו והצהיר בראיון ל'גלי ישראל' כי 'את רצועת עזה צריך לשטח ולכולם יש גזר דין אחד והוא מוות. אני חושב שהשר עמיחי אליהו העביר מסר מאד ברור: את רצועת עזה צריך למחוק מהמפה כדי להעביר מסר לשאר האויבים שלנו, עם המטרה הזו צריך גם להחזיר את החטופים שלנו. ברצועת עזה אין חפים מפשע'".
לדברי מיכאלי, "בעוד שישראל מסבירה לעולם כי היא פועלת במסגרת החוק הבינלאומי בפעולותיה בעזה מתוקף זכותה הלגיטימית להגנה עצמית, התבטאויות אלה ונוספות משמשות את הקהילה הבינלאומית ואת אויבי ישראל, בראשם איראן והחמאס, לביסוס טענתם השקרית לפיה ישראל מקיימת פשעי ג'נוסייד כלפי העם הפלסטיני. זאת בנוסף לפגיעה במדיניות 'העמימות' הישראלית כלפי יכולותיה הגרעיניות, כפי שתואר לעיל".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
חברת הכנסת מירב מיכאלי. נתנה דוגמאות לנזק שייגרם
(צילום: רפי קוץ)
היא ביקשה לכנס את הוועדה בנושא הפגיעה בביטחון הלאומי של ישראל עקב התבטאויות אלו ונוספות, ובשאלה כיצד ניתן להתמודד עם השלכותיהן. בנוסף, ביקשה לדון כיצד ניתן למנוע מחדלים נוספים כדוגמת אלו בעתיד הקרוב.
מלבד המכתב הזה שלחה מיכאלי גם מכתב ברוח דומה לשר הביטחון יואב גלנט ולרמטכ"ל הרצי הלוי ובו התבטאויות ותיעודים שעלו לרשתות החברתיות ושלדעתה עשויים לחולל לישראל נזק גדול.
בשני המכתבים וחרף ההתראות, לא נענתה והדיונים בנושא אף מעולם לא התקיימו.