בזמן שבישראל ממתינים לתשובת חמאס, ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח אמש (שישי) כי חילוקי דעות פנימיים בין המנהיגים הבכירים של חמאס מונעים מהארגון להגיע להסכמה סביב ההצעה של ארה"ב ושאר המתווכות, שגובשה בפסגת פריז. כך אמרו לעיתון גורמים שמעורים במשא ומתן בין ישראל לארגון הטרור.
3 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
יחיא סינוואר איסמעיל הנייה חמאס עזה
סינוואר והנייה. חילוקי דעות פנימיים בהנהגת חמאס
(צילום: AFP)
לפי אותם גורמים, הדינמיקה הרגילה בארגון "התהפכה", ודווקא מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר, שעייף אחרי חודשים של לחימה, אומר שהוא מוכן לקבל את ההצעה להפוגה ראשונית של שישה שבועות - וכך גם בכירים אחרים של חמאס ברצועה. מנגד, המנהיגים הפוליטיים של הארגון שנמצאים בחו"ל דורשים יותר ויתורים מצד ישראל ורוצים לנהל משא ומתן על הפסקת אש קבועה. שר הביטחון יואב גלנט, נזכיר, אותת בחודש שעבר כי מי שתוקעים את המו"מ הם ה"קיצוניים שטסים במטוסי הפאר", כלשונו - בעודו מתכוון להנהגת חמאס שחיה מחוץ לעזה.
חוסר ההסכמה הפנימי בחמאס, כך לפי הדיווח, הוא רק אחד ממגוון המכשולים העומדים בפני העסקה הפוטנציאלית, שעל מסגרתה ועקרונותיה הרחבים הסכימו ראשי המודיעין של ארה"ב, ישראל, מצרים וקטאר בסוף השבוע האחרון.
ההצעה קוראת להפסקה ראשונית של שישה שבועות בלחימה, תקופה ארוכה יותר מההפוגה בת השבוע מהעסקה הראשונה בנובמבר. המתווכים, כך דווח, מתכננים להשתמש בהפוגה כדי לחתור לסיום המלחמה, מה שיקשה על ישראל לחדש מערכה צבאית מלאה בעזה. ההצעה ממתינה גם להחלטת קבינט ניהול המלחמה בישראל, לאחר שקיבלה את אישורו של ראש המוסד דוד (דדי) ברנע, שהשתתף בשיחות המו"מ.
3 צפייה בגלריה
מתקיימת כעת הערכת מצב ביטחונית נוספת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריה בתל אביב
מתקיימת כעת הערכת מצב ביטחונית נוספת בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו, בקריה בתל אביב
נתניהו וראש המוסד. ממתינים לתשובת חמאס, ולעדכון ראש ממשלת קטאר
(צילום: קובי גדעון /לע"מ)
חמאס דרש תחילה באופן חד צדדי הפסקת אש ארוכת טווח בעזה, אך הנהגת הארגון ברצועה נראית כעת קרובה יותר כאמור לקבל את ההצעה הנוכחית, על פי גורמים שמעורים בשיחות. המתווכים הציעו את המסגרת הנוכחית לעסקה כדרך לגשר על הפער בין ארגון הטרור לממשלת ישראל, שרצתה הפסקה קצרת טווח בלחימה.
גורמים רשמיים אמרו ל"וול סטריט ג'ורנל" שסינוואר מוכן לקבל הפסקה של שישה שבועות בלחימה, מתוך מחשבה שזה ייתן לחמאס זמן להתארגן מחדש ולאפשר לסיוע הומניטרי להגיע לתושבים בעזה. איסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של הארגון, טען לעומת זאת בימים האחרונים כי חמאס צריך לנהל משא ומתן על הפסקת אש קבועה, לצד ערבויות לכך שישראל תעניק למדינות זרות, כשבמסגרת ההסכם גם תהיה תוכנית לשיקום הרצועה.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
אנתוני בלינקן מזכיר המדינה האנריקני פגישה עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן אאל ת'אני
ראש ממשלת קטאר. חזר מביקור בוושינגטון
(צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin, Pool)
אחד הגורמים הסביר את הנכונות לכאורה של מנהיגי חמאס בעזה להתפשר לקבל את ההצעה הנוכחית בכך ש"המשפחות שלהם נהרגות". בחמאס סירבו להגיב לנטען בדיווח על חילוקי הדעות בארגון, ומטעמו נמסר כי הוא לא קיבל עדיין החלטה סופית על הסכם הפסקת האש.
למרות המכשולים הרבים שעומדים בפני עסקה, גורמים שמתווכים במשא ומתן הביעו בימים האחרונים אופטימיות כי הם יכולים לגשר על הפערים שנותרו בשבועות הקרובים. לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", גורמים רשמיים ואנליסטים שעוקבים אחר השיחות אומרים שאם יושג הסכם - הן לממשלת ישראל והן לחמאס יש סיבה לחזור ולהילחם לפני שניתן יהיה ניתן לנהל משא ומתן על הפסקת אש ארוכת טווח.
בתוך כך, ראש המוסד ברנע ממתין לעדכון מראש ממשלת קטאר מוחמד א-ת'אני, שחזר אתמול מוושינגטון, לגבי תשובת חמאס להצעת המתווכים - שייתכן שתתקבל ביממה הקרובה. ישראל לא מצפה לקבל תשובה חד משמעית, אלא מאמינה שחמאס ישיב בתנאים משלו - ואז הכדור יעבור שוב לידיים של ישראל. הציפייה היא שייקח זמן לפני שיחל משא ומתן של ממש.
פורסם לראשונה: 23:18, 02.02.24