מנהיג חמאס איסמעיל הנייה שוחח היום (שישי) עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה כדי לדון איתו בעסקה שעומדת על הפרק אחרי הפסגה בפריז. בסיום השיחה מסרו השניים כי כל עסקה חייבת להוביל לסיום מוחלט של המלחמה, לנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה, להסרת המצור על הרצועה ולשיקומה. השיחה בין השניים התרחשה זמן קצר לפני שבכיר בחמאס אמר לסוכנות הידיעות AP כי הארגון "ישיב בקרוב" על ההצעה שגובשה בפריז.
פרטי העסקה שהוצגו בקבינט המדיני-ביטחוני אמש העלו כי עדיין אין טיוטת הסכם - אלא מסגרת שהביאו המתווכים שמקובלת על ישראל ואפשר להתקדם איתה. שרים התרשמו שהשיח בנושא רק בתחילתו ושיש הרבה מאוד נעלמים, למשל - לא ידוע כמה מחבלים ישוחררו ומאיזה סוג. ראש הממשלה בנימין נתניהו חזר על העמדה שלו ולפיה לא ישוחררו אלפי מחבלים.
3 צפייה בגלריה
מרואן ברגותי. בחמאס ידרשו את שחרורו
מרואן ברגותי. בחמאס ידרשו את שחרורו
מרואן ברגותי. בחמאס ידרשו את שחרורו
(רויטרס)
מהדיון עולה כי הפסקת האש עשויה להימשך 142 ימים, לפי המתווה הבא: בפעימה הראשונה ישוחררו 35 חטופים במהלך 42 ימי הפוגה - יום הפוגה עבור כל חטוף שמוחזר ועוד שבעה ימים של משא ומתן לסיכום על הפעימה הבאה. לאחר פעימה זו יישארו בשבי עוד 100 חטופים, והמשמעות היא שייתכן כי ההפוגה תימשך 100 ימים נוספים.
אף שבישראל לא יודעים עדיין מה תהיה "איכות" המחבלים שישוחררו - וגם לא מודעים למספר הרצוי, בחמאס אותתו היום בעניין שני שמות שהם מתכננים לדרוש לשחרר. בכיר חמאס אוסמה חמדאן אמר לערוץ LBCI הלבנוני כי ארגונו רואה חשיבות גדולה לשחרור אסירים שנשפטו למאסרי עולם בעקבות מעורבותם בפיגועים. שני שמות שבהם נקט בקולו הם מרואן ברגותי ואחמד סעדאת.
ברגותי כיהן כמזכ"ל תנועת הפתח בגדה המערבית, ונעצר ב-15 באפריל 2002. כמו אסירים פלסטינים אחרים שנשלחו לעונשי מאסר ארוכים על עבירות טרור, גם הוא פופולרי מאוד ברחוב הפלסטיני. אבל בניגוד לאותם אסירים, ברגותי הוא אישיות פוליטית - מה שגורם לו להיות אהוד עוד יותר.
3 צפייה בגלריה
אחמד סעדאת
אחמד סעדאת
אחמד סעדאת. תכנן את רצח השר רחבעם זאבי ב-2001
(צילום: רויטרס)
בסקר האחרון שנערך בגדה המערבית ברגותי נחשב למועמד המועדף להנהיג את הרשות אחרי אבו מאזן. ברגותי נידון לעונש של חמישה מאסרי עולם מצטברים ו-40 שנות מאסר בגין מעורבותו בפיגועים שבהם נרצחו חמישה ישראלים ונפצעו רבים.
אחמד סעדאת הוא מזכ"ל החזית העממית ומתכנן רצח השר רחבעם זאבי ב-2001. ישראל סירבה לשחרר אותו במסגרת עסקת שליט. כמו ברגותי, גם הוא נחשב לדמות פופולרית חשובה בחברה הפלסטינית.
לאחר ההתנקשות בזאבי הוא נמלט למתחם המוקטעה ברמאללה. יאסר ערפאת סירב להסגירו, ובתגובה צרה ישראל על המתחם. אחרי מגעים בשיתוף ארה"ב ובריטניה הגיעו הצדדים ל"הסכם רמאללה". סעדאת נשלח לכלא ביריחו, כשעליו שמרו סוהרים בריטים ואמריקנים. אחרי ניצחון חמאס בבחירות הוא נלכד והובא לכלא בישראל. בדצמבר 2008 נגזרו עליו 30 שנות מאסר.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו לראשי רשויות ישובי העוטף בקבינט בבסיס פיקוד דרום
בנימין נתניהו לראשי רשויות ישובי העוטף בקבינט בבסיס פיקוד דרום
"לא נוכל לאפשר שחרור אלפי מחבלים". נתניהו
(צילום: חיים צח, לע״מ)
בדיון שהתקיים אמש בקבינט שרים רבים התנגדו למתווה המסתמן, שיביא לדבריהם להפסקה ארוכה מדי בלחימה. בדיון נרשם ויכוח נוקב בין השרים האם צריכים ללכת למתווה הנוכחי, שכולל פעימות, או לחתור לעסקה שלמה שבמסגרתה כל החטופים יחזרו.
נתניהו אמר בדיון: "יש שלושה תנאים שלא נוכל להסכים ושלא נוכל לאפשר. הפסקת המלחמה, כי יצאנו למהלך הזה כדי למוטט את החמאס; לא נוכל לאפשר שחרור אלפי מחבלים -זה נתון שהמשמעות שלו ברורה לכולנו; ולא נוכל לאפשר יציאה מהרצועה של צה"ל". ראש הממשלה התייחס גם לאיומים מצד שרים כי ייצאו מהממשלה במידה שתתקבל עסקה שלא תהיה לרוחם: "כוחנו באחדותנו. מקווה שכולם כאן יישארו, ואם לא זה יפגע בכולנו".
בתוך כך, רשת אל-חדת' הסעודית דיווחה כי לאחר האופטימיות ששררה ביממה האחרונה שבקרוב תושג הסכמה ראשונית על העסקה - נראה שהתקוות פחתו. חבר הלשכה המדינית של חמאס, מוחמד נזאל, הכחיש כי הארגון העביר למתווכים את עמדתו באשר לאישורו הסופי של הסכם המסגרת. לרשת אל-ערביה הסעודית הוא אמר כי הנהגת חמאס, מבית ומחוץ, עדיין בשלבי התייעצות.
פורסם לראשונה: 18:48, 02.02.24