שגרירת ארה"ב באו"ם לשעבר ניקי היילי רשמה לפנות בוקר (יום ב') ניצחון ראשון בפריימריז הרפובליקניים, כשגברה על דונלד טראמפ בהצבעה במחוז קולומביה, שבו שוכנת וושינגטון הבירה, וצמצמה מעט את הפער ממנו במרוץ הכללי. עם זאת הניצחון הזה עלול להתברר כשירת הברבור של היילי אחרי ההצבעה מחר ב-Super Tuesday ("יום שלישי הגדול"), שבו ייערכו פריימריז ב-16 מדינות וטריטוריות, ובסיומו עשוי טראמפ להבטיח מעשית את הזכייה במועמדות הרפובליקנית לנשיאות.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ניקי היילי פריימריז רפובליקניים ארה"ב
דונלד טראמפ ניקי היילי פריימריז רפובליקניים ארה"ב
טראמפ והיילי. הפער עדיין אדיר: 244 צירים מול 43
(צילום: REUTERS/Mario Anzuoni, Robyn BECK / AFP)
היילי, נזכיר, היא המועמדת האחרונה שנותרה במרוץ הרפובליקני מול טראמפ, אחרי שכל שאר המועמדים פרשו בזה אחר זה לנוכח יתרונו העצום בסקרים והניצחונות המוחצים שהשיג בכל המדינות שהצביעו עד הלילה. היא מדגישה את הסקרים שלפיהם סיכוייה לנצח את ביידן בבחירות בנובמבר גבוהים בהרבה מסיכוייו של טראמפ, ומתעקשת שלא לפרוש מהמרוץ הרפובליקני, אם כי נראה שגם היא יודעת היטב כי אפסו סיכוייה לסגור את הפער מהנשיא לשעבר. סביר להניח כי היילי מנסה למשוך את מועמדותה עד לאחרי ה"סופר טיוזדיי", כדי לקבע את מעמדה כאלטרנטיבה לטראמפ, למקרה שלא יוכל להתמודד בסופו של דבר על הנשיאות מסיבות בריאותיות או משפטיות.
לפי התוצאות שפורסמו הלילה מההצבעה במחוז קולומביה, היילי זכתה ב-62.9% מהקולות שם לעומת 33.2% שהצביעו לטראמפ, ובעקבות זאת גרפה את כל 19 הצירים שחולקו במחוז. מדובר במספר זעום של צירים במרוץ, שבו כדי לזכות במועמדות צריך המתמודד להגיע ל-1,215 צירים. לפי שעה טראמפ מוביל במרוץ הכללי עם 244 צירים לעומת 43 של היילי, והוא צפוי להתקרב מאוד ליעד אחרי ההצבעות מחר, שבהן יחולקו 873 צירים.
3 צפייה בגלריה
ניקי היילי קמפיין בחירות ב דרום קרוליינה לקראת פריימריז רפובליקניים ארה"ב
ניקי היילי קמפיין בחירות ב דרום קרוליינה לקראת פריימריז רפובליקניים ארה"ב
"הרפובליקנים שרואים את חוסר התפקוד מקרוב דוחים את טראמפ והכאוס שלו". היילי
(צילום: רויטרס / Alyssa Pointer)
"לא מפתיע שהרפובליקנים שנמצאים הכי קרוב לחוסר התפקוד בוושינגטון דוחים את דונלד טראמפ ואת כל הכאוס שלו", אמרה לפנות בוקר אוליביה פרז-קובאס, הדוברת של היילי. היא ציינה גם שעם פרסום התוצאות הפכה היילי לאישה הראשונה שמנצחת בפריימריז רפובליקניים אי פעם. וושינגטון הבירה היא אחד האזורים הכחולים ביותר בארה"ב, כלומר כאלה שהתושבים בהם נוטים בבירור להשתייך למפלגה הדמוקרטית, ובעיר יש רק כ-23 אלף רפובליקנים רשומים. לשם המחשה, בבחירות הכלליות ב-2020 גרף שם ביידן 92% מהקולות.
טראמפ מצדו "בירך" הלילה בסרקסטיות את היילי על הניצחון בבירה האמריקנית, כשכתב כי היא הוכרזה כ"מלכת הבִּיצה על-ידי הלוביסטים ואנשי DC שמגינים על הסטטוס קוו הכושל". המונח Swamp (ביצה) שאותו נקט טראמפ משמש כבר שנים את אנשי המחנה שלו כדי לתאר את השחיתות וה"דיפ-סטייט" ששולטים לדבריהם באמריקה דרך מוסדות השלטון בוושינגטון הבירה.

מי "זקן" יותר? ביידן וטראמפ ממשיכים להתבלבל

בתוך כך, בקרב מתנגדי טראמפ בארה"ב גוברת הביקורת על כך שבעוד התקשורת האמריקנית מקדישה סיקור נרחב לפליטות הפה המביכות של הנשיא ביידן, המרמזות לכאורה על ירידה בכושרו הקוגניטיבי, היא כמעט אינה עוסקת בפליטות פה דומות שמנפק טראמפ שוב ושוב. ביממה האחרונה חודש העיסוק במעידותיו של טראמפ, אחרי שבעצרת בווירג'יניה התבלבל שוב בין ביידן לבין הנשיא הדמוקרטי שקדם לו, וכינה אותו בשוגג "ברק אובמה". הטעות הזו בדיוק קרתה לטראמפ כמה פעמים בחודשים האחרונים.
טראמפ רצה להגיד ביידן, ויצא לו "אובמה":

סקרים מהשנה האחרונה בארה"ב מלמדים באופן עקבי כי הבוחרים מוטרדים מאוד מגילם המתקדם של שני המועמדים הבכירים לנשיאות – ביידן יהיה השנה בן 82 ולטראמפ ימלאו 78. הם שני האישים המבוגרים ביותר שהתמודדו על הנשיאות אי פעם. עם זאת, לפי הסקרים, האמריקנים תופסים את ביידן כבעל כושר קוגניטיבי ירוד יותר בהשוואה לטראמפ. רק בסוף השבוע האחרון התעוררה שוב מבוכה, כאשר ביידן ביקש להכריז שארה"ב תצניח סיוע הומניטרי ברצועת עזה – אבל במקום "עזה" אמר בטעות פעמיים מול כתבים "אוקראינה". הבית הלבן נאלץ להבהיר בהמשך כי הנשיא התכוון לעזה.
בעצרת של טראמפ בשבת הוא התבלבל בין ביידן לאובמה כשאמר: "לפוטין יש כל כך מעט כבוד לאובמה, שהוא מתחיל לדבר על גרעין. שמעתם נכון. גרעין. הוא מתחיל לדבר על נשק גרעיני". לפי העיתון הבריטי "גרדיאן", זו הפעם השלישית בששת החודשים האחרונים שטראמפ מתבלבל בין ביידן לאובמה, וכשהתבלבל בין השניים בווירג'יניה הקהל השתתק.
ביידן מכריז על הצנחת סיוע באוקראינה - במקום בעזה:

במקרה אחר שאירע לאחרונה רצה טראמפ לדבר על יריבתו בפריימריז ניקי היילי, אבל כינה אותה בטעות "ננסי פלוסי" – שמה של יו"ר בית הנבחרים לשעבר, מהמפלגה הדמוקרטית.