ראש הממשלה כינה זאת "לילה גדול", ראש האופוזיציה אמר כי "ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה". אחד הימים הדרמטיים בתולדות כנסת ישראל הסתיים באישור לילי בקריאה ראשונה של התיקונים לחוק יסוד: השפיטה. לפי אותם תיקונים, הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שלקואליציה תהיה שליטה מוחלטת בה, ובג"ץ יהיה מנוע מהתערבות בחוקי יסוד.
"לילה גדול ויום גדול", צייץ ראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי ההצבעות הראשונות על המהפכה המשפטית, שאושרו ברוב 63 ח"כים מול 47 מתנגדים. בהצהרה לכלי התקשורת אמר לאחר מכן: "צריך להיכנס להידברות, ללא תנאים מוקדמים. מה זה תנאים מוקדמים? אני לא מכיר את זה. בעצם, אני מכיר את זה ממחוזות אחרים, ממחוזות מדיניים".
אחרי ההצבעה תועדה לחיצת יד חמה בין שני מובילי המהפכה המשפטית, נתניהו ושל המשפטים יריב לוין, שאמר הלילה: "עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה - בית המשפט יהיה של כולם. אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה - גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות. אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה - ושום דבר לא ירתיע אותי".

6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו לוחץ את ידו של לוין, אחרי ההצבעה
(צילום: אלכס קולומויסקי)


האיש שהכריז על תוצאות ההצבעה, ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד, אמר כי הוא "גאה לכהן כיושב-ראש הכנסת, שתהיה הרבה יותר דמוקרטית אחרי ההצבעה הזו, מאשר לפניה. אני מביע תקווה כי נעבוד על הקריאה השנייה והשלישית יחד למען עם ישראל". השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר צייץ תמונה שלו לאחר ההצבעה וכתב: "מרבים בשמחה".
מארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית, שאתמול נתניהו אמר כי הם "רומסים את הדמוקרטיה", פרסמו הודעה לאחר ההצבעה: "בתוך הזמן השחור אנו נמצאים בנקודה החשוכה ביותר מאז קום המדינה. כש-37 נציגי העם חתמו על מגילת העצמאות שהגדירה את דמותה של המדינה, הם לא דמיינו שנגיע לרגע שבו כנסת ישראל תנסה לדרוס כל ערך שנכתב בה".
"אנו מאשימים את בנימין נתניהו וחבורת השנאה והפחדנים, בניסיון מכוון להביא לחורבן בית שלישי ובניסיון לפגע בליבה של הדמוקרטיה הישראלית", הוסיפו. "63 חברי כנסת הצביעו בעד חורבן הבית, בעד קרע נורא בעם ובעד התנקשות בדמוקרטיה. אותם פחדנים ועבריינים ייזכרו בספרי ההיסטוריה כמי שניסו ונכשלו לבצע הפיכה".
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
חגיגות וסלפי, הלילה בכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הם הבהירו כי המחאה תימשך, ואף תגבר: "ימים קשים עוד לפנינו, אך אהבת המדינה שבהקה מליבם של מיליוני המפגינים והמפגינות שיצאו בשמונת השבועות האחרונים תאיר את הדרך של מדינת ישראל לעתיד טוב יותר. בימים ובשבועות הקרובים נגביר את פעולות המחאה, ללא פחד וללא מורא, נשמור יחד, כולנו, על ישראל יהודית ודמוקרטית".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד פנה לחברי הקואליציה ואמר להם: "ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בביטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם". יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ צייץ: "ערב שחור לדמוקרטיה. בבוקר ממשיכים במאבק".
יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי כתבה בציוץ כי "התנהלות הקואליציה היא הוכחה חד משמעית שאין שום רצון להידברות. קוראת שוב לחבריי לפיד וגנץ להודיע לנשיא שלמרות הרצון הטוב - עם החבורה הדורסנית הזו לא ננהל שום מגעים ושום הידברות. המטרה המוצהרת שלהם היא לדרוס את הדמוקרטיה, הגיע הזמן להפסיק ליפול למלכודות שלהם ולהצטרף למאבק הנחוש של מאות אלפי אזרחיות ואזרחי ישראל שיוצאים שבוע אחר שבוע לרחובות. זו הדרך היחידה לנצח".
6 צפייה בגלריה
הפגנה מול משכן הכנסת נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה מול משכן הכנסת נגד הרפורמה המשפטית
רבבות בהפגנה מול משכן הכנסת, אתמול
(צילום: שלו שלום)

חברי הכנסת של ישראל ביתנו לא השתתפו בהצבעות הליליות. יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן הסביר: "יצאנו מאולם המליאה כדי לא להיות שותפים ולא לתת לגיטימציה להצבעה על החוקים הכי לא-לגיטימיים. אנחנו לא עשינו מהומה, אנחנו לא רוצים לפגוע בכבודה של הכנסת. לכן יצאנו בשקט, ואנחנו באמת חושבים שעצם הצבעה - גם הצבעה נגד - היא לגיטימציה לתהליך לא-לגיטימי".
להצבעות קדמו מהומות בכנסת שכללו התעטפות של חלק מחברי האופוזיציה בדגלי ישראל, ומפגינים שהלמו בזכוכיות היציע במליאה. עוד קודם לכן במהלך היום הפגינו רבבות בשביתת מחאה נוספת מחוץ לכנסת וכ-20 אלף מהם המשיכו לצעדה מסביב למשכן.

על מה מצביעים?

הצעת החוק שאושרה בקריאה ראשונה כוללת שני חלקים: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים ומניעה מבית המשפט העליון מלהביע ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. כיום הוועדה לבחירת שופטים, המונה תשעה חברים, כוללת את שר המשפטים, שר נוסף בממשלה, שני חברי כנסת שנבחרים באנונימיות בכנסת, שני חברי לשכת עורכי הדין שנבחרים בבחירות חשאיות על ידי המועצה הארצית של הלשכה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים נוספים מבית המשפט העליון.
הרכב הוועדה לבחירת שופטים ישונה כך שבראש הוועדה יעמוד כמו היום שר המשפטים, בנוסף יהיו שני שרים שתבחר הממשלה, יו"ר ועדת חוקה, חבר כנסת מהקואליציה, חבר כנסת מהאופוזיציה, נשיאת בית המשפט העליון ושני שופטים בדימוס. כך לקואליציה יהיה רוב מובנה של 5 מתוך 9 חברי הוועדה. בנוסף, ועדת החוקה תזמן את מועמדי בית המשפט העליון לשימוע בוועדה, תהיה דרישה לייצוג בוועדה של אישה מכל רשות והוועדה תוכל להתכנס גם במינימום של חמישה מחבריה.
6 צפייה בגלריה
הנשיאה אסתר חיות בראש הרכב בית המשפט העליון
הנשיאה אסתר חיות בראש הרכב בית המשפט העליון
ישונה הרכב הוועדה לבחירת שופטים, בג"ץ לא יהיה מנוע מלהתערב בחוקי יסוד
(צילום: עמית שאבי)
הסעיף השני בהצעה נוגע כאמור למניעת התערבות של בית המשפט העליון בחוקי יסוד. רק לפני חודש בית המשפט העליון פסק, בניגוד לחוק יסוד מינוי שרים שעבר בכנסת, כי מינויו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר הינו פסול והורה לפטרו מתפקידיו כשר הבריאות ושר הפנים. בדיונים עלו הטענות כי מטרת ההצעה היא להשיב את יו"ר ש"ס לכיסאו כשר ובהמשך גם לתת כוח בלתי מוגבל לחוקק חוקים שיכנסו תחת תיקונים של חוקי יסוד ובית המשפט העליון לא יוכל להתערב בהם, גם אם ימצא בהם דבר שגוי ופסול.
השלב הבא הוא הצבעה על חוק השפיטה בסעיף השלישי, שנידון כעת בוועדת החוקה, ועוסק בפסילת חוקים רגילים על ידי בית המשפט העליון. לפי התוכנית, חוק יוכל להיפסל בבג"ץ רק אם ההחלטה עברה פה אחד, בהרכב מלא של כל שופטי העליון (15 מ-15). ההצעה גם קובעת כי בג"ץ יוכל לפסול חוק "רק אם הוא סותר בבירור הוראה ששוריינה בחוק יסוד". הצעדים הבאים לאחר מכן, הם חוק פסיקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוקים שנפסלו בבג"ץ והגבלת עילת הסבירות.