ראש המוסד דדי ברנע ומשלחת ישראל הגיעו בצהריים (שלישי) לשיחות המשא ומתן בקהיר, ולפי גורם מצרי בכיר נרשמה התקדמות "משמעותית יחסית" לעבר הסכם. הגורם טען בשיחה עם סוכנות הידיעות AP כי הפגישה תתמקד בגיבוש "טיוטה סופית" להסכם שיכלול הפסקת אש של שישה שבועות, תוך הבטחה שבמהלכה הצדדים ימשיכו במשא ומתן לקראת הפסקת אש קבועה.
דיפלומט מערבי שנמצא בקהיר אישר את הפרטים אך ציין כי "עדיין נדרשת עבודה כדי להגיע להסכם". הוא הוסיף כי הפגישה היום היא "חיונית בגישור הפערים שנותרו", כדי לגרום לצדדים להסכים לתנאי העסקה. הגורמים אמנם לא נידבו מידע בנוגע לפרטי העסקה, אך עם יציאתו של ברנע למצרים מטה משפחות החטופים פרסם הודעה שבה פנה אליו ואל חברי המשלחת: "אל תחזרו עד שכולם חוזרים - החיים והמתים".

2 צפייה בגלריה
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
עבאס כמאל, מוחמד א-תאני, ווילאם ברנס, דוד ברנע,
ראש המוסד שוב בשיחות בקהיר
(צילום: יריב כץ, AP, EPA)
לדברי המשפחות, "עיניהם של 134 חטופות וחטופים נשואות אליכם. זו משימה של פעם בחיים ויש לכם את היכולת להציל אותם ולמנוע את גזירת גורלם כגורלו של רון ארד".
המשלחת הישראלית יצאה לקהיר לאחר התלבטויות קשות בירושלים אם להגיע לשיחות הפעם, לאחר דרישותיו של חמאס שהוגדרו על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כ"הזויות". "אנו מבקשים מכם בכל לשון של בקשה ותחינה: אל תוותרו ואל תחזרו בלי עסקה. השליחות שלכם היא היסטורית ומוסרית שתיצרב בהיסטוריה היהודית והישראלית כמי שהובילה להצלתם", כתבו משפחות החטופים.
הדרך לעסקת חטופים עוד רחוקה, אבל מאחורי הקלעים נעשים מאמצים לצמצם את הפערים ואת דרישות החמאס כדי להתכנס למתווה אפשרי. אל השיחות יגיע גם ראש ה-CIA וויליאם ברנס וגורמים מקטאר ומצרים. המשלחת הישראלית יצאה לקהיר, לאחר שנתניהו נתן "אור ירוק" לכך.
ההחלטה הגיעה לאחר שיחה שקיים שלשום נתניהו עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שבה ביקש האחרון לשגר משלחת ישראלית לשיחות בקהיר - גם אם בישראל "לא רואים אופק" לעסקת חטופים חדשה עם חמאס.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו הפגנה משפחות חטופים
בנימין נתניהו הפגנה משפחות חטופים
נתניהו נתן "אור ירוק". משפחות החטופים: "אל תחזרו בלי עסקה"
(צילום: שלו שלום, דנה קופל)
גורמים בכירים בישראל הסבירו אמש כי הפערים לעסקה עדיין גדולים ובצד הישראלי יש קונצנזוס מוחלט שהתנאים שהוצגו על ידי חמאס הם לא כאלה שאפשר לדון סביבם. מאז ניתנה תשובת חמאס הכוללת לא מעט סעיפים בעייתיים, פועל ראש המוסד מול מצרים ומול ראש ממשלת קטאר כדי לצמצם את הפערים וכדי שאפשר יהיה להתכנס לדיון רציני סביב מתווה לעסקה. עם זאת, בישראל הדגישו כי המשלחת מגיעה לקהיר "בעיקר כדי לשמוע".
אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר, התייחסה בריאיון לאולפן ynet הבוקר לתחושות לאחר חילוץ לואיס הר ופרננדו מרמן ואמרה כי "התחושה היא גם שמחה מאוד גדולה, על האנשים שחזרו. זה נס. יש הרבה פחד על המשך ניסיונות כאלה, מה ייצא מהם. אם מישהו ייפגע בדרך. אני רואה אותם חוזרים ושואלת את עצמי אם יורם מוחזק באותה צורה. חוסר ודאות מוחלט. יש פחד מהמבצעים האלה, זה יכול להיגמר בצורה אחרת גם. אני יודעת שהוא היה חי, מצאו חולצה שלו במנהרה, צה"ל מצא לפני 3 שבועות. כנראה שהוא עדיין חי. אני בונה על זה שהוא חזק, שהוא מחזיק את עצמו. לוקח זמן לתכנן מבצע, לזקנים שלי אין זמן".
מאיה רומן, קרובת משפחתה של כרמל גת, הצטרפה לאותן תחושות של אילה: "קמתי בהתרגשות. זה מאוד משמח שמישהו חוזר הביתה, מחכים לכולם. בו זמנית לי זה מאוד ברור, לא הולכים להוציא את כולם במבצעים צבאיים, מקווה שזה ברור גם למקבלי ההחלטות. רוצה להאמין שהמבצע הזה רואים אותו כדרך טובה להפעלת עוד לחץ במו"מ. משמח שדדי ברנע בדרך למצרים, כדי לקדם את המו"מ, אחרת ייקח עשור לשחרר את כולם".
מצגר אף חזרה לסערת הבקשה של רעיית ראש הממשלה שרה נתניהו, וטענה כי חרף הכחשותיה נתניהו ביקשה ממשפחות החטופים לא לדבר בתקשורת ולא להפגין. "הדברים נאמרו במפורש, אני שמעתי אותה גם. ביקשו מאיתנו לא לדבר בתקשורת, לא להפגין", התעקשה בריאיון.

שיחות בצל המתיחות מול מצרים

השיחות מתקיימות בבירה המצרית גם בשיאו של משבר בין ירושלים לקהיר, זאת על רקע כניסה אפשרית של צה"ל לרפיח. עם זאת, שלשום הגיעה הצהרתו החד-משמעית של שר החוץ המצרי הוותיק סאמח שוקרי ושמה קץ לחרושת השמועות: "מצרים מחויבת להסכם השלום עם ישראל. יש הסכם שלום בין מצרים לישראל והוא תקף כבר למעלה מ-40 שנה, ונמשיך לדבוק בהסכם".
במצרים מעוניינים בקידום עסקה, ובימים האחרונים אף פורסם כי היא העבירה מסרים לארגון הטרור ולפיהם עליהם להגיע להסכם תוך שבועיים או שישראל תחל בפעילות הקרקעית ברפיח שהפכה למקלט ליותר ממיליון עקורים. לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", התוכנית של ישראל לפעול ברפיח מאיימת גם על היחסים בין ירושלים לקהיר, שם גורמים רשמיים מודאגים מ"שיטפון של פלסטינים" נמלטים שייכנסו לסיני.
בעיתון האמריקני ציינו כי גורמים מצריים לחצו שוב ושוב לאחרונה על עמיתיהם הישראלים להגביל את היקף המבצע המתוכנן ברפיח, והזהירו כי באפשרותה של קהיר להשעות את הסכם השלום עם ישראל.