עימותים קשים התחוללו היום (ה') בין מפגינים לכוחות הביטחון באיראן, בעיר כראג' שבפרברי הבירה טהרן, ולפי הדיווחים והתיעודים שהופצו משם נראה שגם המפגינים וגם אנשי כוחות הביטחון נפגעו מירי, מדקירות או מאבנים שהושלכו. עדי ראייה סיפרו כי כוחות הביטחון פתחו באש חיה לעבר המפגינים, שנעו בתהלוכה גדולה על כביש מהיר באזור, על מנת להגיע לבית קברות שבו נערך אירוע לזכרה של צעירה שנהרגה במחאה שמטלטלת את הרפובליקה האיסלאמית כבר שבעה שבועות.
העימותים בכראג', השוכנת כ-10 ק"מ מערבית לטהרן, החלו לפי הדיווחים אחרי שכוחות הביטחון ניסו למנוע מהמפגינים לציין 40 יום למותה של הדיס נג'אפי, צעירה בת 22 שהייתה ידועה בסרטוני הטיקטוק שפרסמה, ולפי בני משפחתה נורתה למוות על ידי כוחות הביטחון כאשר השתתפה בהפגנה בכראג' בתחילת המחאה, ב-21 בספטמבר. בזרם השיעי באיסלאם ישנה חשיבות רבה לנוהג לקיים אירוע זיכרון לאדם 40 יום לאחר מותו, ועל בסיס ניסיון העבר נראה שהשלטונות חששו שהאירוע שתוכנן היום בבית הקברות בכראג' יהפוך להפגנה נרחבת נוספת נגד המשטר.
9 צפייה בגלריה
מפגינים הפגנה ב כראג' איראן מחאת חיג'אב
מפגינים הפגנה ב כראג' איראן מחאת חיג'אב
הצעדה על הכביש, ואישה שהניפה אגרוף לאות תמיכה. המחאה היום בכראג'
ברשת BBC דיווחו כי כדי למנוע התאספות גדולה בבית הקברות השלטונות איימו על בני המשפחה של נג'אפי, וסרטון שפרסמה אחותה ובה קראה לציבור להגיע לטקס הוסר מהרשת החברתית אינסטגרם. בבוקר נחסמה הגישה לבית הקברות, אבל למרות זאת המונים עקפו את המחסומים וצעדו על כביש מהיר שמוביל אליו. מהתהלוכה ומהעימותים שהתפתחו במהלכה הופצו שלל סרטונים, ובאחד מהם נראים הצועדים צועקים: "זוהי שנת הדם. סייד עלי (הכוונה למנהיג העליון עלי חמינאי) יופל". בסרטון אחר הם נשמעו צועקים "מוות לדיקטטור", בהתייחסות נוספת לחמינאי. אחרים צעקו: "אתה הוא הטינופת, אתה הוא הלא-מוסרי, אני אישה חופשייה", וכן "כל מפגין שייהרג יוחלף ב-1,000 אחרים".
עדי ראייה סיפרו לרשת BBC כי במהלך המחאה פתחו כוחות הביטחון באש חיה לעבר המפגינים. "הם דקרו מפגין עם מאצ'טה אחרי שהוא נפל על הקרקע וכבר נפגע מקליע", אמר אחד מעדי הראייה במקום. רשת BBC בשפה הפרסית, שלא מורשית לפעול באיראן אך ממשיכה לדווח משם, פרסמה סרטון שבו נראה מי שזוהה על ידה כאיש כוחות הביטחון פותח באש מול המכוניות שהיו בכביש, אבל מהסרטון החלקי נראה שהוא יורה לאוויר. עד ראייה נוסף סיפר כי אחד הקליעים פגע בחלון הבית של השכן שלו. "אנשים צועקים 'מוות לדיקטטור' ברחוב הראשי. ירו גז מדמיע. זה מתפשט לתוך השכונה. הגרון שלי נשרף", אמר. "ניסיתי לצלם סרטון מהחלון, אבל עכשיו הם יורים... אני מפחד. הגפנו את הווילונות".
בסרטונים שהופצו ניתן היה לראות גם מסוק שחג מעל המפגינים ומטיל עליהם רימוני הלם. אחד המפגינים צילם את המסוק והפנה לעברו אצבע משולשת. בהמשך נחת אותו מסוק באמצע הכביש המהיר, ופעילים התומכים במשטר האיראני טענו ברשתות החברתיות כי הוא עשה זאת על מנת לספק סיוע לשוטרים שנפצעו. סוכנות הידיעות הממלכתית אירנ"א דיווחה כי לפי שירותי ההצלה בכראג' שני בני אדם נהרגו ועוד כמה נפצעו בעימותים. היא לא ציינה אם ההרוגים והפצועים משתייכים לכוחות הביטחון או למפגינים.
9 צפייה בגלריה
מסוק במהלך הפגנה ב כראג' איראן מחאת חיג'אב
מסוק במהלך הפגנה ב כראג' איראן מחאת חיג'אב
אצבע משולשת לעבר המסוק שהשליך רימוני הלם על המפגינים, והתיעוד אחרי הנחיתה שלו על הכביש
9 צפייה בגלריה
עימותים ירי במהלך הפגנה ב כראג' איראן מחאת חיג'אב
עימותים ירי במהלך הפגנה ב כראג' איראן מחאת חיג'אב
הדם והפצועים בתוך הטנדר המשטרתי. מתוך אחד התיעודים שהופצו מכראג'
9 צפייה בגלריה
הדיס נג'אפי צעירה איראנית שנהרגה במחאת חיג'אב מחאה ב כראג' ב21 בספטמבר
הדיס נג'אפי צעירה איראנית שנהרגה במחאת חיג'אב מחאה ב כראג' ב21 בספטמבר
הדיס נג'אפי, הצעירה האיראנית שהעלתה סרטוני טיקטוק ונהרגה בכראג' בתחילת המחאה
אף שהדבר טרם ברור לגמרי, נראה ששני הרוגים מצאו את מותם בתקרית שבה טנדר של המשטרה התנגש במחסום בטון באותו כביש מהיר. לא ברור מה גרם להתנגשות, אבל בסרטונים שהופצו נראו מפגינים משליכים אבנים לעבר הטנדר ואדם כלשהו שיורה באזור. בתוך הטנדר תועדו שלושה אנשים פצועים, ושניים מהם נראו ללא רוח חיים. בסוכנות הידיעות האיראנית טסנים דווח כי שלושה שוטרים נפצעו באורח קשה במתקפה של חמושים נגדם, והיא פרסמה סרטון של אותו טנדר לאחר ההתנגשות. ארגון אופוזיציה בשם 1500tasvir, שפרסם את הסרטון המקורי שהפיצה אותה סוכנות איראנית, דחה את הטענות שלה ואמר כי השוטרים ירו תחילה על המפגינים – וכי אלו רדפו אחריהם והשליכו אבנים על הטנדר שלהם.
סוכנות הידיעות טסנים דיווחה בנוסף כי המפגינים בכראג' העלו באש רכב משטרתי וכן עמדת טלפון משטרתית. סוכנות איראנית נוספת, פארס, דיווחה כי אחד מחברי כוח המתנדבים של משמרות המהפכה, הבסיג', נדקר למוות בעימותים שם. בסוכנות הידיעות AP מדגישים כי איראן מגבילה מאוד את היכולת לסקר את המחאה, וכי היא ממשיכה להגביל את הגישה לשירותי האינטרנט – כך שקשה מאוד לאמת את המידע הזורם מכראג'.

לפחות 277 הרוגים במחאה

לטקסים לציון 40 יום אחרי המוות יש כאמור חשיבות רבה בתרבות המקומית, והם תורמים כעת ל"תדלוק" המחאה שבה נהרגו מאות מפגינים. גם בשבוע שעבר פרצו עימותים נרחבים כאשר המפגינים ציינו 40 יום למותה של הצעירה האיראנית-כורדית מהסא אמיני – שמותה בספטמבר הצית את המחאה.
9 צפייה בגלריה
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהומות טהרן איראן אחרי מותה של מהסא אמיני
מהסא אמיני והמחאה באיראן. הטלטלה הגדולה ביותר נגד משטר האייתוללות מאז המהפכה האיסלאמית
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
המנהיג העליון עלי חמינאי. האיומים לא הפחידו את המפגינים
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
אמיני בת ה-22, נזכיר, נעצרה על-ידי משטרת המוסר כשבאה לביקור עם בני משפחתה בטהרן, ועדי ראייה סיפרו שהשוטרים הכניסו אותה בכוח לניידת בטענה שלא עטתה כראוי את כיסוי הראש שלה, החיג'אב. במהלך המעצר קרסה אמיני ושקעה בתרדמת, ואחרי שלושה ימים היא מתה בבית החולים. משפחתה טוענת שהוכתה ושעל גופתה נראו חבלות, ואילו המשטר טוען כי סבלה ממחלות רקע וכי לא ספגה אלימות כלשהי. גם במקרה של מות הצעירה הדיס נג'אפי, שהמוחים היום בכראג' קיוו לציין את זכרה, טענו השלטונות כי היא לא מתה מאלימות כלשהי אלא מהתקף לב.
ההפגנות, שזכו לכינוי "מחאת החיג'אב", פרצו תחילה במחוז כורדיסטן שממנו הגיעה אמיני, אבל התפשטו במהרה לכל רחבי איראן והפכו לאחד האתגרים הגדולים ביותר שעמם מתמודד משטר האייתוללות מאז עלייתו לשלטון במהפכה האיסלאמית של 1979. נשים ממלאות תפקיד מרכזי בהפגנות הללו, ובסרטונים שהועלו לרשת הן נראו בין השאר מסירות את כיסוי הראש שלהן, שורפות אותו בהתרסה – וגוזרות את שיערן.
איראן פועלת לדכא את המחאה ביד קשה, ולא אחת דווח כי אנשי בסיג' או שוטרים פתחו באש לעבר המפגינים. גם שלל איומים שפיזרו בכירי המשטר, מהמנהיג העליון עלי חמינאי ועד מפקד משמרות המהפכה חוסיין סלאמי, לא הניאו את המפגינים מלצאת אל הרחובות. לפי ארגוני זכויות אדם לפחות 277 בני אדם נהרגו באיראן מאז תחילת המהומות, בהם 40 בני נוער וילדים ו-24 נשים. עוד מאות נפצעו וכ-14,000 נעצרו.

איראן לא פרסמה מניין רשמי של ההרוגים במחאות, ומאשימה את אויביה, בהן ארה"ב וישראל, בניסיון לעודד את המחאה ואף ב"תכנון" שלה – והיא מקפידה להדגיש כי "מתפרעים" הרגו לפחות 36 מאנשי כוחות הביטחון שלה. השבוע הודיעו השלטונות האיראניים כי יערכו משפטים פומביים ליותר מ-1,000 מפגינים שנעצרו. לפחות חמישה מהם נאשמים בעבירות שהעונש עליהן הוא גזר דין מוות.
לצד העימותים בכראג', סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי הפגנות נרשמו היום בעוד כמה ערים באיראן, בהן אראק שבמרכז המדינה, שם דווח על קהל גדול שצעק "חופש!" – באירוע זיכרון למפגין אחר שנהרג, אדם בשם מהרשד שהידי. עימותים דווחו גם בסננדג' שבמחוז כורדיסטן שבצפון-מערב איראן. בתקרית אחרת דיווחה התקשורת האיראנית כי רעולי פנים ירו למוות באיש דת שיעי במסגד בעיר זהאדן, בירת מחוז סיסטן ובלוצ'סטן שבדרום-מזרח איראן. במחוז הזה שוכנים בני המיעוט הבלוצ'י, המשתייכים לזרם הסוני באיסלאם ומתלוננים על אפלייה ארוכת שנים מצד המשטר השיעי. גם במחוז הזה דווח על דיכוי אלים של מחאה שפרצה שם במקביל למחאת החיג'אב.

עוד סנקציות אמריקניות: "הבריחו נפט עבור כוח קודס וחיזבאללה"

בתוך כך, ממשיכה ארה"ב להגביר את הלחץ על איראן והודיעה הערב כי היא מטילה סנקציות על שורה של חברות וגורמים הקשורים לרשת בינלאומית להברחת נפט איראני. לפי משרד האוצר בוושינגטון, הרשת שימשה כמקור מימון לכוח קודס של משמרות המהפכה ולחיזבאללה בלבנון. לפי ארה"ב המבריחים פעלו מנמל שראג'ה באיחוד האמירויות, וערבבו נפט עם חומרים ממקור הודי על מנת להסתיר את המקור האיראני של הנפט – ולאפשר את מכירתו לאזורים שונים בעולם, בהם סין. המבריחים, כך נמסר, זייפו גם מסמכים שונים על מקור הנפט ואיכותו.
9 צפייה בגלריה
ייצור נפט במפרץ הפרסי
ייצור נפט במפרץ הפרסי
מתקן נפט איראני במפרץ הפרסי. רשת הברחות שסיפקה מאות מיליונים לכוח קודס ולחיזבאללה
(צילום: רויטרס)
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן מסר כי רשת ההברחות מכרה עבור חיזבאללה וכוח קודס נפט בשווי של מאות מיליוני דולרים. הסנקציות החדשות, נזכיר, מוטלות על איראן בשעה שבה גובר הזעם במערב על המשטר בטהרן בשל הדיכוי הנוקשה של המחאה נגדו וכן בשל העובדה שהוא מספק כעת מל"טים מתאבדים לרוסיה – שמשתמשת בהם במלחמה שלה נגד אוקראינה. הסנקציות החדשות מעידות על הסיכוי ההולך ופוחת לפריצת דרך כלשהי במאמצים להחייאת הסכם הגרעין מ-2015.