4 צפייה בגלריה
הריסות הבית
הריסות הבית
שלבי הריסת בית המחבל
(צילום: רויטרס, AFP)
בתגובה חריפה וראשונה מסוגה, גינתה הבוקר (יום ה') שגרירות ארצות הברית בירושלים את הריסת בית המחבל מונתסר שלבי שרצח לפני חודשיים את יהודה גואטה (19) מירושלים בפיגוע ירי בצומת תפוח.

4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ונפתלי בנט
ג'ו ביידן ונפתלי בנט
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: AP, אריאל זנדברג)
"אנו עוקבים אחר דיווחים שהבית נהרס", נכתב בהודעת השגרירות, "אנו מאמינים שכל הצדדים צריכים להימנע מצעדים חד-צדדיים המגבירים את המתיחות וחותרים תחת המאמצים לקדם משא ומתן לפתרון שתי המדינות, וזה בהחלט כולל הריסה כענישה של בתי פלסטינים. כפי שהצהרנו פעמים רבות, לא ניתן להרוס בית של משפחה שלמה כתגובה לפעולה של אדם בודד. בשל שיקולי פרטיות, לא נוכל לומר מעבר לכך".
גורם בלשכת ראש הממשלה אמר בתגובה: "ראש הממשלה מעריך ומכבד את הממשל האמריקני. יחד עם זאת, הוא פועל אך ורק בהתאם לשיקולי הביטחון של מדינת ישראל ולהגנה על חיי אזרחי ישראל".
הגינוי האמריקני הוא הראשון מסוגו שיוצא מטעם ממשל ביידן. בשבועות האחרונים פעלה ארצות הברית למנוע את הריסת בית המחבל שהוא אזרח אמריקני. הודעת הגינוי החריגה הזו פורסמה עשרה ימים לאחר שהבית הלבן הודיע כי הנשיא ביידן הזמין את ראש הממשלה בנט להיפגש איתו בקרוב בוושינגטון. בהודעה נאמר שממשל ביידן מצפה לשיתוף פעולה קרוב עם הממשלה החדשה על מגוון סוגיות שעומדות על סדר היום המשותף.
4 צפייה בגלריה
מונתסר שלבי בבית המשפט הצבאי עופר
מונתסר שלבי בבית המשפט הצבאי עופר
המחבל מונתסר שלבי
4 צפייה בגלריה
הלוויה של יהודה גואטה
הלוויה של יהודה גואטה
יהודה גואטה ז"ל ומשפחתו בהלוויה
(צילום: רויטרס)
בירושלים אומרים כי העמדה האמריקנית העקרונית נגד הריסת בתים ידועה. "בסופו של דבר, מדובר בבית של טרוריסט, מונתסר שלבי, שרצח את יהודה גואטה ז"ל והפך לגיבור עממי אצל הפלסטינים. גורמי הביטחון הוכיחו כי להרס בתים יש אפקט מרתיע. כידוע, כל מקרה נבחן בקפדנות לגופו".
מונתסר שלבי פתח ב-2 במאי באש מתוך מכונית לעבר הטרמפיאדה בצומת תפוח. יהודה גואטה, תלמיד הישיבה הגבוהה באיתמר, נפצע אז באורח אנוש ומותו נקבע כעבור כמה ימים. בניה פרץ, חברו לישיבה, נפצע מהירי באורח קשה. עמיחי חלא, גם הוא תלמיד הישיבה, נפצע בפיגוע באורח קל.
לפי כתב האישום שהוגש נגד שלבי בבית המשפט הצבאי יהודה, "הנאשם הסיע את אשתו לבית הוריה, ושב לביתו, נטל אקדח ומילא את המחסנית בכדורים חיים. הוא לקח עשרות כדורי תחמושת נוספים, הכניס את המחסנית לאקדח ודרך אותו, כך שיהיה מוכן לירי. הוא הניח את האקדח על המושב, וכיסה אותו בשטיח תפילה".
הוא הגיע במכונית לצומת שבשומרון, שם עמדו בתחנת האוטובוס גואטה ושני חבריו. כשהנאשם התקרב לתחנה, הוא הבחין באזרחים העומדים בה, וזיהה אותם כיהודים. שלבי עצר את הרכב, לקח את האקדח וצעק "אללה אכבר", כיוון את נשקו לעומדים בתחנה, וירה כדורים רבים ממרחק קצר.
הוא חדל מהירי רק אחרי שקנה האקדח התפוצץ, כשבכתב האישום נטען כי הוא התכוון לגרום למותם של האזרחים בכוונה. פעמיים נוספות ניסה שלבי לבצע פיגוע, אך לא חש בטוב. עוד צוין כי הוא עשה שימוש בנשק במקרה קודם, כשירה בו בשטח חקלאי. אחרי הפיגוע נמלט המחבל למכר שמתגורר בכפר עקרבא, ועדכן אותו על ביצוע הפיגוע. הוא ביקש מחבריו להחביא אותו. החברים העבירו אותו לחווה שבבעלותם, וסיפקו לו סיגריות ואוכל. לאחר מכן ביקש המחבל שיסיעו אותו לקלנדיה, ומשם עלה על מונית לרמאללה. בשלב מסוים רכש בגדים ואנטיביוטיקה כדי לחטא את פצעיו ואף הסתפר, צבע את שיערו ורכש כרטיס סים למכשיר הטלפון שלו.
המחבל אותר ארבעה ימים לאחר מכן על ידי כוחות הביטחון במבנה שבו הסתתר בכפר סילוואד מזרחית לרמאללה, והועבר לחקירת שב"כ, שבה הודה במעשים. כתב האישום מייחס לו גרימת מוות בחבלה (עבירה המקבילה לרצח), ניסיון לגרימת מוות בכוונה ועבירות נוספות.