גוב האריות היא ככל הנראה הקבוצה החמושה הפופולרית ביותר שנמצאת היום בשכם ומשם היא מנתבת את התמיכה בה. הארגון שנולד מצעירים סוררים, "כוכבי רשת", בג'נין, גדלה והתפשטה לערים וכפרים אחרים בגדה המערבית. מרבית מאותם פעילים בולטים חוסלו או נעצרו בפעולות ממוקדות בשבועות האחרונים. אתמול בלילה (בין שני לשלישי), באחת הפעולות האגרסיביות שנראו בשכם לאחרונה, צה"ל חיסל את אחד מבכירי הארגון - ודיע אלחוח.
חוליית הטרור שבראשה עמד אלחוח, בן 31, ביצעה בחודש וחצי האחרונים לא פחות 20 פיגועי טרור. בעבר ישב אלחוח בכלא הישראלי, ובשבועות האחרונים היה אחראי על ייצור מטעני צינור והשגת אמצעי לחימה עבור תשתית הטרור. לפני שעמד בראש גוב האריות, היה פעיל מאוד בגדודי חללי אל-אקצא - שהיא הזרוע הצבאית של הפתח. בהודעת האבל של הארגון נכתב כי "אלחוח הוא מהמנהיגים הבולטים שלנו וממייסדי גוב האריות".
8 צפייה בגלריה
ודיע אלוחוח מימין ומוסעב אשתייה
ודיע אלוחוח מימין ומוסעב אשתייה
ודיע אלוחוח יחד עם מוסעב אשתייה. אחד חוסל ואחד נעצר על ידי הפלסטינים
8 צפייה בגלריה
הקסבה בשכם לאחר חיסול המחבלים
הקסבה בשכם לאחר חיסול המחבלים
הקסבה בשכם לאחר חיסול המחבלים
(צילום: רויטרס)
אלחוח כאמור לא לבד, יחד איתו חוסלו אתמול בלילה עוד ארבעה מחבלים - לפחות אחד מהם הוא איש גוב האריות. חיסול הבכירים בגוב האריות החל כבר בחודש אוגוסט, אז סוכל מי שבמשך חצי שנה הצליח להימלט מכוחות הביטחון - איברהים אל-נבולסי (18), "כוכב הטיקטוק" שהפך ל"פצצה מתקתקת".
הוא נודע למערכת הביטחון כצעיר סורר שקרנו עלתה בעיקר בגלל שהצליח להימלט מחיסול חוליית הטרור שהיה חבר בה - ומאז כיכב ברשתות החברתיות והפך לגיבור מקומי של העיר ברשות הפלסטינית. עד היום בשכם קוראים לו "הגיבור", והוא חתום על פיגועי ירי רבים שבאחד מהם נפצע מח"ט שומרון.
לאל-נבולסי גם עבר פלילי, והוא ידוע כמי שהטיל אימה על הקסבה בשכם. הוא היה מבוקש בכיר והסתתר בתוך מחנה הפליטים בעיר. תמונותיו, שבהן בדרך כלל תועד עם נשקים וסרט לראשו עם הכיתוב גוב האריות, הפכו אותו לפופולרי בעיקר בקרב הצעירים הפלסטינים. הוא למעשה היה הראשון שהביא את הארגון לתודעת הציבור, וחיסולו הצמיח עוד יותר את ההכרה בארגון - ואת הפופולריות שלו.
8 צפייה בגלריה
חמושים בהלוויות בשכם
חמושים בהלוויות בשכם
חמושים בהלוויות בשכם
(צילום: AFP, רויטרס)
8 צפייה בגלריה
הלוויות בשכם
הלוויות בשכם
אלפים הגיעו, החיסולים יעודדו גיוס?
(צילום: EPA)
8 צפייה בגלריה
איברהים אל-נבלוסי
איברהים אל-נבלוסי
איברהים אל-נבולסי. "כוכב טיקטוק" שהביא את גוב האריות לתודעה
(צילום: AFP)
אחד מחבריו הקרובים של אל-נבולסי שחוסל הוא מוסעב אשתייה, פעיל בזרוע הצבאית של חמאס ומפקד בארגון שאחראי על כספיו ועל התחמושת, שנעצר בספטמבר על ידי מנגנוני הביטחון המסכל. מעצרו עורר מהומות בשכם והוביל לעימותים בין חמושים לבין המנגנונים. הוא בעצמו שבת רעב ומצבו הרפואי הדרדר, על אף שבית המשפט הפלסטיני קבע כי ישחורר, הביטחון המסכל סירב לכך והוא עדיין במעצר.
הוא נעצר תחילה בגין החזקת נשק שלא כדין, הוגדר על ידי מערכת הביטחון הישראלית כאחד המבוקשים המסוכנים ביותר, ולדבריהם אביו הוזהר לא פעם שהוא נמצא על הכוונת של כוחות הביטחון - אם לא יסגיר את עצמו. אשתייה היה אחראי על רכישת נשק וחימוש פעילי גוב האריות, ולפי גורמים פלסטינים אשתייה קיבל לפני כחודשיים מחמאס כמיליון שקלים וחצי, שבהם קנה כ-10 נשקים לחימוש פעיליו.

8 צפייה בגלריה
תאמר אל-כילאני
תאמר אל-כילאני
עמד מאחורי סדרת פיגועים וחוסל באמצעות מטען שהוטמן באופנוע. אל-כילאני
(צילום: AFP)
בתחילת השבוע חוסל גם תאמר אל-כילאני, בן 33, באמצעות מטען שהוטמן באופנוע שלידו עבר. אל-כילאני עמד אף הוא מאחורי סדרת פיגועים וניסיונות פיגוע בחודשים האחרונים, כולל זה הפיגוע ההמוני שתוכנן בתל אביב, וסוכל עם מעצרו של המחבל ליד כיכר השעון ביפו.
אל-כילאני, אסיר ביטחוני לשעבר שנכלא במשך כשמונה שנים, היה מעורב בשורה של פיגועי ירי באזור שכם. הוא קיבל את פניהם של המגויסים החדשים לארגון - אימן אותם ולימד אותם כיצד להפעיל נשק. הוא עשה להם אימוני שטח וחימש אותם.

המטרות הבאות

כעת מסומנים שני בכירים נוספים בארגון - מחמוד אל-בנא, מראשי גוב האריות ומי שנחשב "המוח של הארגון", שניצל מניסיון חיסול אחד של ישראל. הוא לוחם בגדודי חללי אל-אקצא ונחשב למבוקש גם בקרב מנגנוני הביטחון הפלסטיניים. אחיו נעצר ומת לאחר שעונה במנגנוני הביטחון הפלסטיניים.
8 צפייה בגלריה
מחמוד אלבנא
מחמוד אלבנא
מחמוד אל-בנא. "המוח"
8 צפייה בגלריה
מוחמד טבנג'ה
מוחמד טבנג'ה
מוחמד טבנג'ה. מסתתר בקסבה
בכיר נוסף שנמצא על הכוונת הוא מוחמד טבנג'ה, מבכירי הארגון ואסיר משוחרר המזוהה עם "החזית העממית לשחרור פלסטין". גם הוא, כמו אל-בנא, עבר ניסיון חיסול והוא מבוקש גם כן על ידי המנגנונים הפלסטיניים. הוא נחשב לדמות נערצת מאוד ברחוב הפלסטיני בשכם - והוא מסתתר ככל הנראה בקסבה ברוב שעות היום.
מושל שכם, איברהים רמדאן, כבר הכריז כי הרשות הפלסטינית ניהלה מו"מ עם לוחמי גוב האריות על מנת להגיע ל"הסכם למסור את נשקם ולהשיג להם פטור ממעצר בישראל". לטענתו הוא "הציע לצעירים ועדיין מציע" להצטרף אלינו כדי להגן עליהם. "נוכל להגיע לפתרון עם הצד הישראלי", הוא הדגיש. בגוב האריות לא הסכימו לשום הצעה מהסוג הזה - וכעת ועם חלוף הזמן הם זוכים ליותר אהדה - שמעודדת אותם להמשיך בפועלם.