המבצע הלילי בלב הקסבה של שכם, שבמהלכו חוסלו מי שהוגדר מנהיגה של קבוצת "גוב האריות" ודיע אלחוח וארבעה חמושים נוספים, הוא המשך ישיר לפעולות של מערכת הביטחון נגד חברי החוליה שאחראית לפיגועי ירי רבים בחודשים האחרונים. הצעירים הללו, שכוחם גדל בעקבות התהודה שיצרו לעצמם ברשתות החברתיות, מהווים אתגר מסוג אחר למערכת הביטחון - שהוביל לכתר על שכם, פעולות ממוקדות וחילופי אש תכופים כפי שלא נראו באזור זה זמן רב.
9 צפייה בגלריה
דירת המסתור שבו חוסל ודיע אלחוח הבוקר, מבפנים ומבחוץ
דירת המסתור שבו חוסל ודיע אלחוח הבוקר, מבפנים ומבחוץ
דירת המסתור שבו חוסל ודיע אלחוח הבוקר, מבפנים ומבחוץ
(צילום: רויטרס)
9 צפייה בגלריה
תאמר אלכילאני ודיע אלחוח גוב האריות שכם
תאמר אלכילאני ודיע אלחוח גוב האריות שכם
אלחוח (משמאל) ואל כילאני
9 צפייה בגלריה
הלוויות בשכם
הלוויות בשכם
הלוויות המחבלים שנהרגו בשכם
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
חמושים בהלוויות בשכם
חמושים בהלוויות בשכם
פיגועים לא-מקצועיים, שלעיתים מביאים לתוצאות קטלניות. חמושים בהלוויות, היום
(צילום: AFP)
קבוצת "גוב האריות" מונה עשרות חמושים, רובם צעירים בשנות ה-20 לחייהם שלא משויכים לחמאס או לג'יהאד האיסלאמי. חברי הקבוצה, שבעבר קראו לעצמם "גדוד שכם", פועלים באופן חצי-מסודר, ולא כארגון טרור או מיליציה. ההתארגנות הזו הוקמה מתחת לרדאר, קיבלה נשק מכל הארגונים, ומנסה "להדביק" מפגעים נוספים להצטרף אליה - אך מתווה הפיגועים שלה נחשב במערכת הביטחון ל"לא מקצועי". לרוב מדובר בירי לא-מדויק, לא פעם מרחוק, ולמשך זמן קצר - שאחריו המחבל נמלט חזרה לתוך שכם. עם זאת, מעת לעת הפיגועים הללו מצליחים ותוצאותיהם קטלניות - כמו למשל פיגוע הירי שבו נהרג לוחם סיירת גבעתי עידו ברוך סמוך לשבי שומרון.
בחודש וחצי האחרון ביצעו חברי "גוב האריות" כעשרים פיגועי ירי. מדובר במציאות קשה לעיכול מצד מערכת הביטחון, במיוחד כשרצף הפיגועים פגע בתחושת הביטחון של תושבי היישובים היהודיים שנוסעים בכבישים בשומרון.

9 צפייה בגלריה
חמושים בהלוויות בשכם
חמושים בהלוויות בשכם
אחד החמושים בהלוויות בשכם
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
רכב שרוף בשכם
רכב שרוף בשכם
רכב שרוף בשכם, אחרי פעילות כוחות הביטחון
ההתארגנות, נציין, שואבת את כוחה מ"דור הטיקטוק" שפעיל ברשתות החברתיות: העובדה שחברי הארגון מתעדים כל פיגוע ומיד משגרים אותו לרשת מייצרת תהודה גדולה למעשיהם, ומובילה להזדהות עמם מצד צעירים פלסטינים בשכם ובכל ערי הגדה. בעקבות הפרסומים ברשתות מדברים על גוב האריות גם ברשות הפלסטינית, גם בישראל ואפילו בלבנון. לא מזמן הזכיר מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה את שמו של אחד מאנשי ההתארגנות, איברהים אל-נבולסי, שחוסל בחודש אוגוסט האחרון.
עם זאת, ולמרות התהודה, בסופו של דבר מדובר בקבוצה קטנה, שנפגעה משמעותית כתוצאה מחיסול בכיריה בימים האחרונים. ישנו גרעין קשה של בין 10 ל-15 איש בארגון, לרוב צעירים נטולי שיוך ארגוני אך מאוד אידיאולוגיים. לא מדובר באנשי דת, אלא בכאלה שמזוהים מאוד עם "ההתנגדות" הפלסטינית - המאבק החמוש בישראל. זהו דור אחר: הצעירים הללו לא מכירים את פעילות צה"ל בחומת מגן, ולא ראו טנקים בלב הקסבה של שכם או מסוקי קרב מעל רמאללה. לצידם פועלים עשרות צעירים שהם מעין "מתנדבים" או "מפגעים לרגע", שמקבלים נשק מחברי הארגון, מבצעים פיגוע, מתעדים אותו ומתוגמלים בכסף.


לאור כל אלה, במערכת הביטחון ובפרט בפיקוד מרכז, אוגדת איו"ש ושב"כ, מאוד הוטרדו מאנשי הארגון ומכך שהצליחו להוציא לפועל מספר גדול של פיגועים בזמן יחסית קצר. המעצרים הממוקדים והפשיטות התכופות על שכם לא שינו בהרבה את המצב, ובמקביל החלו מחאות של תושבי היישובים בגב ההר - שיצאו לכניסות לשכם וקיימו הפגנות במחאה על אובדן הביטחון. הדבר הזה הפר את הסדר הציבורי באזור וגרם למתיחות, ובמערכת הביטחון החליטו להחריף את הטון - ולמעשה "הסירו את הכפפות" והכריזו מלחמה על גוב האריות.
כחלק מהמערכה הזו הוטל כתר נושם על העיר שכם, כך שכל רכב שיצא מהעיר נבדק. הדבר יצר מעין קו הגנה לתושבים בעומק השטח, שכן הפיגועים עברו מהיישובים הישראליים והצירים אל הכניסות לשכם. בהמשך גדלו הפעולות בלב הקסבה ובמחנות הפליטים, כשבין היתר - ומלבד הפעולה האגרסיבית הלילה - לישראל מיוחס גם חיסולו של תאמר אל-כילאני באמצעות פיצוץ מטען שהוטמן באופנוע.
9 צפייה בגלריה
תאמר אל-כילאני גוב ה אריות אופנוע התפוצץ התפוצצות מטען חבלה פלסטיני הרוג ערבי ערבים
תאמר אל-כילאני גוב ה אריות אופנוע התפוצץ התפוצצות מטען חבלה פלסטיני הרוג ערבי ערבים
המודיעין יודע את מיקום חברי החוליה ומזהה את תנועתם. האופנוע שפוצץ
(צילום: AFP )
9 צפייה בגלריה
עימותים בשכם
עימותים בשכם
המנגנונים הפלסטיניים יצליחו להתמודד עם גוב האריות? העימותים בשכם הלילה
(צילום: AFP)
הפעולות ההתקפיות התאפשרו בין היתר בגלל עומק מודיעיני משמעותי שגיבשו שב"כ ו-8200, נגד ארגון שכאמור לא היה קיים עד לפני כמה שבועות. העומק המודיעיני הזה מתבטא בין היתר בידיעת שמות חברי הארגון, במיקומם ובתנועתם במרחב. העובדה שצה"ל סגר על דירת המסתור בשעה שנכחו בה בכירים ודומיננטיים בגוב האריות היא משמעותית. מלבד זאת נזכיר כי לפני כשבועיים וחצי שלל שר הביטחון בני גנץ, יחד עם מתאם פעולות הממשלה בשטחים רסאן עליאן, אישורי עבודה מ-164 פלסטינים שקרובי משפחתם שייכים לארגון.
כעת, ואחרי החיסול הלילה, מקיימים בפיקוד המרכז ושב"כ הערכות מצב אינטנסיביות, כשיש חשש מפיגוע נקמה. מלבד המשך הכתר על שכם, המפקדים מחדדים ללוחמים בעמדות שעליהם להיות דרוכים. גם הרבש"צים ואנשי הביטחון ביישובים מחדדים נהלים כדי לעבור את השעות והימים הקרובים ללא אירועים חריגים.
בנוסף לכך, יש חשש מהתלקחות ברחוב הפלסטיני, לאור הקריאות ליום שביתה וזעם. ההערכות הן שלקראת הערב יתחדשו המהומות והפרות הסדר לאות הזדהות עם אנשי גוב האריות.
עם זאת, ולצד החשש מפיגוע נקמה, במערכת הביטחון קיימת גם הערכה סבירה שהפעולות האחרונות ייצרו תחושת נרדפות ובהלה בקרב אנשי גוב האריות, שיהיו עסוקים בלברוח, להימלט ולהסתתר במקום בביצוע פיגועים. בנוסף, גורמי ביטחון מעריכים שבטווח הארוך הפעולות הללו יחזקו את מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, שלא מצליחים לטפל בגוב האריות. אנשי הארגון, נציין, הטילו אימה על המנגנונים וגם על אזרחים פלסטינים. הם נהגו לירות על חנויות בשכם, והתנהלו בלב הקסבה כפי שמתנהל ארגון פשיעה מקומי. הפעולות האחרונות, כך נראה, ייצרו עבור המנגנונים קרקע נוחה יותר לפעול בהמשך מול חברי גוב האריות.