ממסיבת העיתונאים שערך אמש (יום שני) ראש הממשלה יצא מנצח אחד: שר הביטחון יואב גלנט. האחרון שרד את ניסיון ההדחה ויישאר בתפקידו מבלי שנאלץ להתנצל - לא על תוכן האזהרה שלו נגד המשך חקיקת המהפכה המשפטית ולא על העיתוי, בזמן שבנימין נתניהו שהה בביקור בלונדון. גם כך ההדחה תיזכר כאחת הטעויות הביטחוניות וכמובן הפוליטיות החמורות של נתניהו, אבל הפרשנות על כך שמורה לאחרים.
מבחינה ביטחונית נגע נתניהו במספר נקודות, שראוי להתעכב עליהן: אכן הגידול בפיגועי הטרור החל בתקופת הממשלה הקודמת, אבל כמובן שלא הייתה שום התנהלות שלה שהובילה לכך. שנית, קצב הנרצחים מאז הקמת ממשלת נתניהו גבוה יותר: בכל השנה שעברה נרצחו 31 ישראלים וחיילי צה"ל, ואילו בשלושת החודשים האחרונים - 19. לממשלה אין כרגע פתרון קסם למצב הזה והוא אף מחמיר: לצד טרור יחידים אנחנו רואים בשבועות האחרונים התארגנויות מסודרות, כמו למשל בפיגועים בחווארה ובצומת חמרה.
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר
איתמר בן גביר
נתניהו הכריז שהמשמר הלאומי לא יהיה כפוף למרותו של השר לביטחון לאומי. בן גביר
(צילום: רפי קוץ)
כמו כן, נתניהו הרג במו פיו את רעיון המשמר הלאומי כפי שהשר לביטחון לאומי תופס אותו. בין המחמאות של נתניהו להתעקשות של השר איתמר בן גביר על הקמת המשמר, נתניהו הכריז שהגוף החדש לא יהיה כפוף למרותו אלא לאחד מגופי הביטחון הקיימים, כפי הנראה המשטרה, כמו שהמפכ"ל הציע. בן גביר, שגם כך מתקשה להראות הישגים ותוצאות מול הבטחות הענק, יצטרך לחשוב שוב מאיפה הוא מביא קבלות.
לגבי הגזרות החשובות והנפיצות בגבולות, נתניהו השתמש בבמה כדי להכריז על פעילות בכולן, גם אם לא בטוח שבכלל היו כאלה: נתניהו הכריז, למשל, על תקיפת תשתיות של חיזבאללה בלבנון, אולם לפי מערכת הביטחון אירוע כזה לא קרה, והתקיפות היו נגד תשתיות של חמאס, שהיה אחראי לירי על ישראל. מיותר לציין שבצבא הופתעו מאוד אמש לשמוע את דברי נתניהו בנושא.
3 צפייה בגלריה
גלנט בהצהה לתקשורת
גלנט בהצהה לתקשורת
יצא מנצח ממסיבת העיתונאים של נתניהו. גלנט
בנוגע לסוריה נתניהו איים ישירות על הנשיא אסד ולא בכדי: הוא יודע שהאיראנים לוחצים עליו להוציא פיגועים נגד ישראל והוא אכן אפשר לשגר את הכטב"מ לפני שבוע. אחרי ירי הרקטות לגולן צה"ל בא איתו חשבון ותקף את המפקדה של אחיו, מאהר אסד. ניתן לראות בזה מעין איתות בנוסח "דיר באלאק, אם תמשיך נפגע בשלטון שלך". ובכל זאת, האיראנים עדיין לוחצים ואסד מתלבט כיצד לפעול עם ציר הרשע ונגד ישראל.
בנוסף, נתניהו אמר שהקשרים הביטחוניים עם האמריקנים מצוינים וזה נכון, אבל זה לא מספיק: הם חייבים לעלות קומה. שום גנרל אמריקני לא פועל לבדו והאויבים רואים כיצד הבית הלבן נסוג מהמרחב ובעיקר כיצד הוא מתרחק מהממשלה הזו. לכן נתניהו צריך לעשות הכל כדי להגיע לפגישה בבית הלבן בהקדם: לא בשביל הכבוד, אלא בשביל הביטחון.
3 צפייה בגלריה
תקיפת צה"ל במרכז הרצועה בתגובה לירי הרקטות
תקיפת צה"ל במרכז הרצועה בתגובה לירי הרקטות
תקיפת צה"ל ברצועת עזה בתגובה לירי הרקטות
(AP)
ואחרי הנאום צריך לחזור למציאות. ברקע המתיחות האזורית צה"ל מגביר את הכוננות, כשהעיניים נשואות ליום שישי שבו יצוין יום השישי האיראני ("יום קודס"). האתגר הוא בעיקר הר הבית, שהוא הטריגר לכל ההסלמה הנוכחית. משטרת ירושלים תצטרך להמשיך ולנהל את האירועים בשום שכל וברגישות; על פיקוד הצפון להיות עירני בשתי הגזרות סוריה ולבנון; מערכת ההגנה האווירית צריכה להיערך ליירוטים אפשריים; וכמובן גם טייסי חיל האויר לתגובה.
לכל אלה צריך להוסיף את מערך הסייבר, שמדווח על עלייה בהיקף התקיפות בימים האחרונים נגד חברות ישראליות. זה יהיה חג מתוח. נקווה שגם שקט.