2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בני גנץ איילת שקד מרב מיכאלי בריאיון באולפן
יאיר לפיד בני גנץ איילת שקד מרב מיכאלי בריאיון באולפן
עימותים לפני הגיבושון. מיכאלי, לפיד, שקד וגנץ
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן, טל שחר)
שבוע בלבד לאישור הסופי של תקציב המדינה במליאת הכנסת, ובקואליציה הרוחות סוערות. שלל עימותים אידיאולוגיים ואישיים התפתחו בשבוע האחרון בין מפלגות הקואליציה ובתוך המפלגות עצמן.
העימותים מתרחשים על רקע בקשה של ראש הממשלה נפתלי בנט, להתאפק ולא לייצר חזיתות בתוך הממשלה, ולפני אירוע גיבוש שמתוכנן לקואליציה מחר כדי ליישב את המחלוקות ולהשרות אווירה טובה.

השבוע החל בעימות בין שרת התחבורה, יו"ר העבודה מרב מיכאלי, שמחתה ביקורת על האופן שבו הכריז שר הביטחון, בני גנץ, על שישה ארגונים פלסטיניים ארגוני טרור, ונמשך בהתכתשות פומבית כשבמפלגת כחול לבן תקפו את מיכאלי בחריפות. במפלגת העבודה השיבו אש ובכחול לבן המשיכו את המתקפה וטענו כי מיכאלי מטיפה לסרבנות ועל כן שלא תטיף בענייני ביטחון.
בהמשך תקפו אלה את אלה גם בנושא אישור הבנייה בהתנחלויות. "מי שמכריז הכרזות מדיניות עם השלכות בינלאומיות באופן חסר אחריות, בלי תיאום ובלי הכנה, ומי שמאשר בנייה של 3,000 יחידות דיור ביו"ש, איך נאמר, רבין הוא לא", צייצה מפלגת העבודה - בפרפרזה על האמירות שיוחסו לגנץ מול הפלסטינים.
בכחול לבן מיהרו להגיב לציוץ ורמזו לדברים שמיכאלי אמרה ב-2010, בעודה שדרנית ברדיו, כשהתייחסה למאמצים לשחרורו של גלעד שליט ("אני חושבת שנשים לא צריכות לשלוח את ילדיהן לצבא, כשהשלטון בישראל לא עושה מאמצים הן צריכות להפסיק להיות מוכנות לשלוח את הילדים לצבא בלי חשבון") וכתבו: "מי שקורא לסרבנות לגיוס שלא יטיף על אחריות מדינית וביטחונית".
היום גברה הביקורת העולמית נגד הבנייה מעבר לקו הירוק. 12 מדינות אירופיות, ובהן גרמניה וצרפת, קראו לישראל לשנות את ההחלטה. "אנחנו קוראים לכל הצדדים להמשיך בצעדים שננקטו בחודשים האחרונים כדי להגביר את שיתוף הפעולה ולהפחית את המתיחות", נכתב בהצהרה שעליה חתומים שרי החוץ של בלגיה, דנמרק, פינלנד, צרפת, גרמניה, אירלנד, איטליה, הולנד, פולין, נורבגיה, ספרד ושבדיה.
2 צפייה בגלריה
קארה ופינטו. זומנו ללשכת בנט אחרי העימות
קארה ופינטו. זומנו ללשכת בנט אחרי העימות
קארה ופינטו. זומנו ללשכת בנט אחרי העימות
(צילום: עמית שאבי, יואב דודקביץ')
השבוע נרשמו גם עימותים פנימיים בתוך ימינה לאחר שחבר הכנסת אביר קארה ביקש לבטל את חובת ההנגשה לבעלי מוגבלויות כדי להקל על בעלי העסקים וחברתו למפלגה שירלי פינטו תקפה אותו פומבית. בין השניים נרשמו חילופי דברים קשים שהובילו לנטישה של קרא את קבוצת הווטסאפ וזימונם של השניים ללשכת בנט כדי ליישר את ההדורים.
מתיחות נרשמה גם בין גנץ לאיילת שקד לאחר שהאחרונה נשמעה בהקלטה שפורסמה בחדשות קשת אומרת כי שר החוץ לפיד הוא אדם שטחי וכי גנץ יותר נורא מלפיד ולא יאפשר את הרוטציה. שקד נאלצה לדבר עם השרים ולהבהיר את כוונותיה, אולם האירוע הוסיף על המתח הפנימי שקיים ממילא.
בשבוע הבא יחלו דיוני התקציב ואם לא יתרחשו אירועים יוצאי דופן הוא אף יאושר, מה שיבטיח לקואליציה מרחב נשימה גדול. יחד עם זאת, באווירה שנוצרה ואם הרוחות לא יירגעו, יש לקואליציה הזאת לא מעט סיבות לדאגה.