4 צפייה בגלריה
עמית בכר
עמית בכר
מארבעה מועמדים - ייבחר יו"ר אחד. נוה, בכר, ברזילי ואליגולאשוילי
(לשכת עורכי הדין, אבי מועלם, סיון פרג')
הבחירות ללשכת עורכי הדין בדרך כלל לא מעוררות עניין רב - ובבחירות האחרונות אחוז ההצבעה עמד על 28.4% בלבד. אולם, הבחירות שייערכו היום (שלישי) מתקיימות בסימן המהפכה המשפטית - והמלחמה על הרכב הוועדה לבחירת שופטים שלשכת עורכי הדין לוקחת בה חלק פעיל. לאור בחירתה של ח"כ קארין אלהרר מיש עתיד לוועדה כנציגת האופוזיציה, לקואליציה צפויים להיות שלושה נציגים מטעמם - שני שרים וח"כ. מינוי שני נציגי הלשכה בוועדה, שנבחרים על ידי המועצה הארצית של הלשכה, יכול לספק לקואליציה את הרוב הנדרש בוועדה לבחירת נשיא בית המשפט העליון - וכל השופטים בערכאות הנמוכות.
הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין - כתבות נוספות:


בניגוד לבחירות הקודמות למועצה הארצית של לשכת עורכי הדין וליו"ר הלשכה, הבחירות הנוכחיות מעוררות אמוציות רבות לאור חשיבותן לאופוזיציה ולקואליציה. אחד המועמדים לראשות הלשכה שנחשב בעל סיכויים נמוכים לזכייה, עו"ד ארקדי אליגולאשוילי, טען אתמול באולפן ynet כי המתיחות סביב הבחירות הגיעה עד לכדי איומים של ממש.
"אני יכול להגיד שאני מקבל אינסוף פניות, מכל מה שאפשר לדמיין, וגם איומים וניסונות סחיטה היו. זה הגיע גם אליי וגם אל המקורבים שלי", אמר אליגולאשוילי. "אני לא אומר שזה הגיע מאפי נוה ישירות, אלא אולי מאנשים שמציגים את עצמם כשליחים מטעמו - אני לא באמת יודע להגיד". עם זאת, הוא הבהיר שעל אף הלחץ הגדול ממנו לפרוש בקרב תומכי נוה, הוא מתמודד עד הסוף: "אנחנו עומדים בגבורה ועונים בצורה בטוחה שאנחנו ממשיכים בכל הכוח קדימה". המשך הריאיון - בסוף הכתבה.

4 צפייה בגלריה
אפי נוה בגזר הדין
אפי נוה בגזר הדין
אפי נוה בבית המשפט. אנשי ימין יירתעו להצביע לו בגלל הרשעתו בפלילים?
(צילום: מוטי קמחי )
בינתיים, ובעוד חברי הקואליציה ומקורביהם מנסים להשפיע על עורכי הדין להצביע לנוה, בכר זכה שלשום בתמיכה פומבית של ראש האופוזיציה יאיר לפיד, וגם זוכה לתמיכתו שר המשפטים לשעבר גדעון סער. בכר, שנחשב למייצג של מתנגדי המהפכה המשפטית, צפוי לזכות בחלק נכבד מקולותיהם. אולם, חשוב לציין כי רק עורכי דין מצביעים בבחירות ללשכה - ויש להם גם שיקולים אחרים מלבד תמיכה או התנגדות למהפכה המשפטית.
כך למשל, ייתכן כי אנשי ימין יירתעו מלהצביע לנוה בגלל הרשעתו הפלילית, ודווקא אחרים יתמכו בו בשל נסיונו כיו"ר לשכה בעבר. במקרה של בכר, גם עו"ד נבות תל צור, שייצג בעבר את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת יו"ר ש"ס אריה דרעי, הודיע על תמיכה בו. גם חלק מחברי רשימתו של עו"ד אבי ללום, שהתמודד גם הוא לראשות הלשכה אך פרש והודיע על תמיכה בנוה, דווקא תומכים בבכר.

כיצד ייראה יום הבחירות?

כ-77 אלף עורכי דין זכאים להצביע היום בבחירות, שבהן לאחוזי ההצבעה יש משקל רב. ברחבי ששת המחוזות של הלשכה - ירושלים, ת"א, מרכז, חיפה צפון ודרום - יהיו פזורות קלפיות ראשיות ומשניות.
בעוד שחלק מהקלפיות ייסגרו בשעה 17:00, הקלפיות המרכזיות יישארו פתוחים עד השעה 20:00 - והתוצאות הרשמיות יתפרסמו כנראה רק ביום רביעי. ההצבעה תתחיל בחלק מהקלפיות בשעה 8:00 בבוקר, ובחלק מהמקומות בשעה 9:00 - ולכן כדאי להתעדכן באתר הלשכה על שעות הפתיחה לפי מיקום הקלפי.
עורכי הדין יצביעו בארבע קטגוריות - יו"ר הלשכה, רשימה למועצה הארצית, יו"ר ועד מחוזי ורשימה לוועד המחוזי. לאחר סיום הספירה, תתקיים ישיבה של ועדת הבחירות - בה יוכרזו זהות יו"ר הלשכה ויו"ר הוועדים המחוזיים. יו"ר הלשכה החדש ייבחר לארבע שנים, אבל כדי לנצח הוא זקוק ליותר מ-40% מהקולות. במידה שאף מועמד לא יגיע לכך, ייערך סיבוב שני שבו יתמודדו שני המועמדים שיקבלו את מירב הקולות בסיבוב הראשון.

המועמד ליו"ר שהקואליציה רוצה

עו"ד אפי נוה נחשב למועמד נוח לקואליציה, שבשבועות האחרונים עושה הכול כדי שייבחר. בעבר נוה שיתף פעולה עם הפוליטיקאים בוועדה כששרת המשפטים הייתה איילת שקד, וסייע ביצירת רוב נגד השופטים. ההנחה היא שהקואליציה תוכל לעבוד איתו בקלות ויחד הם ישלטו בוועדה.
4 צפייה בגלריה
הציוץ של שמחה רוטמן לקראת הבחירות ללשכת עורכי הדין
הציוץ של שמחה רוטמן לקראת הבחירות ללשכת עורכי הדין
"עורכי דין! מחר, לא לשכוח!". רוטמן קורא היום להצביע "רק לא בכר"
(מתוך עמוד הטוויטר של שמחה רוטמן)
נוה, שכיהן בעבר כיו"ר הלשכה, נאלץ להתפטר בגלל שתי פרשות פליליות - פרשת "מין תמורת מינוי", שם נסגר התיק נגדו אחרי שנמתחה עליו ביקורת חריפה, ופרשת ההסתננות ב"מעברי הגבול" שבה הורשע בקבלת דבר במרמה ביחד עם בת זוגו, בר נוה, רעייתו כיום. ערעורו של נוה בפרשת המעברים נדחה לאחרונה, אולם מכיוון שעדיין יש לו אפשרות לבקש רשות ערעור לעליון - גזר דינו אינו נחשב חלוט (סופי). בשל כך הוא יכול להתמודד לראשות הלשכה חרף הרשעתו בסעיף חמור של קבלת דבר במרמה.
במידה שנוה ייבחר, ייתכן מאד שיכהן זמן קצר עד שיינתן פסק דין חלוט בעניין הרשעתו בפרשת המעברים. אם תידחה שוב בקשתו לערער, עניינו ישוב לוועדת הבחירות של הלשכה שתצטרך לדון בנושא כשרות כהונתו, וסביר להניח שגם אם תחליט שהוא יכול לכהן - יוגשו עתירות נגד בחירתו בדרישה להשית עליו קלון.

חשיבות הבחירות למועצה הארצית

הגוף שבוחר את הנציגים לוועדה לבחירת שופטים הוא כאמור המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין. כל שלושה מחברי המועצה הארצית רשאים להציע ליו"ר המועצה מועמד אחד לכל תפקיד של נציג הלשכה. יו"ר הלשכה שייבחר בוודאי יוכל להפעיל לחץ ואת כובד משקלו על בחירתם של המועמדים כנציגים בוועדה, אולם למעשה החשיבות הגדולה היא של המועצה. על מנת לבחור את הנציגים החדשים בוועדה לבחירת שופטים על המועצה להתכנס במיוחד ולהחליף את הנציגים הקיימים, דבר שיכול לקחת גם זמן.
4 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
מנסה להשיג רוב בוועדה לבחירת שופטים - דרך לשכת עורכי הדין. יריב לוין
(צילום: אלכס קולומויסקי )
במועצה הארצית יש כאמור 44 חברים. 28 מהם ייבחרו על די כלל עורכי הדין בבחירות, ובנוסף חברים בה בדרך קבע ראש הלשכה, מנכ''ל משרד המשפטים, פרקליט המדינה, הפרקליט הצבאי הראשי ושני חברים מכל מחוז (יש בלשכה שישה מחוזות), שהם יו''ר הוועד המחוזי וחבר לשכה שבאותו מחוז, שנבחר על ידי הוועד המחוזי בבחירות חשאיות.

המשך הריאיון עם עו"ד אליגולאשוילי

בדומה לעמדת הקואליציה כפי שבאה לידי ביטוי בחוקי המהפכה המשפטית, גם אליגולאשוילי תומך בהוצאת נציגי הלשכה מהוועדה לבחירת שופטים - אך יש לו רעיון יצירתי לתחליף אפשרי. "יש מועצה ארצית שמורכבת מ-44 חברים - שהיא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית ויש בה נציגים מכל הקשת", ציין אליגולאשוילי. "יש 44 חברים שיכולים לקבל את רשימת המועמדים, שמורכבת מעשרות שמות, לפעמים 100, ולהצביע ולדרג את המועמדים. הדירוג הזה יכול לעבור לוועדה לבחירת שופטים על חשבון שני הקולות שיש לנו".
בנוגע למהפכה המשפטית עצמה, למועמד לראשות הלשכה יש תשובה מורכבת. "מי ששואל אותי אם אני בעד או נגד הרפורמה, זה מעליב את האינטליגנציה שלו ומעליב את האינטליגנציה שלי", אמר אליגולאשוילי. "יש בהצעה הזאת של שינוי החקיקה, או רפורמה, או הפיכה משטרית, איך שתקראו לזה, יש שם סעיפים שהם סעיפי חובה - ויש סעיפים שאני מתנגד להם בצורה נחרצת. כארגון מקצועי - יש דברים שלשכת עורכי הדין לא תוכל לקבל אותם".
בדומה לאליגולאשוילי, גם יו"ר הלשכה לשעבר עו"ד דורון ברזילי תומך בחלקים מסוימים ברפורמה - ויכול לזכות בתמיכה מאנשי ימין בעקבות זאת. למשל, ברזילי תומך בביטול שיטת הסניוריטי (ותק) - שלא מועגנת בחקיקה אבל נהוגה בישראל עשרות שנים - לפיה שופט העליון הוותיק ביותר מתמנה לנשיא. עם זאת, שני המועמדים המובילים לתפקיד היו"ר הם עדיין עו"ד עמית בכר, מ"מ יו"ר הלשכה הנוכחי לאחר עזיבתו של אבי חימי את התפקיד, ועו"ד אפי נוה, יו"ר הלשכה לשעבר.
פורסם לראשונה: 19:40, 19.06.23