2 צפייה בגלריה
עו"ד עמית בכר, אפי נוה
עו"ד עמית בכר, אפי נוה
בכר ונוה
(צילום: דנה קופל, אוהד צויגנברג)
שר המשפטים יריב לוין לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות בחודש את הכרעת זהות נציגי הכנסת בוועדה לבחירת שופטים, במטרה שעד אז תקבל הקואליציה חיזוק מהבחירות לראשות לשכת עורכי הדין - ואולי תצליח להשיג רוב של חמישה או שישה חברים בוועדה לבחירת שופטים.
נתניהו החליט על תרגיל הדחייה, אבל ייתכן שאת התוצאות בהצבעה החשאית הוא לא צפה. דווקא נציגת האופוזיציה קארין אלהרר היא שנבחרה, וכעת לא רק שהסיכוי לרוב קואליציוני בוועדה ירד - אלא שייתכן שהבלוק הכולל את השופטים, עורכי הדין המתנגדים למהפכה המשפטית והאופוזיציה יכלול חמישה או שישה חברים.
הבחירות למועצה הארצית של לשכת עורכי הדין וליו"ר הלשכה יתקיימו ביום שלישי בשבוע הבא. המועצה החדשה היא שתבחר את נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה לבחירת שופטים, והיו"ר הנבחר בוודאי יוכל להפעיל לחץ ואת כובד משקלו על הבחירה של חברי המועצה בלשכה.

ארבעה מועמדים נותרו במירוץ לראשות הלשכה - עורכי הדין עמית בכר, אפי נוה, דורון ברזילי וארקדי אליגולאשוילי. אולם, ההערכה היא שהקרב המכריע יהיה בין המועמדים המובילים בכר ונוה. זהות המועמד שייבחר היא קריטית לקואליציה, שמבקשת להשפיע על בחירת השופטים ואף לנסות לשנות את שיטת בחירת נשיא העליון, שנבחר כעת בשיטת הסניוריטי, לפי ותק.
בכר, שמכהן כעת כממלא מקום יו"ר הלשכה, עבד בעבר במחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה והיה התובע במשפטו של נוחי דנקנר. בכר הוא מתנגד חריף לתוכנית לוין ונתניהו ואף השתתף בהפגנות ונאם בהן. הוא הצהיר שישמור על עצמאות בתי המשפט ובקואליציה רואים בו סדין אדום.
מנגד, נוה אמנם טוען כי הליכוד לא מריץ אותו, אולם ברור כי הקואליציה שואפת שייבחר. נוה, שכיהן בעבר כיו"ר הלשכה, נאלץ להתפטר בגלל שתי פרשות פליליות - פרשת "מין תמורת מינוי", שם נסגר התיק נגדו, לא לפני שנמתחה עליו ביקורת, ופרשת ההסתננות ב"מעברי הגבול", שבה הורשע בקבלת דבר במרמה יחד עם בת זוגו בר - היום רעייתו.

ערעורו של נוה בפרשה זו נדחה לאחרונה, אולם מכיוון שעדיין יש לו אפשרות לבקש רשות ערעור לעליון - גזר דינו אינו נחשב חלוט (סופי). בשל כך הוא יכול להתמודד לראשות הלשכה, חרף הרשעתו בסעיף חמור של קבלת דבר במרמה. אולם אם ייבחר ותידחה בקשת ערעורו, דבר שיש סיכוי סביר שיקרה, ייתכנו עתירות לפסילתו מכהונה. בשבועות הראשונים להתמודדותו נשמרה עמימות מסוימת לגבי תמיכה בו על ידי הקואליציה, אבל בשבועיים האחרונים נראה כי תומכי נתניהו קוראים בגלוי להצביע לו.
הבוקר ההערכה של גורמים בלשכה ומחוצה לה הייתה שראש הממשלה והקואליציה מחכים לראות מי יהיה המנצח בבחירות ללשכה לפני שיחליטו כיצד לנסות להשפיע על בחירת השופטים. במקרה של בחירת שני חברי קואליציה, לצד בחירת נוה, היה מתייתר הצורך מבחינת הקואליציה בשינוי חקיקה של הרכב הוועדה והוצאת חברי הלשכה ממנה - דבר שהיה על הפרק לאורך החודשים האחרונים. שינוי הרכב הוועדה בחקיקה היה הסיבה העיקרית למחאה נגד הממשלה במהפכה המשפטית.
אבל ייתכן שהבחירה באלהרר שינתה זאת, וכעת אין ביטחון שגם במקרה שנוה ינצח יהיה רוב לקואליציה (בשיתוף פעולה איתו).

במקרה שבו ינצח בכר הוא יוכל ליצור רוב בוועדה עם שופטי העליון מול נציגי הקואליציה. אז ייתכן מאוד כי ישוב לשולחן הרצון של הקואליציה לשינוי החקיקה בדמות הוצאת חברי הלשכה מהוועדה, או חקיקה להפיכת הלשכה לוולונטרית ולא רלוונטית.
בכל מקרה, בינתיים לפחות חשיבות הרוב בוועדה נוגעת רק לבחירת שופטי שלום ומחוזי, שכדי לבחור בהם נדרש רוב רגיל (של חמישה חברי ועדה), ולשינוי אפשרי של בחירת נשיא העליון. לבחירת שופטי בית משפט עליון נדרש רוב של שבעה מתוך תשעה חברי ועדה - ובהרכב הוועדה הנוכחי אין אפשרות לבחירת שופטי עליון ללא שיתוף פעולה או דילים.
בינתיים, המירוץ ללשכה נכנס לישורת האחרונה. בימים האחרונים הסיר את מועמדות לראשות הלשכה עורך דין אבי ללום, שתמך בהוצאת הנציגים של הלשכה מהוועדה. הוא הודיע על חבירה לנוה.
2 צפייה בגלריה
עו"ד נבות תל צור
עו"ד נבות תל צור
עו"ד נבות תל צור. הודיע על תמיכה בבכר
(צילום: יואב דודקביץ')
לעומתו, עורך הדין הבכיר נבות תל צור, מי ששנים ייצג את יו"ר ש"ס אריה דרעי והיה גם עורך דינו של נתניהו בשלב השימוע שלו, הודיע היום כי הוא תומך בבכר. "מה שקורה בשעות הללו בכנסת, והפיצוץ של ההצבעה על נציגי הכנסת בוועדה למינוי שופטים, מוכיח לכולם שיום שלישי הבא בבחירות ללשכה הוא יום גורלי", כתב תל צור.
לדבריו, "כל מי שבית המשפט חשוב לו ושרוצה להגן ולשמור על הוועדה למינוי שופטים חייב להצביע לעמית בכר, שאמר במפורש שיילחם על שמירת בית המשפט ועל כבוד המקצוע".
בכר עצמו כתב הערב בטוויטר: "אירועי היום בכנסת מוכיחים כי הבחירות בשבוע הבא לראשות לשכת עורכי הדין הן קריטיות לשמירה על הדמוקרטיה הישראלית ומניעת פגיעה בעצמאות הרשות השופטת. עמדת לשכת עורכי הדין בראשותי היא כי הוועדה לבחירת שופטים חייבת להתכנס ללא דיחוי ולמלא מאות תקנים של שופטים, שחסרונם מייצר עומס נוראי על המערכת ומביא לסבל ועינוי דין לאזרחים רבים".
עו"ד דורון ברזילי, מועמד נוסף לראשות הלשכה דורון ברזילי שכבר עמד בראשה בעבר, התייחס לסערה בכנסת: "אסור לאפשר לאף צד לבצע מחטף. היום קיים קונצנזוס בחברה הישראלית על הצורך לבצע שינויים ותיקונים במערכת המשפט, אותם עלינו לבצע בהסכמה רחבה".