3 צפייה בגלריה
ג'ידא רינאווי זועבי, עידית סילמן
ג'ידא רינאווי זועבי, עידית סילמן
עידית סילמן וג'ידא רינאווי זועבי
(צילום: הדר יואביאן, איליה מלניקוב)
המשבר מול הח"כית המורדת ממרצ ג'ידא רינאווי זועבי עדיין לא נפתר סופית, אבל בצל ההערכות כי היא צפויה לחזור בה מאיום הפרישה מהקואליציה ולא לפרק את הממשלה בסופו של דבר - בממשלה כבר נערכים לאתגר הבא: גיוס רוב לתקציב המדינה שיעלה כבר בקרוב, כדי להבטיח שלא יהיו מורדים נוספים.
להעברת התקציב דרוש לקואליציה רוב פשוט, מצב שכעת על הנייר הוא משימה סבוכה ביותר, כיוון שגם עם ח"כ רינאווי זועבי יש לקואליציה רק 60 קולות - בדיוק כמו לאופוזיציה. אולם בימים האחרונים התגבשה בקואליציה תוכנית שבאמצעותה מקווים שם להעביר את התקציב. על פי התוכנית הזו, אישור התקציב בקריאה הראשונה יוקדם לחודש הבא - כלומר סוף יוני. המטרה: להרוויח זמן לתמרון פוליטי, אם אירוע כלשהו יקשה על אישור התקציב.

הנחת המוצא כאמור היא שהמשבר מול רינאווי זועבי - שתיפגש בצהריים עם שר החוץ יאיר לפיד ותציג לו שורת דרישות - נמצא כעת לקראת סיום, ושהיא לא תכשיל את אישור התקציב. המשמעות היא שסימן השאלה היחיד שנותר הוא קולה של ח"כ עידית סילמן מימינה, שפרשה מהקואליציה כבר בחודש אפריל.
בשיחות שהתקיימו בקואליציה בימים האחרונים סביב התקציב נאמר כי אם סילמן תצביע נגד התקציב היא תופרש מיידית מהסיעה משום שמדובר בעילה מספקת לכך. ח"כ שמופרש על ידי מפלגתו, כמו שנעשה כבר לעמיחי שיקלי, לא יכול להתמודד בבחירות הבאות במסגרת פלטפורמה קיימת. לכן ההערכה היא שאם סילמן תופרש, כדי לא להיות חשופה לסנקציות שישימו סוף לקריירה הפוליטית שלה ולרצון להשתריין בליכוד, היא תפרוש מהכנסת.
בקואליציה בונים על מצב שבו אם היא תופרש ותתפטר הבא אחריה ברשימה יהיה יום טוב כלפון, שכיהן עד לאחרונה כח"כ אך הודח בעקבות חזרתו לכנסת של סגן השר מתן כהנא, לפי ימינה במטרה לייצב את המצב בקואליציה. כלפון צפוי לסייע בהעברת התקציב.
3 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
בנט ולפיד. יקדימו את ההצבעות על התקציב כדי להשאיר זמן תמרון
(צילום: EPA)
"אם היא לא מצביעה נגד התקציב או לא מצביעה בכלל, יש רוב לתקציב", אומרים בקואליציה. "אם היא תצביע נגד, היא תופרש ואז ההערכה היא שתצטרך לפרוש והבא אחריה ברשימה יתמוך". כך או כך, הדיונים על התקציב הבא נמצאים כבר בישורת האחרונה - והמטרה של ראשי הקואליציה היא לשרוד בשלום את הכנס הנוכחי שמסתיים בסוף יולי.
בפגישה של רינאווי-זועבי עם לפיד, כמו בפגישה נוספת שהיא אמורה לקיים עם יו"ר מפלגתה שר הבריאות ניצן הורוביץ, צפויות להינתן לה שורת הבטחות של העברת תקציבים למגזר הערבי. בנוסף, צפוי להתרחב גם הקרדיט שתקבל על פעולות שונות שסיעת רע"מ מבצעת בחברה הערבית.
מפגינים שהגיעו אמש לפתח ביתה של זועבי בנוף הגליל בדרישה שתחזור מה מהפרישה מהקואליציה, מצאו את חברת הכנסת מפויסת, כאשר בין היתר היא חילקה להם סוכריות. "קיבלתי החלטה סופית להתפטר מהקואליציה", אמרה להם, "נראה עכשיו איך נוכל להגיע למצב שנתניהו לא יחזור לשלטון. אני רוצה שהממשלה תבין שהיא צריכה להיות הוגנת עם החברה הערבית".
3 צפייה בגלריה
הפגנת מחאה מחוץ לביתה של זועבי
הפגנת מחאה מחוץ לביתה של זועבי
המפגינים מחוץ לביתה של זועבי שדרשו ממנה לחזור לקואליציה
חברה לסיעה של זועבי, ח"כ מוסי רז, הודיע שהוא מושך מוועדת השרים לחקיקה את הצעתו לשנות את חוק הלאום באמצעות "חוק יסוד השוויון". רז הודיע שהוא עושה זאת "לאור התנגדות האגף הימני בקואליציה. אנחנו מחויבים ליציבות הממשלה והמשך תפקודה המוצלח בשנים הקרובות".
מחר יעמדו הקואליציה והאופוזיציה בפני מבחן חוק "ממדים ללימודים", שאמור לתקצב 60% משכר הלימוד האקדמי של לוחמים משוחררים. לקואליציה אין לכאורה רוב לחוק, לאור פרישתה של עידית סילמן, והאופוזיציה מסרבת לתמוך בו. בליכוד הודיעו שיתמכו בחוק רק אם יכלול מימון של 100% משכר הלימוד, שיעור שלא הונהג גם בתקופה שבה הוביל הליכוד את הממשלה.
בקואליציה סבורים שהפלת החוק תגרום מבוכה לליכוד, שעשוי להתנגד להצעה שמיטיבה עם לוחמי צה"ל המשוחררים. לכן בכוונתם להביא אותו להצבעה מחר בכל מקרה ולדרוש הצבעה שמית, שבה כל אחד מחברי הליכוד ייאלץ לומר בקולו שהוא מתנגד להצעה.