5 צפייה בגלריה
אוריאל צ'פלינסקי עופרי אטיה
אוריאל צ'פלינסקי עופרי אטיה
"לא רוצים להיות כלי פוליטי". אוריאל צ'פלינסקי ועפרי עטיה
לוחמים משוחררים מביעים כעס ואכזבה בעקבות החלטת הליכוד להצביע נגד חוק "ממדים ללימודים". "אני לא אוכל להמשיך את הלימודים כי לא יהיה לי איך לשלם עליהם, העתיד שלי בסכנה", אמרה בשיחה עם ynet עפרי עטיה (24) שלומדת באוניברסיטת בן גוריון. "זה לא מעניין למי הצבעת, הכסף לא נכנס לכיס. זה קשה ומתסכל", מוסיף אוריאל צ'פלינסקי (26) שלומד באוניברסיטה העברית.
אמש, נזכיר, הודיעה מפלגת הליכוד כי חברי הסיעה החליטו פה אחד שלא לתמוך בחוק של הממשלה - שמטרתו להעניק מלגות שכר לימוד ללוחמים משוחררים. לפי הנוסח הנוכחי של החוק המוצע, ימומן שכר הלימוד בהיקף של 66%. בליכוד הסבירו את התנגדותם בכך שהם דורשים שהמלגה תממן 100% משכר הלימוד - זאת למרות ששאר הסכום ממילא ממומן מכספי הפיקדון שניתן כבר היום.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"סיעת הליכוד תתנגד לכל הצעות החוק של הממשלה המסוכנת הזו". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ')
עטיה, סטודנטית שנה א' להנדסת ביוטכנולוגיה באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, התחילה את הלימודים מכיוון שידעה שמגיעה לה מלגה אחרי ששירתה בצבא כלוחמת. כעת עתידה המקצועי בסיכון כי אין לה איך לממן את הלימודים. "כבר מהגיוס ידעתי שמגיעה לי הטבה והמפקדים סיפרו לנו על זה, וזה מאוד הרגיע אותי ולקחתי את זה בחשבון לפני שהתחלתי ללמוד", היא אומרת. "ידעתי שאני יכולה להתחיל ללמוד כי יש לי את המלגה מהצבא, וחד-משמעית בניתי עליה כי ההורים שלי לא יכולים לממן את הלימודים ואין לי חסכונות. הידיעה שאקבל מלגה נתנה לי נחת וידעתי שאני יכולה להתחיל את הלימודים בראש שקט מבלי לשלב עבודה, כי אי אפשר לשלב עבודה עם הלימודים העמוסים".
לדבריה, "המצב שאליו נקלעתי מסכן את האפשרות שאסיים את השנה הזו, כי הכסף היה אמור להיכנס החודש ואנחנו לומדים כל יום שעות ארוכות. ואם אני לא אוכל לשלב עבודה, אני לא אוכל להמשיך את הלימודים כי אין לי איך לשלם אותם. העתיד שלי בסכנה".
עטיה כמו רבים אחרים מאוכזבת מהפוליטיקאים, שלדבריה משחקים משחקים פוליטיים על חשבון הלוחמים. "אני מאוד מאוכזבת שהפוליטיקאים לא שמים את טובת הלוחמים במקום הראשון. לשחק משחקים פוליטיים על חשבוננו זה מאכזב. היינו בצבא בנות מכל הקשת הפוליטית וזה לא היה משנה שמאל או ימין, כי בסוף אנחנו ביחד ואני מצפה שהם יתאחדו, ישימו את הפוליטיקה בצד ויעזרו לנו. שכל העם שלנו יתאחד בשביל זה ולא יתנו לנו את התחושה שאנחנו משחק. התגייסנו בידיעה שיש לנו את המלגה הזו וויתרנו על תפקידים אחרים שיכלו לקדם אותנו בגלל מטרות פטריוטיות וציוניות, אז זה המעט שאפשר לתת לנו בחזרה".
5 צפייה בגלריה
עפרי אטיה
עפרי אטיה
"היינו בצבא בנות מכל הקשת הפוליטית, זה לא היה משנה שמאל או ימין". עפרי עטיה
צ'פלינסקי, סטודנט למנהל עסקים ותקשורת באוניברסיטה העברית בירושלים, שירת כלוחם בשריון והמשיך גם כקצין בקבע. הוא התחיל את לימודיו בידיעה שיקבל מלגה מכובדת שתאפשר לו ללמוד בשקט, אך נאלץ כרגע לשנות את תוכניותיו ולעבוד - אחרת לא יהיה לו איך לשלם לאוניברסיטה. "מהרגע שהתגייסתי ידעתי שאני אמור לקבל את ההטבה הזו, והתחלתי ואת הלימודים בידיעה שיש מי שדואג לנו. אני מאוד מאוד מתוסכל מהמצב. בהתחלה אמרו לנו שאנחנו צריכים להתנדב בשביל המלגה, ואז קיבלנו את ההודעה שהכסף לא יעבור בכלל".
צ'פלינסקי שילם את השנה ללימודיו מהפיקדון ו"בנה" על ההחזר שמגיע לו שממנו יוכל להתקיים. "אני היום עובד בתור מלצר כדי לשלם את הלימודים. סכום ההחזר שמגיע לי שווה ערך לארבע-חמש משכורות שיכלו לעזור לי לשלם את הלימודים. אני אאלץ להמשיך לעבוד כדי לממן את הלימודים, אני עובד בלילות כי אין לי ברירה אחרת. זה מאוד מתסכל. עכשיו אני אצטרך לעבוד עוד יותר קשה.
"אני מאוכזב מאוד", הוא מוסיף. "הייתי לוחם קצין, נתתי את כל כולי למדינה, ואתה מצפה שבדברים האלה הפוליטיקאים יסתדרו. אנחנו תקועים באמצע. זה לא מעניין למי הצבעת, הכסף לא נכנס לכיס. זה קשה ומתסכל. גם אם יפילו את החוק, זה לא יפיל את הממשלה. אנחנו לא רוצים להיות כלי פוליטי, אלא לקבל רק מה שהבטיחו לנו. שיעשו שיתוף פעולה ביניהם ושייתנו לנו את מה שהבטיחו לנו. אם הליכוד אחרי זה רוצה להביא לנו מאה אחוז, ברור שנשמח, אבל כרגע שיביאו לנו מה שמגיע לנו. זה מעצבן, מכעיס, כואב הלב, כואב הכיס. עצוב לי שהגענו למצב הזה".
5 צפייה בגלריה
אוריאל צ'פלינסקי
אוריאל צ'פלינסקי
"עצוב לי שהגענו למצב הזה". אוריאל צ'פלינסקי
סטודנט נוסף שעתידו המקצועי בסכנה הוא אמיתי (24) שלומד מדע המדינה ותקשורת באוניברסיטת תל אביב ושירת בצבא כלוחם בכיפת ברזל. "התחלתי ללמוד בידיעה חד משמעית שאת רוב שכר הלימוד אני מקבל במסגרת המלגה", אמר בשיחה עם ynet. "ייתכן שהייתי מחכה שנה עם הלימודים כדי לחסוך עוד כסף אם המלגה לא הייתה ניתנת וידועה מראש. את השנה הזו הצלחתי לשלם גם מבלי לקבל את המלגה, אבל אם בשנה הבאה לא תיכנס המלגה ואאלץ לשלם מכיסי שכר לימוד שנתי מלא, זה יקשה עליי מאוד. אצטרך לעבוד הרבה יותר כדי לשלם את מלוא השכר וכנראה שזה יבוא על חשבון הלימודים.
"התחושה היא שמזלזלים בנו", מוסיף אמיתי. "אני, כלוחם שהיה בקבע וגם ועוד רבים כמוני ,הקדשנו שלוש שנים מהחיים למדינה וזה המינימום שהיא יכולה להחזיר לנו. אני חושב שכדאי לשים פוליטיקות בצד במקרים מסוימים. אני מצפה שיעבירו את ההצעה במהירות ויפעלו למען טובתנו ולא טובתם האישית, ושהכסף ייכנס במהרה".
רועי מחפוד (25), סטודנט שנה ג' למדעי המחשב בטכניון שנמנה על מובילי המחאה להעברת החוק בשבוע הקרוב, מסביר כי המחאה היא א-פוליטית. "אנחנו רוצים שהחוק יעבור. אנחנו לא מצדדים בשום מפלגה וקוראים לכל מפלגות הבית לשבת ולפתור את הסוגיה הזו. זה לא ראוי שלוחמים משוחררים, סטודנטים, צריכים לבוא להילחם על מה שהובטח להם. יש מלא סטודנטים במצב כלכלי מאוד קשה שלא יכולים להמשיך את הלימודים שלהם. לפני מספר ימים פנה אליי סטודנט מהפקולטה שלי שאמר לי שהוא לא יכול להמשיך את הלימודים בגלל שהכסף לא הועבר לו והוא פרש. לראות את האדישות כלפי הלוחמים זה מאוד קשה".
יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, אלחנן פלהיימר, קרא לראש הממשלה נפתלי בנט וליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו לקיים פגישה משותפת בנושא החוק. "בימים האחרונים אנו עדים לשיח רב סביב חוק 'ממדים ללימודים', שיח שטומן בחובו מעבר לנדבך המקצועי, נדבך פוליטי עצום, כחלק ממאבקים דמוקרטיים בין האופוזיציה והקואליציה", אמר. "ההתאחדות אינה יכולה להישאר כצופה מהצד באירוע שצפוי להסתיים בפגיעה בחיילי צה"ל ובסטודנטים והסטודנטיות הזכאים למלגה. אני כיו"ר ההתאחדות סבור תפקידנו להיות הגורם המגשר בין העמדות המקצועיות השונות, ללא רעשי רקע או השפעות פוליטיות, אלא מתוך הנחת יסוד שמעל לכל נמצאים זכאי המלגה - חיילי צה"ל, הסטודנטים והסטודנטיות".

גנץ לליכוד: "הצבעה נגד לוחמי צה"ל - תקדים מסוכן. תתעשתו"

שר הביטחון בני גנץ התייחס מוקדם יותר לכוונה להעביר את החוק בשבוע הבא, ואמר כי "במסגרת הדברים שאנחנו עושים בממשלה, החלטתי ביחד עם שר האוצר לעגן את מלגת 'ממדים ללימודים' שמאפשרת ללוחמים משוחררים, לחיילים בודדים ולעולים מימון של הלימודים האקדמאים, אחרי שנים שהדבר היה תלוי בתרומות. במושב שעבר העברנו את הצעת החוק בקריאה ראשונה, ואני עומד על כך שנעביר אותה בשבוע הבא כדי שנוכל לסייע ל-16,500 חיילים משוחררים שממתינים לה", אמר.
על כוונת הליכוד להצביע נגד החוק, אמר: "אני מצר מאוד על החלטת הליכוד להצביע נגד לוחמי צה"ל. זו פגיעה קשה בלוחמים ובחברה הישראלית. זו ההזדמנות להזכיר שכחול לבן וסיעות נוספות תמיד נהגו באחריות גם כשישבו באופוזיציה – אם זה באישור תקציבים ותקנות שקשורות להתמודדות בקורונה, ואם בהיבטים נוספים. התקדים הזה, שמכניס את חיילי צה"ל תחת הקטגוריה של 'צרכים פוליטיים', מסוכן לחברה הישראלית, ואני קורא לחברי הליכוד להתעשת ולאפשר את העברת החוק".
5 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"קורא לחברי הליכוד להתעשת". גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')

שלשום עוד נראה היה שבליכוד מתפתח מרד נגד ההחלטה להתנגד לחוק של הממשלה - החלטה שאותה הובילו נתניהו ויו"ר הסיעה יריב לוין. תשעה ח"כים הודיעו בזה אחר זה כי יצביעו בעד ההצעה: יואב גלנט, גילה גמליאל, ניר ברקת, אופיר אקוניס, פטין מולא, אלי כהן, אבי דיכטר, יובל שטייניץ וקרן ברק.
בעקבות זאת האשים נתניהו בטוויטר את הח"כים מסיעתו כי "אמירות שלהם על תמיכה בחוק במתכונתו הנוכחית, הובילה לכך שהקואליציה הפסיקה את המו"מ להעלות המלגות".
אתמול בבוקר כבר אמר ח"כ שטייניץ בריאיון לאולפן ynet כי "אין מרד בליכוד" והוסיף: "יש לפעמים חילוקי דעות וזה לגיטימי, ואנחנו מדסקסים ובסוף מקבלים החלטה סיעתית שמחייבת את כולם". הוא הבהיר כי יתנגד לחוק "ממדים ללימודים" בהתאם להחלטת הסיעה.
אמש נמסר בהודעת הליכוד כי חברי הסיעה חתמו כולם על נוסח ההחלטה הבאה: "אנו עומדים מאוחדים יחד עם חיילי צה"ל. באופן חריג קיימנו מו"מ עם הקואליציה והצענו לתמוך בחוק 'ממדים ללימודים' תמורת הגדלת המלגות ל-100% עבור לוחמים משוחררים. הלוחמים שלנו נותנים 100 אחוז ומגיע להם 100 אחוז. לצערנו, הקואליציה סירבה להגדלת המלגות.
"סיעת הליכוד תתנגד לכל הצעות החוק של הממשלה המסוכנת הזו ונפעל במלא העוצמה להפיל את הממשלה הזו ולהקים בישראל ממשלה חזקה שתחזיר את הביטחון ואת הכבוד ללוחמים ולאנשי כוחות הביטחון שלנו. החוק הראשון שממשלה בראשות הליכוד תעביר יהיה חוק של 100 אחוז, שיחול רטרואקטיבית גם על המשרתים היום".
תמר טרבלסי חדד ומורן אזולאי השתתפו בהכנת הכתבה