אחרי שקבינט המלחמה אישר הלילה (בין שבת לראשון) את עקרונות המתווה למשא ומתן לעסקת חטופים שסוכמו בפסגת פריז השנייה, משלחת ישראלית צפויה לצאת לקטאר - אחרי שגם בחמאס יאשרו את העקרונות. בישראל הביעו אופטימיות זהירה לאחר שהמשלחת שבה מהפסגה בבירת צרפת.
3 צפייה בגלריה
(צילום: AP, רויטרס/Amir Cohen)
המשלחת תכלול דרג עבודה מקצועי שכולל דרגים נמוכים מטעם המוסד וצה"ל, ולא את ראש המוסד עצמו דוד (דדי) ברנע. עדיין לא ידוע באיזה יום תצא המשלחת לשיחות שיניעו את מהמשא ומתן ויש עוד פרטים רבים לסגור, בהם תנאי הפסקת האש, נסיגת צה"ל מעזה, דרישת חמאס לחזרת תושבים לצפון הרצועה - והדרישה להפסקת איסוף מודיעין והמפתחות לשחרור האסירים תמורת חטופים. בעסקה האפשרית צפוי המפתח להשתנות הן לגבי מספר האסירים והן לגבי זהותם ו"איכותם". גורמים ביטחוניים במצרים אמרו כי השיחות עשויות להתקיים בקטאר עוד השבוע - ולאחר מכן צפויים הצדדים להגיע לפגישות המשך בקהיר.
לפי דיווחים פלסטיניים, במהלך השעות האחרונות קיבל חמאס, באמצעות מתווכים ממצרים ומקטאר, את המתווה הכללי שעליו סוכם בפריז. לפי הדיווח, "הנהגת חמאס עדיין דנה בתוכנית הכללית של העסקה וטרם מסרה את תגובתה למתווכים".
על פי המתווה המוסכם, ישראל וחמאס יקיימו משא ומתן על עסקה לשחרור חטופים והפסקת אש. על פי הדיווחים, השלב הראשון בעסקה הוא הומניטרי – קרי שחרור מהשבי מעזה של 35 עד 40 ילדים, נשים, מבוגרים (מעל גיל 60) וחולים (כולל חולים צעירים). ישראל לוחצת להוסיף למתווה ההומניטרי גם חיילות.
בתמורה לשחרור החטופים, ישראל תסכים להפסקת אש של כמה שבועות מבלי שתתחייב על סיום המלחמה. המתווכים שואפים לנצל את הפסקת האש כדי לקיים משא ומתן לעסקה יותר גדולה שתמשיך את הפסקת האש הנוכחית, ותתבצע "גב לגב" - מיד אחריה. גם העסקה הקודמת החלה בשחרור של 50 חטופים והסתיימה בשחרור של יותר מ-100. השאיפה של המתווכים היא לסגור את כל הפרטים בשבועיים הקרובים כדי שהעסקה תצא לדרך עוד לפני הרמדאן, שמתחיל השנה ב-10 במרץ.

במשא ומתן ידונו הצדדים בתנאי העסקה ובפירוט שלה, כולל המפתחות לשחרור האסירים. ישראל עומדת על כך שיישמר המפתח לשחרור ילדים ונשים מהעסקה הקודמת, קרי שלושה אסירים לחטוף – אך מסכימה כי ביחס לגברים מבוגרים וחולים המפתח ישתנה לגבי מספרי האסירים. לפי הערכות, בסך הכל ישוחררו כמה מאות מחבלים – אך פחות ממה שחמאס הצהיר, בוודאי לפני חודש.
במהלך המשא ומתן ידונו גם בנסיגה של צה"ל, ובדרישות של חמאס לאפשר חזרת אזרחים מדרום לצפון הרצועה. כמו בעסקה הראשונה, חמאס דורש מישראל להימנע מהפעלת מל"טים ומטוסים מעל שמי הרצועה בזמן הפסקת האש.
למרות הדיווחים על התגמשות מצד חמאס במגעים, רשת אל-ג'זירה ציטטה הבוקר בכיר בארגון שאמר כי "אווירת האופטימיות ולפיה יושג בקרוב הסכם אינה משקפת את האמת". לדבריו, "התמודדנו בחיוב עם המתווכים כדי לשים קץ לסבל של עמנו ולהפסיק את מלחמת ההשמדה. נתניהו מתחמק ממתן מענה לדרישות החשובות ביותר להפסקת התוקפנות - נסיגה מוחלטת וחזרת העקורים לצפון. הריגת עמנו מרעב בצפון היא רצח עם שמאיים על כל תהליך המשא ומתן". גם אתמול אמר יועץ התקשורת של מנהיג חמאס איסמעיל הנייה דברים דומים.
בינתיים, בני משפחות החטופים ממתינים לעסקה - אך יש כאלה שגם אחריה אולי לא יזכו לראות את יקיריהם. "כל עוד מדברים על עסקה זה כבר בשורות טובות, גם זה לא מובן מאליו - אבל האחים שלי ויתר הגברים הצעירים לא כלולים בה", אמר לאולפן ynet לירן ברמן, אחיהם של התאומים גלי וזיו שחטופים בעזה. "אנחנו לא יודעים מתי, אם בכלל, תהיה עסקה נוספת ואם הם יהיו כלולים בכלל. אנחנו מיואשים, עייפים וצריכים שהדבר הזה ייגמר כבר, ואנחנו לא רואים סוף. כל דיבור על עסקה הוא מבורך וחשוב, וכל מי שישוחרר בחיים זו ברכה".
3 צפייה בגלריה
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
הפגנה להחזרת החטופים בכיכר החטופים, תל אביב
העצרת בכיכר החטופים, אמש
(צילום: דנה קופל)
לדבריו, "אות החיים האחרון מהאחים שלי היה אחרי עסקת החטופים האחרונה, דרך חטופים ששוחררו. זו הפעם האחרונה שהיה אות חיים כלשהו, מחטופים שראו אותם בעזה בחיים, אבל בנפרד. כל אחד עם פציעה קלה ופגיעות שונות. אני לא יודע מה מצבם כיום, מה ההחמרה של הפציעות ומצבם הנפשי. אין לנו מושג".
לדבריו, "אני מאמין שבממשלה לא ויתרו עליהם. אמירות מקוממות כמו של השר סמוטריץ' מרחיקות את הרעיון הזה, אבל אני מאמין שרוב הממשלה ורוב העם בעד עסקה ובעד מתווה כזה או אחר לשחרר את כולם. אבל אין לדעת. לדעתי ישראל צריכה להתעקש על זה שכולם ישוחררו, אין פה שאלה בכלל. לא יודע אם כולם ביחד במכה אחת או אחד אחד, אבל כולם צריכים להיות משוחררים עכשיו. אני לא רוצה לחכות בשביל שהאחים שלי ישוחררו בפעימה בעוד חמש שנים.
"עסקה שלא כוללת את כולם בשלב הזה היא עסקה רעה. האחים שלי לא ישוחררו ואני מאוד מפחד שהם יהפכו להיות גלעד שליט. אני לא רוצה לדבר על רון ארד. כולם חייבים להשתחרר. האחים שלי הם בני 26, אמנם גיל מילואים, צעירים, בנים - אבל הם נחטפו מהמיטות שלהם עם בוקסרים בשבת בבוקר. הם לא חיילים שנלחמו במלחמה, וגם החיילים שלנו צריכים להיות משוחררים בעסקה הזאת. כולם".
אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שחטוף בעזה, אמרה במשדר כי היא "מפחדת להיות אופטימית". לדבריה, "צה"ל רוצה להמשיך להילחם, מדינת ישראל רוצה להמשיך להילחם. כולם מבינים את המשמעות של הדבר הזה - דחייה של החזרת החטופים אני חושבת שמדינת ישראל צריכה לדרוש את כולם ולהגיע לאיזשהו מתווה על כולם, כבר עכשיו, שנבין מתי הם חוזרים. בנימין נתניהו והקבינט צריכים לקבל החלטה להיצמד להחזרת אזרחים הביתה, ולא ללכת לפי הקווים של בן גביר וסמוטריץ'. צריך לבחור בחיים ובמי שרוצה להציל חיים, ולהציל אזרחים, ולא להיצמד לבן גביר - שגם לעסקה הקודמת התנגד ורצה להשאיר ילדים שם".
3 צפייה בגלריה
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
עבאס כאמל ראש המודיעין הכללי של מצרים, מוחמד אל-תאני ראש ממשלת קטאר, רונן בר, דדי ברנע, ויליאם ברנס
משתתפי הפסגה בפריז. מימין: בר, ברנע, ברנס, אל-תאני וכאמל
(צילום: EPA, AP, KARIM JAAFAR/AFP, יריב כץ ,יאיר שגיא)
"אני מודעת לכך שיהיו החלטות קשות, אבל הגיע הזמן שנתניהו יגיד אמת לבוחרים שלו, ולכל העם", היא המשיכה. "צריך להבין את המשמעויות של הדברים האלה ולא לסובב אותנו, כי ככל שהוא מושך את האמת ולא מספר את הדברים לאזרחים - ככה זה יימרח. האמת היא שיהיו מחירים ושמתווה דורש הפסקת לחימה. זה דורש הסגת כוחות בצורה כזאת או אחרת, וזה דורש ללכת עם ארה"ב ואולי גם להסכים ללכת עם קו של מדינות ערביות מתונות".
מצגר התייחסה למחאות נגד הממשלה, לאחר שאתמול נעצרו 21 מפגינים ברחוב קפלן בתל אביב, ואמרה: "אנשים שיוצאים לרחובות הם באותו פרופיל של אנשים שאכפת להם. עדיין יש הפרדה מוחלטת בין הפגנות של חטופים להפגנות של מאבק אחר. בקשר להפגנות בכרם שלום, אנחנו מקבלים מידע והודעות מאחורי הקלעים שזה רק פוגע. אם אנחנו נחסום כניסה של משאיות בכרם שלום, אז ייכנסו מרפיח משאיות. המפגינים שם חושבים שלא ייכנס איזשהו ציוד לעזה? ייכנס, ואז הוא גם לא יהיה בשליטה של מדינת ישראל ושל צה"ל, ולא נוכל לדעת באמת מה יש בתוך המשאיות האלו".
היא הוסיפה: "לצערי יש אנשים במדינה שאני לא מאמינה להם ולכמה לחץ הם מפעילים, וכמה כוונה הם באמת משקיעים בהחזרת החטופים. אני רוצה לדעת שעושים את הכול כדי להחזיר אותם. אנחנו לא במלחמת קיום, אני רוצה שיעשו עכשיו סדרי עדיפויות. אם אני אשב בבית ואחכה שנתניהו ירגיש שזו אחריות אישית שלו להחזיר אותם, אני לא יודעת מה יהיה. אני כבר ארבעה חודשים פונה לשרים ולחברי כנסת והתשובות הן הזויות. 'אוקיי אנחנו איתכם, אבל אין לנו מה לעשות. אנחנו איתכם, כשתהיה עסקה אנחנו נתמוך', הם אומרים. זה אצל נתניהו והקבינט בידיים".

שר המורשת עמיחי אליהו התייחס במשדר לעסקת החטופים האפשרית - והשווה אותה לקניית רכב. "הדיון על העסקה בתקשורת הוא לא רציני, אין לזה שום משמעות חוץ מזה שהוא משדר חולשה, ובוודאי לא צריך להצהיר מה המחירים. גם כשאני בא לקנות רכב אני לא אומר מה המחיר הגבוה שאני הולך לשלם, תמיד אני אסתיר את הקלפים".
לדבריו, "מתווה טוב יותר זה שהחמאס זוחל על הברכיים ומבקש שניקח את השבויים. צריכים להכריע את חמאס. יש אצלנו אנשים משדרות בלשכה, ואני אומר להם את אותו הדבר בדיוק. כל עוד המדינה לא יכולה להבטיח שלא יהיה טפטוף, אני בספק אם הם צריכים לחזור. הייתי משתמש בכל מנוף לחץ שיש לי כדי להביא למירב הביטחון. על תושבי שדרות להפעיל לחץ עד שתהיה הבטחה לביטחון".