המועצה האיסלאמית העליונה במסגד אל-אקצא קבעה אתמול (שלישי) כי חודש הרמדאן יחל ביום חמישי הקרוב, ובצל ההסלמה הביטחונית - במערכת הביטחון נערכים ביתר שאת. במהלך החודשים האחרונים, במסגרת מבצע שקיבל את השם "עומר התנופה", עצרו כוחות צה"ל כ-500 חשודים. מרבית העצורים הם "מכווני טרור" ומסיתים, שבמערכת הביטחון העדיפו שיהיו מאחורי סורג ובריח במהלך החג.
באוגדת איו"ש עמלו בתקופה האחרונה למנוע ככל שניתן הסלמה חריפה. בכל חטיבה ברחבי יהודה ושומרון תרגלו תרחישים שונים של הסלמה, מג"דים ומח"טים ביצעו הערכות מצב ועברו השתלמויות מתאימות. כרגע באוגדה ישנם 20 גדודים שפרוסים ברחבי השטח. שמונה מהם פרוסים לאורך קו התפר, במטרה למנוע חדירה של מחבלים ללב ישראל.

14 צפייה בגלריה
מוסלמים מפתללים בהר הבית
מוסלמים מפתללים בהר הבית
החג יחל בחמישי
(צילום: רויטרס)
14 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
עצורים בהתפרעויות בהר הבית, אשתקד
(צילום: AP)
14 צפייה בגלריה
התפרעויות בהר הבית
התפרעויות בהר הבית
כוחות הביטחון בהר הבית
(צילום: רויטרס)
בדרום השלים צה"ל את בניית המכשול, בצפון השומרון עדיין נמשכת בניית החומה סמוך לכפר סאלם, ועד כה נבנו כ-10 ק"מ מתוך 50. בצה"ל הוחלט גם על תגבור נוסף של הכוחות בסופי שבוע ובחגים היהודים הקרבים, ובראשם פסח. מספר פלוגות יתחלקו למעברים קלנדיה ומעבר קבר רחל, בכדי לתת מענה מבצעי לפלסטינים הרבים שצפויים להיכנס דרך המעברים הללו בתקופת הרדמאן.
בימי שישי ובערבי חג גם הצירים ביו"ש יתוגברו בלוחמים, ראשית כדי לתת תחושת ביטחון לתושבים שנוסעים לארוחת החג ושנית במטרה למנוע פיגועי טרור והתפשטות של טרור עממי כמו יידוי של אבנים ובקבוקי תבערה. בנוסף יתחילו באזור יהודה ושומרון לעשות שימוש גם באקדחי טייזר כמענה להפרות הסדר. כעת ישנם אקדחי טייזר בודדים בכל חטיבה אצל לוחמי מג"ב איו"ש, אך לא אצל לוחמים. זה פיילוט שלמעשה מתחיל ממש בימים אלה, וגובש נוהל הפעלה מיוחד כדי ליישם את השימוש בהם.
דבר נוסף שבצה"ל נותנים לו מענה הוא החלטת הרשות הפלסטינית על הארכת שעון החורף בעוד חודש, זאת לצד העובדה שבישראל השעון יתחלף כבר בליל חמישי הקרוב. המשמעות היא שבמשך חודש ימים יפעלו ישראל והרשות הפלסטינית באזורי זמן שונים. לפער הזמנים יכולות להיות גם השלכות מבצעיות שונות ובמערכת הביטחון נערכים בהתאם. באוגדת איו"ש משקיעים המון בהגנה במהלך התקופה - והמטרה היא לתפעל אירועים באופן מהיר ולא לתת לאירועים חלילה להתגלגל ללא מענה מבצעי כבר בשטח.
14 צפייה בגלריה
סיור כתבים ותדרוך בנושא היערכות משטרת מחוז ירושלים לחודש הרמדאן וחגי ניסן
סיור כתבים ותדרוך בנושא היערכות משטרת מחוז ירושלים לחודש הרמדאן וחגי ניסן
המשטרה נערכת במזרח ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה)
14 צפייה בגלריה
עיד אל פיטר בירושלים
עיד אל פיטר בירושלים
חגיגות עיד אל-פיטר בירושלים, 2022
(צילום: AFP)
14 צפייה בגלריה
אלוף רסאן עליאן
אלוף רסאן עליאן
הודיע על הקלות לפלסטינים. האלוף רסאן עליאן
(צילום: דוברות מתפ"ש)
כבר שלשום הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף רסאן עליאן על שורת הקלות עבור הפלסטינים, זאת בכפוף להערכות מצב ביטחוניות. במסגרת ההקלות, אושרה כניסת מתפללים פלסטינים להר הבית לתפילות יום השישי במהלך החודש. כניסת נשים תתאפשר בכל הגילים וכניסת ילדים עד גיל 12 תתאפשר ללא צורך בהיתר קיים.
הכניסה לגברים בגילי 55 ומעלה ללא היתר קיים ולגברים בגילי 45 ומעלה תהיה בכפוף להיתר קיים. נדגיש כי כלל ההיתרים מותנים בקבלת אישור ביטחוני. בנוסף, לרגל הרמדאן, אושרו ביקורי משפחות לפלסטינים תושבי יהודה ושומרון וכן ביקור קרובי משפחה באזור ממדינות זרות. נוסף על כך, פלסטינים תושבי יהודה ושומרון יוכלו במהלך חודש הרמדאן להזמין כרטיסים לטיסות ייעודיות ליציאה לחו"ל דרך נמל התעופה רמון. כמו כן, במהלך חודש הרמדאן יורחבו שעות הפעילות במעברי יהודה ושומרון השונים. לתושבי רצועת עזה תתאפשר מכסה מוגבלת עבור ביקורים בירושלים בימי חול, לנשים בגילי 50 ומעלה ולגברים בגילי 55 ומעלה.
במערכת הביטחון נערכים לחודש שצפוי להיות מתוח גם ברקע רצף הפיגועים שהתרחשו לאחרונה, האחרון שבהם ביום ראשון בחווארה. מתחילת השנה נרצחו 15 ישראלים בפיגועים. בנוסף, שב"כ פעל לסכל ולדכא את הניסיונות של הג'יהאד האיסלמי וחמאס להדליק את שטחי הגדה ולתת למאבק בסיס דתי בימי הראמדן. לצד זאת, גורמים במערכת הביטחון יצאו מעודדים מהפסגה שנערכה ביום ראשון האחרון בשארם א-שייח, נוכח הסיכומים אליהם הגיעו עם הפלסטינים.
14 צפייה בגלריה
אייל זמיר, יוסי דגן וישראל גנץ
אייל זמיר, יוסי דגן וישראל גנץ
כניסת גברים בכפוף להיתר, נשים וילדים יוכלו להיכנס ללא היתר
(צילום: דוברות משרד הביטחון)
14 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
ראש הממשלה בנימין נתניהו בועידת הנשיאים ה-48 בירושלים
שתי "פסגות הרגעה" במעורבות אמריקנית נערכו לפני הרמדאן
(צילום: עמית שאבי, AFP, רויטרס)
לאחר הפסגה קרא חמאס לרשות הפלסטינית להפסיק לגלוש למסלול של פרויקטים ביטחוניים נגד פלגי ההתנגדות הפלסטיניים, ולהפסיק בתיאום הביטחוני עם ישראל, "הכיבוש", כלשון ארגון הטרור.
על אף תגבורי הכוחות ברחבי הגדה, העיניים של כולם יהיו להר הבית, מסגד אל-אקצא. "כל דבר קטן עלול להתפתח למשהו גדול ולהבעיר את השטח", מסביר גורם ביטחוני, "כל אירוע כזה עלול להתפשט בקלות לגזרות אחרות כמו איו"ש עזה ואפילו בצפון".

הפלסטינים מטילים אחריות - עוד לפני החג

משרד החוץ הפלסטיני, מנגד, הזהיר מפני ניסיונות של ממשלת ישראל להאשים את העם הפלסטיני בכל הסלמה במהלך חודש הרמדאן. שם טענו בהצהרה לקראת התקופה המתוחה כי הממשלה וזרועותיה נושאות באחריות מלאה וישירה לגל ההסלמה, ולהמשך הפלישות וההתקפות על ערים פלסטיניות, כלשונם, בין אם על ידי "צבא הכיבוש" או "מיליציות מתנחלים וארגוני הטרור שלהן".
14 צפייה בגלריה
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
שר החוץ הפלסטיני ריאד אל מלכי
"הממשלה הישראלית נושאת באחריות לגל ההסלמה". שר החוץ הפלסטיני
(צילום: EPA)
ביום הראשון של רמדאן צפויה להתחיל שביתת רעב גדולה במיוחד של אסירים ביטחוניים בכל בתי הכלא בישראל. "הכבוד או השהאדה", היא כותרתה של שביתת הרעב. האסירים הביטחוניים שובתים במחאה על התנאים בבתי הכלא, שלטענתם הוחמרו בהוראת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, כמו החוקים החדשים שהבולט בהם צמצום זמן המקלחת, החרמת טלוויזיות והכנסת אסירים לבידוד.
חודש הרמדאן מגיע גם לאחר חודשים מדממים במיוחד בגדה המערבית מהצד הפלסטיני, כאשר מתחילת השנה נהרגו 89 פלסטינים - מרביתם מחבלים.

איך קובעים מתי יחל החודש, וההיערכות של ערביי ישראל

חודש הרמדאן כאמור יחל ביום חמישי, ובמהלכו יצומו המוסלמים 13 שעות וחצי ביממה, משעות עלות השחר ועד השקיעה. אבל איך בכלל קובעים מתי יחל הצום? המופתי, ד"ר משהור פואז, הגיע לאום אל פחם, שם השתמש בטלסקופ כדי להשקיף על הירח ולקבוע מתי יחל החודש. לבסוף החליט המופתי כי החודש יחל ביום חמישי הקרוב, ולא ברביעי כפי שתוכנן.
14 צפייה בגלריה
רמדאן בקלנסווה
רמדאן בקלנסווה
נערכים לרמדאן בקלנסווה
14 צפייה בגלריה
המופתי שייח' משהור פואז
המופתי שייח' משהור פואז
המופתי ד"ר משהור פואז
רבים מהמוסלמים בשטחי ישראל יצאו כבר אתמול לקניות ביישוביהם לקראת החג, וחלקם נסעו לקניות בשטחים. בעלי העסקים שמוכרים דברי מזון יצאו במבצעים מיוחדים לרגל החודש, ובמקביל משפחות מוסלמיות בישראל החלו בתליית קישוטים בכניסה לבתיהם וברחובות.
בחודש רמדאן פועלות עמותות שמחלקות מזון למשפחות נזקקות. בכפר ג'ת צעירים חילקו אוכל ושתייה בסכום של 1,500 שקל לכל משפחה, אל מזרח ירושלים הגיע איש עסקים מהצפון וחילק גם הוא מאות מוצרים למשפחות השונות.
מוקשם תאיה, בעל סופר מרקט בקלנסווה, אמר כי במהלך הרמדאן הוא מוכר מוצרים במבצעים מיוחדים. "יש לי 160 מוצרים שאני מוכר ב-10 שקלים בלבד למוצר. מלא אנשים באים, וחשוב לי מאוד להתחשב בכולם. כך גם משפחה עם קשיים כלכליים תוכל לקנות מה שתרצה במחירים זולים".
14 צפייה בגלריה
רמדאן בבאקה אל-גרבייה
רמדאן בבאקה אל-גרבייה
קישוטים בבאקה אל-גרבייה
14 צפייה בגלריה
מזון למשפחות נזקקות
מזון למשפחות נזקקות
חבילת מזון למשפחות נזקקות
עלי מסארווה, תושב כפר קרע, ציין כי בכפר מחכים לחג. "אנחנו שמחים, זה חודש מיוחד שמנצלים אותו לתפילות. אנחנו יחד כל המשפחה בסעודה מסודרת ומיוחדת. שיהיה לנו צום קל".
בשנים האחרונות החודש קיבל תדמית אלימה, וברחוב הערבי מתח באוויר בתקווה שהחודש יעבור עם כמה שפחות נפגעים. הפרסומאי ויועץ התקשורת מוסא חסדייה ציין כי "הרמדאן הוא חג של שלום ואחוות עמים שמתאפיין בצום, תפילות וארוחות חג". לדבריו, "רק התגרות של שרים שעולים למסגד אל-אקצא, עלולה לגרום למהומות. זו הסיבה שגם גורמי הביטחון בישראל מבקשים להימנע מעלייה להר הבית ומהריסת בתים".

מנהגי החג, והזינוק בקניות

במהלך חודש הרמדאן, שנמשך 30 ימים, מתקיימות בכל יום שתי ארוחות גדולות - האחת לפנות בוקר: ארוחת הסֻחוּר, אותה אוכלים לפני הזריחה; והשנייה בערב: ארוחת האִיפְטַר, ארוחה רבת משתתפים ששוברת את הצום. החובה לצום חלה על כל מוסלמי ומוסלמית מגיל 13 ומעלה. מי שאינו יכול לצום כמו נשים בהריון, קשישים וחולים חייב להשלים את ימי הצום שהחסיר במועד מאוחר יותר או לתרום לצדקה.
לפי ההערכות, כ-80% מהמוסלמים בישראל צמים במהלך הרמדאן. עם זאת, החג אינו מתאפיין רק בצום ובתפילות. זה חודש שבו המגזר הערבי גם עובד פחות וקונה יותר, בהשפעה ישירה של החג. שיעור צריכת המזון במהלך החודש הזה עולה ביותר מפי שניים ושיעור קניית המתנות עולה במאות אחוזים, בדומה לטירוף הקניות בקרב יהודים לפני חגי תשרי ופסח.
14 צפייה בגלריה
משפחת איברהים מאבו גוש חוגגת רמדאן
משפחת איברהים מאבו גוש חוגגת רמדאן
הסעודות ברמדאן. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הקניות בחברה הערבית בחודש זה מסתכמות בכ-10 עד 11 מיליארד שקלים, כיוון שהרגלי הצריכה ברמדאן כאמור משתנים. לדברי חסדייה, החגיגה בסוף כל יום מביאה איתה אווירה שמחה וחגיגית - והצרכנים "משחררים את הרסן" ומוציאים יותר כסף. בשל כך, הפוטנציאל עבור חברות במגזר הוא עצום. מדובר ב"פיק צרכני" משמעותי, כלשונו.
"מי שמחפש הקבלה למגזר היהודי יכול לחשוב על התקופות שלפני ארוחת ליל הסדר בפסח או ארוחת החג בערב ראש השנה, אבל כפול 30. משפחה בחברה הערבית מוציאה בחודש רגיל כ-15 אלף שקל בממוצע, ובחודש הרמדאן יותר מ-22 אלף שקל בממוצע. קונים הרבה בשר, ירקות, פירות יבשים, שתייה קלה, אורז וממתקים. קונים גם יותר מוצרי חשמל, חומרי ניקוי, אופנה, חופשות ועוד. על מזון מוציאים בחודש זה כפול מהרגיל וגם בהלבשה והנעלה פי שלושה".
בסיום חודש הרמדאן חל חג עיד אל-פיטר, שנערך במשך שלושה ימים. לקראת סוף הרמדאן מתחילות ההכנות לעיד אל-פיטר. חודש הרמדאן יחד עם החג שמגיע מיד אחריו נחשבים לתקופה החשובה ביותר במהלך השנה המוסלמית בעולם כולו.
פורסם לראשונה: 22:23, 21.03.23