הסנאטור הדמוקרטי מארק קלי הוכרז לפנות בוקר (שבת) כמנצח במירוץ באריזונה, ושמר על המושב שלו בסנאט. לפי CNN, אחרי ספירת 85% מהקולות הוביל קלי על יריבו הרפובליקני בלייק מסטרס ביתרון של 51.8% מול 46.1%. ניצחונו של קלי על המועמד הרפובליקני מקרב את המפלגה הדמוקרטית להשגת רוב בסנאט – למרות שהסקרים העמידו את הרוב שלה בסכנה מוחשית.

4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ו הנשיא לשעבר דונלד טראמפ
ביידן וטראמפ. בחירות האמצע מסתמנות כאכזבה גדולה לרפובליקנים
(צילום: AP, רויטרס)
מארק קלי הוא אסטרונאוט לשעבר בנאס"א וטייס בצי האמריקני, וב-2011 הפך לדמות מוכרת בארה"ב אחרי שרעייתו, חברת בית הנבחרים היהודייה גבי גיפורדס, נורתה בראשה על-ידי מתנקש ושרדה באורח נס. בני הזוג נעשו מאז פעילים בולטים למען הידוק ההגבלות על הנשק.
קלי ניצח ב-2020 בבחירות מיוחדות לסנאט, שנערכו באריזונה בעקבות מותו של הסנאטור הרפובליקני ג'ון מקיין (שהקדנציה שלו אמורה הייתה להסתיים בתחילת 2023). ניצחונו העניק לדמוקרטים את שני המושבים של אריזונה בסנאט – לראשונה מזה 70 שנה. אריזונה נחשבה בעבר למדינה "אדומה" (כזו שמזוהה עם הרפובליקנים), אך במשך השנים הצליחו הדמוקרטים להגדיל את כוחם ולשנות את דפוסי ההצבעה. בבחירות 2020 ניצח הנשיא ג'ו ביידן באריזונה בפער של 0.3%.
כמדינה השוכנת בגבול עם מקסיקו, באריזונה ההגירה הבלתי-חוקית הייתה מהסוגיות הבוערות בקמפיין, והקרב בין קלי למסטרס נחשב במידה רבה למשאל עם על מדיניות הגבולות של הנשיא ג'ו ביידן. בעוד מסטרס הרפובליקני ניסה למקד את הקמפיין בשאלת המהגרים, קלי הדגיש את התנגדותו של יריבו לביצוע הפלות, הליך שאותו כינה המועמד הרפובליקני "מעשה שטן".
4 צפייה בגלריה
בחירות ארה"ב סנאט אריזונה מארק קלי
בחירות ארה"ב סנאט אריזונה מארק קלי
מארק קלי. ניצחון חשוב לדמוקרטים
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מארק קלי אסטרונאוט עם אשתו גבריאל גיפורדס אריזונה
ארה"ב בחירות ל סנאט קונגרס מארק קלי אסטרונאוט עם אשתו גבריאל גיפורדס אריזונה
הסנאטור הדמוקרטי עם רעייתו
(צילום: AFP)
בעקבות ניצחונו של קלי באריזונה מאזן הכוחות הנוכחי בסנאט הוא 49-49. בארה"ב ממתינים כעת לתום ספירת הקולות במדינת נבאדה, שם מתנהל קרב צמוד בין הסנאטורית הדמוקרטית קת'רין קורטז מסטו למועמד הרפובליקני אדם לקסלט. 94% מהקולות בנבאדה נספרו, וכרגע מוביל לקסלט על מסטו בפער זעום של 0.1% בלבד: הוא מקבל 48.5% מהקולות, ויריבתו 48.4%. בעדכון האחרון של CNN הוביל לקסלט על מסטו בפער של 862 קולות בלבד: 468,437 מול 467,575.
למרות הפיגור של מסטו בשלב זה, מומחים בארה"ב מעריכים כי היא צפויה לנצח מכיוון שהקולות שטרם נספרו מגיעים מאזורים שנחשבים למעוזים דמוקרטיים. ניצחון שלה יבטיח לביידן ולדמוקרטים רוב בסנאט עוד לפני ההכרעה שתהיה בחודש הבא במדינת ג'ורג'יה – שם הסנאטור הדמוקרטי רפאל וורנוק וכוכב הפוטבול הרפובליקני הרשל ווקר עלו לסיבוב שני ומכריע שייערך ב-6 בדצמבר.
4 צפייה בגלריה
בחירות ארה"ב סנאט נבאדה נבדה אדם לקסלט ו קתרין קורטז מסטו
בחירות ארה"ב סנאט נבאדה נבדה אדם לקסלט ו קתרין קורטז מסטו
המתמודדים בנבאדה. ההערכות הן שמסטו תנצח
(צילום: AP)
בבחירות האמצע שהתקיימו ביום שלישי נערכו מרוצים ל-35 מהמושבים בסנאט ולכל 435 המושבים בבית הנבחרים. בקונגרס היוצא נהנו הדמוקרטים מיתרון בשני הבתים. מאזן הכוחות בסנאט היה 50-50, אך לדמוקרטים היה רוב מעשי משום שבמקרה של תיקו הקול המכריע הוא של סגנית הנשיא, וכעת זו הדמוקרטית קמלה האריס.

הרפובליקנים טרם השיגו רוב בבית הנבחרים

לבחירות השבוע הגיעה המפלגה הדמוקרטית עם הגב לקיר: כבר חודשים שהסקרים חזו כי הרפובליקנים יחוללו מהפך בבית הנבחרים, ועשויים להשיג רוב גם בסנאט. כרגע נראה שהדמוקרטים לכל הפחות ישמרו על הרוב המעשי שלהם בסנאט. בקרב על בית הנבחרים הרפובליקנים מובילים, אך טרם השיגו רוב. מאזן הכוחות כרגע הוא 211 לרפובליקנים לעומת 203 לדמוקרטים. לרפובליקנים דרושים עוד שבעה מושבים כדי להבטיח ניצחון.
אף שניצחון בבית הנבחרים כשלעצמו יספיק לרפובליקנים כדי להקשות על ביידן בשנתיים הבאות, בצד הדמוקרטי רואים בתוצאות המסתמנות, במידה רבה של צדק, הישג עבורם: בבחירות האמצע בארה"ב אובדן כוח מצד מפלגתו של הנשיא המכהן היא דבר כמעט קבוע, ולמעשה מאז 1906 היו רק שלוש בחירות אמצע שבהן מפלגתו של הנשיא התחזקה בבית הנבחרים, ולא נחלשה: ב-1934, כשארה"ב התמודדה עם השפל הגדול; ב-1998, כשהכלכלה פרחה; וב-2002, כשג'ורג' בוש הבן נהנה משיעור שיא של תמיכה הודות לאחדות הלאומית שנוצרה אחרי פיגועי 11 בספטמבר. בהתחשב בנתונים האלה, אובדן הרוב בבית הנבחרים בפער קטן הוא תוצאה לא רעה בכלל למפלגת השלטון.
תודה

על רקע התוצאות, יש במחנה הרפובליקני מי שמותחים ביקורת על הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שאף כי לא היה מועמד בעצמו בבחירות האמצע, אין ספק שרוחו שרתה עליהן: הנשיא לשעבר מתכוון להכריז בשבוע הבא כי ירוץ שוב לנשיאות ב-2024, ובשבועות האחרונים הוא פקד שלל עצרות של מועמדים רפובליקנים כדי לשלהב את הבוחרים, לסייע למועמדים המועדפים עליו לנצח – ולזקוף את ניצחונם במידה רבה לזכותו. במהלך מערכת הבחירות הנוכחית הביע טראמפ תמיכה רשמית ביותר מ-300 מועמדים רפובליקנים, ורבים מהמועמדים הם כאלה שתמכו בפומבי בטענותיו חסרות היסוד שהניצחון בבחירות 2020 נגנב ממנו בהונאת ענק. חלקם גם מקדמים תיאוריות קונספירציה אחרות מבית הימין הקיצוני.
הנשיא ביידן שיבח השבוע את הישגי המועמדים הדמוקרטים בבחירות אמצע כהונה, ואמר כי העם האמריקני הוכיח בבחירות הללו כי הוא רוצה לשמור על הדמוקרטיה. "התקשורת והמומחים חזו גל אדום, וזה לא קרה", אמר ביידן, כשכוונתו לגל אדיר של ניצחונות רפובליקניים שצפו הסוקרים. "זה היה יום טוב לדמוקרטיה. יום טוב לאמריקה". ביידן נשא את הדברים בבית הלבן זמן קצר אחרי שטראמפ, המואשם על-ידי גורמים במחנה הרפובליקני בחלק מההפסדים שנחלו מועמדי המפלגה במרוצים קריטיים, טען כי אף שתוצאות הבחירות מאכזבות בהיבטים מסוימים, עבורו הן דווקא "ניצחון אישי גדול".