עצרת תנועת "עד כאן", אמש
(צילום: אביהו שפירא)

"אם המדינה לא תסיר את הכפפות ותכריז על מלחמה - היא תדמם", כך אמר אמש (חמישי) ניצב בדימוס שמעון לביא, לשעבר מפקד המחוז הצפוני במשטרה, שהתריע: "שפיכות הדמים בחברה הערבית היא תוצר של הפרוטקשן". יריב בן עמי, ממייסדי תנועת "עד כאן" לשינוי סדרי העדיפויות של מערכות החוק והאכיפה, קרא לממשלה להחיל את חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה על החקלאים ובעלי העסקים שנפגעו מתופעת הפרוטקשן.
לביא, שהתפטר מהמשטרה כשנה וחודשיים לאחר אסון מירון, נאם בעצרת חקלאים ובעלי עסקים מהגליל העליון שהתאגדו נגד טרור דמי החסות וייסדו את תנועת "עד כאן". לדבריו, "איום הפרוטקשן על הביטחון הלאומי של מדינת ישראל לא נגמר בצפון או בדרום, אלא הגיע גם לגוש דן ולמרכז הארץ". הוא הוסיף: "כשאתם רואים נבחרי ציבור ועובדי ציבור בכירים שמאוימים, זה לא בגלל סכסוכים כספיים, זה בגלל שגובי החסות רוצים את הכסף מהמכרזים ברשויות - הכסף של המדינה".
5 צפייה בגלריה
כנס מתנדבים ותומכים נגד תופעת הפרוטקשן בכפר גלעדי
כנס מתנדבים ותומכים נגד תופעת הפרוטקשן בכפר גלעדי
על רשויות האכיפה, המסים והפרקליטות "להיכנס למלחמה". ניצב בדימוס לביא
(צילום: אביהו שפירא)
5 צפייה בגלריה
הרכבים השרופים
הרכבים השרופים
פרוטקשן בצפון. רכבים שרופים בקריית שמונה
(צילום: כב"ה צפון)
5 צפייה בגלריה
גבר נפצע משריפה שפרצה במתחם תיירותי להשכרת טרקטורונים ואופנועים ביישוב עבדון בגליל המערבי
גבר נפצע משריפה שפרצה במתחם תיירותי להשכרת טרקטורונים ואופנועים ביישוב עבדון בגליל המערבי
(צילום: דוברות כבאות והצלה)
בנוסף, לביא טען כי על רשויות האכיפה, המסים והפרקליטות "להיכנס למלחמה". לטענתו, "צריך לצוד אותם ולחשוף אותם. אם לא נרדוף אחריהם הם ירדפו אחרי אחרים. אם המדינה לא תסיר את הכפפות היא תדמם במלחמת התשה".
בן עמי, בעלי חברת "הדסים" שהקים את התנועה יחד עם חבריו בחודש יולי האחרון, אמר ל-ynet כי "אנחנו פועלים במספר מישורים. מיד אחרי החגים יתחילו לנוע פה כוחות שלנו בשיתוף השומר החדש, ואנחנו פועלים גם מול הכנסת והממשלה בדרישה שיחילו עלינו את חוק נפגעי האיבה". הוא הוסיף כי "אנחנו מבקשים לומר 'עד כאן' בפנים גלויות. אנחנו לא מוכנים לחיות תחת שלטון זר וחשש מתמיד. חיכינו הרבה שנים למשילות וזה לא קורה".
אל העצרת הצטרפו ראשי רשויות שקראו להתנגדות פומבית לפרוטקשן, בהם ראש מועצת הגליל העליון גיורא זלץ: "הארגון הזה נותן הרבה גאווה והשראה, אבל זה מסוכן. אנשים לא צריכים לקחת את החוק לידיים, אני מקווה שנצליח להיאבק ולהכניס את המדינה לאירוע הזה מבחינת המשפט והאכיפה. זה אירוע של המדינה והיא חייבת לייצר את היכולת להתמודד איתו", אמר.
5 צפייה בגלריה
18 אוטובוסים נשרפו בתחנה המרכזית בצפת
18 אוטובוסים נשרפו בתחנה המרכזית בצפת
הצתת אוטובוסים בצפת, לפני כשנה
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז צפון)
5 צפייה בגלריה
בעקבות אירוע פרוטקשן: 18 אוטובוסים נשרפו בצפת
בעקבות אירוע פרוטקשן: 18 אוטובוסים נשרפו בצפת
(צילום: אביהו שפירא)
עוד השתתפו ראש המועצה מבואות חרמון בני בן מובחר, ראש מועצת מטולה דוד אזולאי וראש מועצת ראש פינה מוטי חטיאל. גם ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) נכחה בעצרת, ואמרה כי "במדינה מתוקנת אין דבר כזה שמישהו רוצה לעשות ביטוח ואומרים לו לא כי יש עליו איומי פרוטקשן. אם חברות הביטוח לא מבטחות - שהמדינה תכניס את היד לכיס ותבטח את מי שצריך. ריבונות ומשילות זה ציונות ואהבת הארץ. כשהמדינה מפקירה אתכם היא מפקירה את ביטחון המדינה כולה".
ביום ראשון הוצתו שמונה מכוניות במגרש החניה של בית מלון יוקרתי בגליל העליון. המשטרה פתחה בחקירה, בחשד כי הרקע לאירוע הוא המאבק על "השמירה" על מתחם האירוח. בנוסף, לפני כחודש הושלך לפיד בוער לעבר מתבן חציר במתחם שבו ישנו יותר מ-150 נופשים - ובחודשים האחרונים כמה מתחמי אירוח הפכו ליעד של משפחות פשע מהיישוב טובא זנגריה.
פורסם לראשונה: 23:42, 07.09.23