אמינה אבו סיאם, פעילה חברתית ואמא של רבאב אבו סיאם שנרצחה בלוד ביולי האחרון, אמרה בוועידת הנשים של ynet ו"ידיעות אחרונות" כי שמונה חודשים חלפו מאז רצח בתה ו"מבחינת המשטרה אין קצה חוט". לדבריה, "מבחינת מי שיודע יותר, יש מלא קצוות חוטים, ויש מלא הוכחות. אבל אולי לא רוצים לתפוס אותם".
היא הוסיפה כי היא סבורה שהאיומים שמהם סבלה בתה "זה דבר שגרתי כבר היום. אני מאוימת. כל יום כשאני יוצאת אני לא יודעת אם אני אחזור הביתה. אני מאוימת על ידי אותם אנשים שרצחו את רבאב".
2 צפייה בגלריה
ועידת הנשים של המדינה
ועידת הנשים של המדינה
"תופעה חברתית שמלווה את הנשים בישראל". אמינה, מייסם ופידא
(צילום: יאיר שגיא)
אמינה התייחסה גם לגרוש של בתה שחשוד בהזמנת הרצח. "אני נלחמת על הבנות של רבאב ואני נלחמת על הצדק. אני רוצה צדק לבת שלי. לא מגיע לה שייכנס מישהו ויירה בה בראש בלי סיבה. בגלל שהיא ביקשה להתגרש? אז מה? אתה מתעלל בה, עשר שנים עברה התעללות, הגיע הזמן שהיא רצתה לשים קץ", היא אמרה.
"זו רשלנות של המשטרה אבל גם רשלנות שלנו, האנשים שנותנים לרוצח להסתובב ליד הבית שלי בשוק, ברחוב, בחנות", הוסיפה אמינה. "אני רואה את הרוצח של הבת שלי כל יום והוא מחייך אליי. יש בזה צדק? אני צריכה לראות אותו כל יום. הוא מודה שהוא רצח אותה, אבל תוכיחי שהוא רצח אותה".
מייסם ג'לג'ולי, מנכ"לית ארגון צופן לקידום הייטק בחברה הערבית וממייסדות פורום למען החיים, אמרה כי אלימות נגד נשים "זו תופעה חברתית שמלווה את הנשים בישראל, גם נשים ערביות וגם נשים יהודיות שנרצחות ואין מענים כי אין נכונות של הממשלה".
2 צפייה בגלריה
אמא של רבאב אבו סיאם
אמא של רבאב אבו סיאם
"רוצה צדק לבת שלי". אמינה עם תמונת בתה רבאב
(צילום: טל שחר)
על החוק לאיזוק אלקטרוני, שנדחה, אמרה מייסם כי הוא "היה יכול להציל חיים של עשרות נשים, לפחות בשנה הקרובה, ופשוט נפל. נשים לא מעניינות. אנחנו ציבור הנשים לא מעניינות את הפוליטיקאים. ציבור הנשים, אנחנו חצי מהאוכלוסייה במדינת ישראל אבל אנחנו כנראה נמצאות בסוף סולם העדיפויות. אנחנו בכלל לא נמצאות בסולם העדיפויות".
פידא שחאדא, רכזת קואליציית נגד נשק, אמרה כי בשנת 2022 פוענחו רק 18 מתוך 111 מקרי רצח בחברה הערבית. "אנשים רצחו ועדיין מסתובבים חופשי, הם יכולים לבצע את הרצח הבא ולהמשיך בחיים. זה החלק העיקרי של הבעיה. מתחילת 2023 אנחנו עם ממשלה שמתעסקת בכל דבר חוץ ממה שחשוב. היא רק מנסה להעביר רפורמה אבל לא היה שום ידיעה על תיקון ברווחה, שום ידיעה על משרד החינוך, תרבות, כל הנושאים שבאמת חשובים, דיור ציבורי. היא לא התעסקה בהם מתחילת השנה".
על הקמת משמר לאומי תחת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אמרה פידא כי "בלוד יש כבר 80 מתנדבים במיליציות של בן גביר, זה לא משמר לאומי. אפילו בהודעה שהוציאו בתוך העיר אמרו שרק חמישה התנדבו מתוך העיר להיות במשמר הזה, להיות בתוך העיר, 75 אנשים לא מתוך העיר. זה אומר שהם הולכים להסתובב עם נשק, לא מכירים אף אחד, ויכולים בשנייה לירות בנו, ואין לנו למי לדווח או בכלל איך להמשיך את הסיפור הזה. אי אפשר לפתור בעיית אלימות בנשק".