בתקרית שעלולה לפגוע ביחסים בין ישראל לכנסייה הקתולית דווח כי שתי נשים, אישה מבוגרת ובתה, נהרגו מאש צה"ל במתחם של הכנסייה בעיר עזה. בהודעה שפרסמה אמש (שבת) הפטריארכיה הלטינית של ירושלים – שאחראית מטעם האפיפיור על הכנסיות הקתוליות בישראל, בשטחים הפלסטיניים וגם בירדן ובקפריסין – נטען כי צלף ישראלי "רצח" את שתי הנשים ללא שניתנה כל אזהרה מוקדמת ולמרות שאין חמושים בתוך הכנסייה הזו.

8 צפייה בגלריה
פלסטינים מתנפלים על משאיות סיוע הומניטרי ברפיח, עזה
פלסטינים מתנפלים על משאיות סיוע הומניטרי ברפיח, עזה
פלסטינים מתנפלים על משאית סיוע הומניטרי ברפיח. ברקע: עדויות על רעב חמור
(צילום: AP)
הכותרת
קן הצרעות של עזה: הסיפור של שג'אעיה
28:31
במקביל, בצהריים פרסמה סוכנות הידיעות AP סרטון דרמטי שבו מתועדת בזיזה של משאית סיוע על ידי המוני עזתים ברפיח שבדרום הרצועה, העיר שאליה נמלטו מאות אלפי פליטים בשל הקרבות. בתיעוד נראה ההמון רודף אחר משאית שנושאת ארגזים עם ציוד הומניטרי, אחרי שנכנסה כנראה ממעבר רפיח. הם רצים אחרי המשאית וחלקם מטפסים על הארגזים ומתחילים להשליכם. אחד מהם אף נראה מניף ידיים באוויר, לאות ניצחון. בשלב מסוים נאלצת המשאית לעצור, ורבים אחרים רצים לעברה כדי לתפוס גם הם חלק מהשלל. בתוך דקות ספורות הציוד כולו נבזז.
התיעוד הדרמטי מגיע כשברקע העדויות על הרעב שעמו מתמודדים הפליטים. לפי האו"ם כ-85% מאוכלוסיית הרצועה, כ-1.9 מיליון פלסטינים, נעקרו מבתיהם, ובארגון מזהירים שרבים מהם מתקשים למצוא די מזון עבורם ועבור בני משפחותיהם. תיעודים דומים של בזיזת משאיות כבר הופצו בימים האחרונים, ועל אחרות תועדו חמושים. על רקע המשבר ההומניטרי ברצועה, ולחץ אמריקני שהופעל על ישראל, הקבינט המדיני אישר בסוף השבוע להרחיב את הסיוע באמצעות פתיחת מעבר כרם שלום שבמשולש הגבולות עם הרצועה ומצרים.
ובחזרה לטענות על ירי של צה"ל לעבר הכנסייה הקתולית בעזה: הכנסייה שבה אירעה אתמול התקרית מכונה "כנסיית המשפחה הקדושה", ולפי הדיווחים היא המרכז הקתולי היחיד ברצועה כולה. לפי ההודעה שפרסמה אמש הפטריארכיה הלטינית של ירושלים, רוב המשפחות הנוצריות בעזה נמלטו לכנסייה הזו כבר בתחילת המלחמה.
8 צפייה בגלריה
כנסיה כנסיית המשפחה הקדושה ב עזה ארכיון 2020
כנסיה כנסיית המשפחה הקדושה ב עזה ארכיון 2020
כנסיית "המשפחה הקדושה" בעזה, בצילום מ-2020
(צילום: AHMUD HAMS / AFP)
8 צפייה בגלריה
עשן בחאן יונס
עשן בחאן יונס
עשן מיתמר בחאן יונס, בצהריים
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
8 צפייה בגלריה
עשן בחאן יונס
עשן בחאן יונס
(צילום: Mahmud HAMS / AFP)
בהודעה נטען כי בסביבות השעה 12:00 אתמול ירה צלף בשתי הנשים בשעה שהלכו בתוך המתחם, לעבר אחד המבנים בו. "נאהידה ובתה סמאר נורו ונהרגו כשהלכו למנזר האחיות, אחת מהן נהרגה בשעה שניסתה לשאת את האחרת למקום מבטחים", נמסר. עוד שבעה בני אדם נפצעו מהירי "כשניסו להגן על אחרים בתוך המתחם", לשון ההודעה. "לא ניתנה שום אזהרה, לא סופקה שום הודעה. הן נורו בדם קר בתוך מתחם הכנסייה, שבו אין לוחמים", נטען.
לפי הפטריארכיה הלטינית של ירושלים, מעט לפני התקרית אתמול, בשעות הבוקר, נורו שלושה פגזים מטנקים של צה"ל לעבר מבנה אחר בכנסייה, שבו טופלו 54 בני אדם עם מוגבלויות. עוד נמסר כי הפגזים פגעו במכלי דלק וגרמו לשריפה שבה נהרס הגנרטור באותו מבנה, וכי הוא הפך ל"בלתי ראוי למגורים". לפי ההודעה, לבעלי המוגבלויות שטופלו במקום אין כעת גישה למכשירי נשימה: "חלקם זקוקים להם כדי לשרוד".
בצה"ל טרם התייחסו לטענות, וכמה כלי תקשורת בעולם שדיווחו עליהן מסרו כי לא קיבלו מהצבא תגובה. בסוכנות הידיעות הצרפתית AFP ציינו כי בצה"ל אמרו שהאירוע נבדק. לתקרית התייחס גם שר החוץ האיטלקי אנטוניו טייאני, שמסר כי העביר לממשלה בישראל "בקשה נרגשת" לשמור על מקומות תפילה נוצריים ברצועה. "אלו לא המקומות שבהם חמאס מתחבא", הוא צייץ ברשת X.

מחוקקת בריטית: "בני משפחתי ועוד מאות לכודים בכנסייה"

במקביל לטענות שפרסמה הכנסייה הקתולית, המחוקקת הבריטית ליילה מורן התראיינה ל-BBC ואמרה כי באותה כנסייה "לכודים" מאות בני אדם, בהם גם כמה מבני משפחתה המורחבת – אישה מבוגרת, בנה, אשתו ושני בניהם בני ה-11 של הזוג. מורן, חברת המפלגה הליברל-דמוקרטית, היא המחוקקת הראשונה בבריטניה ממוצא פלסטיני. היא ציינה כי משפחתה הנוצרית מצאה מחסה בכנסייה כבר בימיה הראשונים של המלחמה, וכי בן משפחה נוסף שלה כבר מת שם בחודש שעבר כיוון שלא ניתן היה לפנותו לטיפול רפואי.
8 צפייה בגלריה
ליילה מורן חברת פרלמנט ב בריטניה ממוצא פלסטיני שבני משפחתה נמצאים ב עזה
ליילה מורן חברת פרלמנט ב בריטניה ממוצא פלסטיני שבני משפחתה נמצאים ב עזה
חברת הפרלמנט הבריטית ליילה מורן. בני משפחתה "לכודים" בכנסייה
מורן הביעה חשש כבד לשלומם של בני משפחתה, וציינה כי אין להם גישה למזון ומים. "אני כבר לא בטוחה אם הם ישרדו עד חג המולד", אמרה. לדבריה היא מצליחה לתקשר איתם רק בצורה מקוטעת, בשל קשיי התקשורת ברצועה, והם דיווחו לה שביממה האחרונה נכנסו לוחמי צה"ל לתוך המתחם עצמו והשתלטו על אחד החדרים. עוד ציינה כי ביום שלישי בשבוע שעבר נורו למוות שני גברים שגופותיהם מוטלות מאז ברחוב מחוץ לכנסייה, ונרקבות כבר כמה ימים. ב-BBC ציינו כי קיבלו ממנה תמונה של שתי הגופות, אך לא יכלו לאמת באופן עצמאי את אמינותה. חברת הפרלמנט הבריטית הוסיפה כי בני משפחתה שוקלים להתפנות לרפיח, אבל חוששים לצאת מהמתחם בשל הקרבות באזור.
בעוד תקרית שעלולה לעורר מתיחות דיפלומטית, הבוקר הודיעו במשרד החוץ בצרפת כי עובד בקונסוליה הצרפתית ברפיח נהרג במהלך תקיפה ישראלית. בהודעה שפרסם המשרד במהלך הלילה נטען כי האיש, שזהותו לא נמסרה, נפצע קשה בהפצצה ביום רביעי בערב, ואתמול מת מפצעיו. עוד עשרה בני אדם נהרגו בהפצצה, שבה נפגע ביתו של אחד מעמיתיו של האיש שנהרג. העובד, כך נמסר, מצא שם מחסה יחד עם כמה מבני משפחתו.
8 צפייה בגלריה
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה
שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה. "מחכים להבהרה מישראל"
(צילום: Frederick FLORIN / AFP)
שרת החוץ הצרפתייה קתרין קולונה ביקרה היום בישראל, ולצד קריאתה להפסקת אש "מתמשכת" במלחמה היא הסתפקה באזכור קצר של התקרית. "אנחנו מחכים להבהרות", אמרה במהלך מפגש עם שר החוץ אלי כהן. בצה"ל טרם פרסמו התייחסות לתקרית.
הפצצות צה"ל נמשכות כל העת, וסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" דיווחה היום כי בכמה תקיפות בעיירה ג'באליה שבצפון הרצועה נהרגו לפחות 35 בני אדם. לטענת "וופא" גורמים מקומיים מסרו לה שבאחת הזירות חולצו 24 גופות ויותר מ-90 נפצעו, לצד אחרים שנקברו תחת ההריסות. בזירה אחרת היא דיווחה על 11 בני אדם שנהרגו בבית מגורים שהופצץ. בצה"ל חשפו במקביל כי בג'באליה איתרו לוחמי חטיבת הנח"ל פיר מנהרה מבצעי בתוך חדר ילדים, מתחת למיטת תינוק. בצבא ציינו מדובר בפיר אסטרטגי, עם מדרגות שנבנו בתוכו. הפיר הושמד על ידי כוחות ההנדסה של החטיבה.