5 צפייה בגלריה
מחסור בבדיקות אנטיגן בפרדס חנה
מחסור בבדיקות אנטיגן בפרדס חנה
פרדס חנה, אתמול. האוצר האבוד
(צילום: איתן גליקמן )
ברשתות הפארם אין להשיג, במתחמי בדיקות האנטיגן משתרכים תורים - והמתווה של משרד הבריאות, כך נראה, העביר את העומס ממתחמי ה-PCR למתחמי בדיקות האנטיגן, שלא בהכרח מדויקות. בכניסה לסניף סופר פארם בפרדס חנה נתלה אתמול (יום א') דף נייר צנוע שעליו נכתב בכתב יד: "לקוחות יקרים אין בדיקות קורונה!".
ולא רק שם: בזמן שמתווה הבדיקות החדש מחייב מיליוני ישראלים לבצע בדיקת אנטיגן ביתית כדי לצאת מבידוד, נראה כי בכל הארץ אזלו הבדיקות. "הייתי בכל בית מרקחת בחדרה, בבנימינה, בגן שמואל ועכשיו בפרדס חנה, כל המקומות עם שלטים שאזלו בדיקות ביתיות, זה הגיוני בכלל?" שאלה בכעס אתי פרץ מחדרה. "מה אני בסך הכל רוצה? בדיקה לראות שאני לא נושאת חלילה את הנגיף ואז לשוב לעבודה. אבל בשום מקום אין בדיקות, וכל ישראלי חמישי חולה. זה לא נורמלי מה שקורה כאן".

התפשטות האומיקרון - כתבות נוספות

גם אלון קדם מכרכור נתקל בשלט עוד לפני שהספיק להיכנס לחנות. "זה הגיוני? זה פרטאץ' אחד גדול. בלגן בבתי הספר ובכל מקום, ולא נערכו לכך. זה עצוב. אנחנו האזרחים מנסים לדאוג לעצמנו", אמר. "זה שאין בדיקות זה חוסר היערכות. פשוט בושה שככה מזלזלים באזרחי המדינה".
5 צפייה בגלריה
עומס במתחם בדיקות בתל אביב
עומס במתחם בדיקות בתל אביב
מתחם הבדיקות בכיכר הבימה בת"א, אתמול
(צילום: מוטי קמחי)
5 צפייה בגלריה
תור לבדיקות קורונה בגדרה
תור לבדיקות קורונה בגדרה
גדרה, אתמול
(צילום: שאול גולן)
בגלל המחסור בבדיקות נאלצו רוקחים רבים לאכזב את הלקוחות חסרי האונים, שתיארו את המחסור כ"הזוי". "הלוואי שהייתי יכול לעזור לך ולכולם — אין בדיקות בשום מקום", הסביר עאטף, הרוקח בקיסריה, לגבריאל המתוסכל. עד כדי כך היה גבריאל נואש שהציע לשלם מראש: "שים לי בצד - הילדים נשארים בבית ואין לי ברירה, חייבים לבצע בדיקה כי נחשפו לחולה".
דניאל נאווי, אם לשלושה, חיפשה בכל פתח תקווה בדיקות, ללא ההצלחה. "חיפשתי בשבעה סניפים ואין בשום מקום. אני שעות בחיפושים ועכשיו החלטתי לקחת את הילדים לבדיקות שעולות כסף. אין ברירה, אי אפשר לשרוף עוד שעות בהמתנה במתחמים".
5 צפייה בגלריה
תור לבדיקות קורונה בחיפה
תור לבדיקות קורונה בחיפה
מתחם מד"א בחיפה
(צילום: שרון צור)
לאלי משגב התמזל המזל כשאיתר כמה ערכות בפתח תקווה, רגע לפני שאזלו. "ברגע שאמרו שצריך יצאתי לקנות", אמר. "הייתי בעוד סניף ומישהו גילה לי שיש כאן. לפי איך שזה נראה גם פה ייגמר מהר מאוד".
המתווה החדש של משרד הבריאות שנכנס לתוקף בסוף השבוע אמור היה לתת מענה לעומס הקיצוני בבדיקות ה-PCR. אבל למעשה, נראה שהוא רק העביר את העומס למוקדי בדיקות האנטיגן - שעל פי נתוני משרד הבריאות בחלק מהמקרים כלל לא אמינות. על פי המתווה הנוכחי, מחוסנים, מחלימים ושאינם מחוסנים מתחת לגיל 60 נדרשים לבצע את בדיקת האנטיגן המוסדית (באחד ממתחמי הבדיקות המורשים) לאחר שקיבלו תוצאה חיובית בבדיקה הביתית, שמחירה עדיין יקר במיוחד. גם לא-מחוסנים שנחשפו לחולה מאומת נדרשים כעת לבדיקת אנטיגן מוסדית, שאם תוצאתה שלילית, הם יידרשו לאחת נוספת בתום שבעה ימי בידוד.
אתמול, על-רקע המחסור ברשתות הפארם, הודיע מנכ"ל משרד הבריאות פרופ׳ נחמן אש כי יאשר שיווק זמני לשלושה חודשים של בדיקות אנטיגן ברשתות השיווק, כל עוד יעמדו בכמה תנאים. "אנחנו פותחים את השוק, ונאפשר מכירה של בדיקות אנטיגן ביתיות גם ברשתות השיווק, בנוסף לפארמים ולבתי המרקחת", אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ. "זה ינגיש את הבדיקות ויוזיל משמעותית את המחיר לציבור. נעשה כל מה שנדרש כדי שאף גורם לא ינצל את המצב לגזור קופונים שמנים על גב הציבור".
5 צפייה בגלריה
תור לבדיקות קורונה בחולון
תור לבדיקות קורונה בחולון
יש מי שוויתר - והלך להיבדק בתשלום. פקק במתחם הבדיקות בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
בצל המחסור הגדול בבדיקות, אמר אתמול ל-ynet גורם ברשת Be השייכת לשופרסל: "הביקוש עלה במאות אחוזים החל מהשבוע שעבר. רק דרך וולט הוצאנו מעל 10,000 בדיקות - אז בסניפים זה פי כמה וכמה". הוא טען כי "אין מחסור כרגע ואם יש חוסר בסניף המלאי מתחדש מהר. מה שכן, כל הכמות נמכרת. כל מה שמביאים נמכר".
עימאד סאדר, מנהל שיווק וסחר בית מרקחת בסופר פארם, מסר אתמול: "אין ספק כי הביקוש לבדיקות עלה באופן משמעותי לאור עליית התחלואה. נכון לעכשיו קיימים חוסרים נקודתיים שצפויים להתחדש. אנו פועלים לחידוש הסחורה באופן תדיר וזאת על מנת להמשיך ולתת ללקוחותינו מענה מהיר ואיכותי".