כמה שרים השמיעו היום (ראשון) בישיבת הממשלה ביקורת חריפה על המדיניות מאז התפרצות זן האומיקרון. שר הרווחה מאיר כהן אמר: "הציבור לא איתנו ויש הרבה בלבול. יש דברים שאנחנו עושים כמו לאפשר התקהלות של עשרות אלפים במגרשים - וזה מבלבל את הציבור". שרת הכלכלה אורנה ברביבאי הוסיפה: "אנחנו לא ברורים בהנחיות שלנו, כל היום מבקשים מאיתנו הבהרות. התחושה בציבור היא שהממשלה ויתרה על המאבק בקורונה".
ברביבאי גם מתחה ביקורת על "מדיניות האין-פיצויים של שר האוצר", ואמרה שהיא "גורמת ללחץ בציבור". שר החקלאות עודד פורר אמר כי "כדי להבין חוסר אמון בציבור צריך ללכת לתורים לבדיקות של מד"א".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ישיבת הממשלה, הבוקר
(צילום: לע"מ)
7 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
השרה ברביבאי. "אנחנו לא ברורים בהנחיות"
(צילום: יואב דודקביץ')
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה אמרה: "הבעיה האמתית היא חוסר עקביות בהחלטות ושינוי תדיר שלהן, חייבים עקביות. מרגלים את הציבור לתו ירוק - לבוא עכשיו ולשנות לתו סגול זו טעות".
בהמשך הדיון, בשל התנגדות חלק מהשרים, נדחתה ההצבעה על ביטול חובת התו הירוק בחנויות גדולות בקניונים. בהודעת הממשלה נכתב ש"תקנות התו הירוק יובאו לאישור בהמשך במשאל טלפוני", למרות שהיו אמורים לאשר אותן היום.
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג אמרה: "צריך לצמצם הדבקה. למה לבטל את התו הירוק אם המדיניות היא חיסון?". שר התרבות חילי טרופר הצטרף: "אל תבטלו את התו הירוק" והשרה מירב כהן חיזקה: "זו טעות לבטל את התו הירוק".
7 צפייה בגלריה
מירב כהן
מירב כהן
השרה מירב כהן. "חייבים לבנות מתווה סיוע לעסקים שנפגעו"
(צילום: יוחאי צוברי)
שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן אמרה על הכוונה לבטל את התו הירוק: "ההחלטה שהובאה לא מבטאת את החלטת הממשלה על תו ירוק זמני. מה פתאום מקבלים יוזמה עצמית לבטל שלושה ימים אחרי שנכנס לתוקף. איך זה ייראה?". לבסוף ראש הממשלה בנט פסק: "לא נביא את זה להצבעה, כי אני רואה שיש פה הרבה שרים שמתנגדים לזה".
שר הבריאות ניצן הורוביץ העלה בישיבה את הצורך במתן פיצוי כלכלי לעסקים שנפגעו בגל התחלואה הנוכחי: "הרבה אנשים נפגעים כלכלית בגלל הקורונה, ולכן צריך לפצות אנשים שנמצאים בבידודים ארוכים וגם לפצות עסקים שהפעילות שלהם נפגעת מאוד עקב היעדרות עובדים ולקוחות".
שר התרבות טרופר סיפר על מצוקה בענף התרבות. "בעולם התרבות אנשים מדממים מפגיעה כלכלית. צריך לבנות להם מתווה סיוע. סיכמתי עם שר האוצר על בניית מתווה סיוע שכזה", אמר.
7 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה
פנינה תמנו שטה
השרה תמנו שטה. "לא ייתכן שיהיה ילד עשיר שיש לו בדיקה וילד עני בלי בדיקה"
(צילום: יריב כץ)
בנט הנחה את שרת הכלכלה ושר התרבות לשבת עם משרד האוצר כדי לבנות מתווה למי שנפגע. השרה מירב כהן אמרה: "חייבים לבנות מתווה סיוע לעסקים שנפגעו. זה יקרה בכל מקרה. אז חבל שניגרר לתוך הבוץ עם האירוע הזה".
שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החוץ יאיר לפיד והשר אלי אבידר עזבו את הישיבה לאחר שהדיון התחיל להתמקד בנושא הקורונה. במשרד האוצר מסרו שליברמן יצא מהדיון בממשלה כדי להשתתף בדיון באוצר שנקבע מראש.
גם שר הביטחון בני גנץ עזב את ישיבת הממשלה - לאחר שקיבל עדכון כי אחד מאנשי הצוות שלו אובחן כחיובי לקורונה בבדיקת אנטיגן. גנץ, שמחוסן בחיסון רביעי, נבדק בבדיקה מהירה הבוקר בכניסה לישיבת הממשלה, ונמצא שלילי. עם זאת, הוא יבצע בדיקת PCR וישהה בביתו עד לקבלת תשובה.
7 צפייה בגלריה
מאיר כהן
מאיר כהן
השר מאיר כהן. "מאפשרים התקהלויות של עשרות-אלפים וזה מבלבל את הציבור"
(צילום: אבי מועלם)
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר התרבות טרופר. "סיכמתי עם האוצר על בניית מתווה לסיוע לתרבות"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בפתי ישיבת הממשלה השבועית הבוקר אמר ראש הממשלה נפתלי בנט כי יחולקו ערכות בדיקה חינם לתלמידים ולצוותי ההוראה. "בנוגע לילדים - אנחנו קשובים למצוקה של הציבור וגם חיים אותה מקרוב. גם לי יש ארבעה ילדים לבדוק בבית", אמר בנט בפתח ישיבת הממשלה השבועית. "עבדנו במהלך השבת כדי למצוא פתרונות. אני יכול לבשר שכרגע יסופקו ערכות חינם לתלמידים. כל ילד בישראל - בגני הילדים וביסודי, וגם צוותי ההוראה - יקבלו בימים הקרובים שלוש ערכות בדיקה. דאגנו מבעוד מועד להעביר מלאים לבתי הספר בדיוק בשביל מצב כזה, וכעת נעשה שימוש בערכות הללו כדי להקל נקודתית על הנטל של ההורים".
עוד אמר בנט: "המצב אינו קל, אני מודע לזה. בכל העולם אנחנו מדברים על היקפי מאומתים שלא היו כמותם. העולם כולו במצב מורכב וכאוטי. למרות ההיערכות שלנו, תחילת כל גל היא קשה ומסורבלת, קל וחומר בגל של הידבקות המונית כמו האומיקרון. אנחנו נערכנו בתרופות, במיטות אשפוז, בהנגשת חיסונים לילדים, בהגנה על האוכלוסייה המבוגרת והחיסון הרביעי, וכעת נדאג גם לבדיקות. נדע למצוא את האיזון בין כלכלה מתפקדת לבין ניהול המשבר".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
עזבו את הישיבה לאחר שהחל הדיון בקורונה. לפיד וליברמן
(צילום: מארק ישראל סלם)
בדיון התייחסה שרת החינוך יפעת שאשא ביטון להחלטה לחלק ערכות בדיקה ביתיות בחינם. "ההחלטה המשותפת שקיבלנו לבדיקות חינם לתלמידים וצוותי ההוראה בבתי הספר היסודי והגן מחויבת המציאות" היא אמרה, "בישיבת הממשלה הקודמת, הצגתי את הבקשה כדי להקל על התלמידים וצוותי ההוראה ולאפשר להם לקיים רצף לימודי סדיר. כעת אני פועלת גם למען התלמידים וצוותי ההוראה מחטיבות הביניים והתיכונים כדי שיקבלו אף הם את הבדיקות בחינם והעליתי את הנושא גם היום בישיבת הממשלה".
השרה תמנו שטה קראה לסבסד את הבדיקות הביתיות לאוכלוסיות מוחלשות. "לא ייתכן שיהיה ילד עשיר שיש לו בדיקה וילד עני בלי בדיקה", אמרה.
ראש קבינט המומחים פרופ' רן בליצר הוזמן לדיון והתייחס למצב בעולם. "אף מדינה בעולם לא מצליחה לעצור את ההדבקות והעליה המעריכית של האומיקרון, כולל הולנד עם סגר. גם עשו סגר וגם יש עלייה. מעריכים שהם לא מצליחים לבלום", הוא סיפר. פרופסור ערן סגל העריך כי יהיו בין 100 ל-200 אלף מאומתים ביום, כשהשיא יהיה בשבוע השלישי - והירידה בתחלואה תחל מהשבוע הרביעי.
לאחר ישיבת הממשלה קרא פרופ' בליצר לגבש מתווה שייאפשר בחודש הקרוב עבודה מרחוק או פיצויים לנמנים עם קבוצות הסיכון. הוא כתב בטוויטר: "אחד העקרונות הבסיסיים בהתמודדות בעת הזו, הוא מתן האפשרות לכל אדם בקבוצת סיכון לשמור על עצמו ולהתנהל בחודש הקרוב באופן שמקטין למינימום סיכון להדבקה. להבנתי חיוני לגבש מדיניות המאפשרת לכל אדם כנ"ל לעבוד מהבית (כשניתן) או לפצות כדי שיימנע (כשלא ניתן מרחוק). מיידית, לחודש, עד יעבור זעם".