1 צפייה בגלריה
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
אוניברסיטת תל אביב
(צילום: shutterstock)
אחרי שנה מאתגרת של למידה מקוונת, הסטודנטים יכולים היום (א') כבר לשוב לאוניברסיטאות ולמכללות לפי כללי "התו הירוק". עם זאת, רוב המוסדות להשכלה הגבוהה יחזרו לפעילות מלאה רק אחרי חופשת חג הפסח בשל מה שהם מגדירים קשיים בהיערכות.
לפי התקנות שאושרו סופית אמש, סטודנטים בעלי תו ירוק - מחוסנים ומחלימים - יכולים לשוב ללימודים פרונטליים, בעוד אחרים ימשיכו ללמוד מרחוק. הכשרה והוראה מעשית יתאפשרו לכל הסטודנטים בתנאי "התו הסגול". התפוסה המרבית בכיתה לא תעלה על 75% ובכל מקרה - לא יותר מ-300 סטודנטים. יש לציין כי לפי התקנות, ובניגוד לסטודנטים, אנשי סגל ומנהלה לא מחויבים לתנאי התו הירוק.
בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית מדגישים כי על המוסדות השונים לתת מענה גם למי שאין ברשותו תו ירוק, או כאלה שלא יכולים להגיע: סטודנטים שלא התחסנו מסיבות רפואיות או אידיאולוגיות, שאינם גרים בקרבת הקמפוס עקב מצב כלכלי או שמתגוררים בערים אדומות. מסמך עמדה שגיבשה ההתאחדות קובע כי ניתן ללמוד באופן היברידי ומשולב, "ובלבד שהזדמנויות הלמידה יהיו שוות בין סטודנט הלומד בקמפוס לבין חברו שאינו מגיע לקמפוס".

בינתיים, יו"ר ההתאחדות שלומי יחיאב בירך על פתיחת המסלול הירוק באקדמיה, וקרא לציבור הסטודנטיאלי להצטרף למאמץ הציבורי ולהתחסן.
"מתווה היברידי מבחינתנו הוא כזה שהושקעו בו מחשבה ומשאבים", אמר יחיאב, "לא כזה שכולל פתיחת מחשב עם זום בכיתה. מוסד שבו לא ייסגר מתווים מותאמים עם אגודת הסטודנטים המקומית ברוח התחייבות זו - אנחנו נדאג שהוא יטופל מיידית עד כדי שלילת התו הירוק ממנו".
שלומי יחיאבשלומי יחיאבצילום: התאחדות הסטודנטים

איך נערכים באוניברסיטאות?

באוניברסיטת חיפה ציינו כי המוסד ערוך מבחינת תשתיות לקיים לימודים היברידיים שיחולקו בין הכיתה לבין הבית. העדיפות שלהם ניתנת לסטודנטים הלומדים לתואר ראשון בשנה א'. לאחר מכן תינתן עדיפות ללומדים לתואר שני בשנה א', ובהמשך - כל היתר.
"אנחנו בודקים אם ניתן להחזיר את הסטודנטים לפי מתווה זה לפני פסח, או רק לאחר חופשת החג", אמרו. באוניברסיטה פירטו את ההקלות הצפויות על רקע קשיי הלמידה בזום, בהן בחירת הסטודנט שתיים מתוך שלוש מועדי בחינות, ארכה של שבועיים בהגשת עבודות, הארכות זמן בחלק מהבחינות באנגלית ומענה פרטני נוסף למי שזקוק לכך.
באוניברסיטת בר אילן ציינו כי הסמסטר נפתח היום כאשר הלימודים מתקיימים בזום, למעט מעבדות הוראה שהסטודנטים חזרו ללמוד בהן בהתאם לתו הסגול. "הנהלת האוניברסיטה לומדת את ההנחיות שהתקבלו אמש, במוצאי שבת בשעות הלילה, ולאחר שתבין את ההשלכות - היא תעדכן את הסטודנטים לגבי חזרה להוראה פרונטלית", מסרו.
"בחודשים האחרונים האוניברסיטה השקיעה משאבים רבים להכשרת עשרות כיתות היברידיות", הוסיפו, "מה שיאפשר למידה פיזית ודיגיטלית, מתחמי למידה בחוץ וחיזוק מערך האינטרנט האלחוטי". באוניברסיטה ציינו את מערכי התמיכה שיסופקו לסטודנטים, בהם מפגשי הסברה לפני בחינות הסמסטר ותמיכה כלכלית באמצעות חלוקת מלגות בידי הנהלת האוניברסיטה ובשיתוף פעולה עם אגודת הסטודנטים.
אוניברסיטת תל אביב תפעל להחזיר בהדרגה שיעורים פרונטליים בקמפוס, בעיקר במתכונת של למידה היברידית, כך שההרצאות יצולמו וישודרו לטובת הסטודנטים שטרם התחסנו. במטרה לאפשר לסטודנטים זמן להיערך, באוניברסיטה מכוונים לכך שעיקר הלמידה בקמפוס בפעילות מלאה יתחדש לאחר חופשת הפסח, בדגש על הסטודנטים בשנת הלימודים הראשונה. "מעבדות הוראה ושיעורים מעשיים צפויים להמשיך ולהתקיים במתכונת דומה במסגרת התו הסגול", נמסר.
באוניברסיטה ציינו כי לפי סקר שערכו בימים האחרונים, כ-80% מהסטודנטים וכ-94% מחברי הסגל התחסנו נגד הנגיף.
בשנת הלימודים הבאה, אמרו ברמת אביב, "בכוונת האוניברסיטה להפעיל באופן הדרגתי, החל מהשנה הבאה, תוכנית לשילוב היבטים דיגיטליים באופן קבוע לפחות בשליש מהקורסים והיא תיושם במלואה תוך שלוש שנים. השילוב בין למידה בקמפוס ללמידה דיגיטלית יתרום ליעילות תהליך העברת הידע ויאפשר למרצים להתפנות להיבטים אחרים של ההוראה, באופן שיהפוך את האינטראקציה האישית למשמעותית יותר".
בטכניון אמרו כי "הצוותים נערכים טכנולוגית להוראה היברידית עוד מחודש אוקטובר, אך לצערנו הדבר לא התאפשר. ההיערכות כוללת את הצטיידות הכיתות בקמפוס במערכות צילום ומולטימדיה, כך שנוכל לתת פתרון מקוון לסטודנטים שלא יוכלו להגיע לכיתות, אם משיקולי בריאות או משיקולים אחרים". עוד ציינו כי "כדי לשמור על יציבות לאור המורכבות והרגישות של הבחינות, ובהתאם להנחיות הצפויות, הבחינות ימשיכו כמתוכנן".
באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ציינו כי ימשיכו במתכונת ההוראה המקוונת עד חג הפסח. מעבדות הוראה והכשרות מעשיות יפעלו לפי הנחיות התו הסגול. "האוניברסיטה נערכת להוראה היברידית ופרונטלית לאחר פסח בהתאם לתקנות ובתקווה שהתחלואה לא תעלה", נמסר, "הכניסה לקמפוסים תהיה באמצעות התו הירוק - לכו להתחסן! רק כך נוכל לפתוח את הקמפוס באופן בטוח".
אוניברסיטת אריאל מסרה כי בראש ובראשונה תחזיר למתכונת פרונטלית הוראה במעבדות קורסי התנסות ובכל מערך לימודים שבו נחשב הלימוד הפרונטלי לחיוני. "בהתאם להנחיות מבצעת האוניברסיטה התאמות במהירות האפשרית על מנת לחזור ללמידה סדירה גם באופן פרונטלי", נמסר.
האוניברסיטה העברית מסרה כי החזרה ללימודים פרונטליים בקמפוס תחל ב-4 באפריל, מיד לאחר חופשת פסח. הפעילות במעבדות המחקר תחזור לסדרה במגבלות התו הירוק כבר החודש. "הנחיות אלה אינן סופיות וייתכנו בהן שינויים בהתאם להנחיות משרד הבריאות. בקורסי חובה תהיה אפשרות גם לצפייה מרחוק על-ידי הוראה מקבילה", נמסר.