שינוי במדיניות האמריקנית? למרות שארה"ב הטילה עד כה וטו על כל ההצעות במועצת הביטחון של האו"ם שקראו להפסקת אש מיידית במלחמה בעזה, טיוטת ההצעה שהיא עצמה ניסחה שונתה כעת - כך שהיא קוראת ל"הפסקת אש מיידית בת כשישה שבועות, לצד שחרור של כל החטופים".
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
מקשרים רשמית בין הפסקת אש לשחרור החטופים. הנשיא ביידן
(צילום: EPA/CHRIS KLEPONIS / POOL)
הכותרת
הקרב על היום שאחרי אבו מאזן | אבי יששכרוף
29:23
כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס, שמסמך ההצעה הגיעה לידיה. את הטיוטה ארה"ב הגישה כבר לפני שבועיים, במקביל להטלת וטו על הצעה של אלג'יריה שקראה להפסקת אש מיידית. מאז, שינתה ארה"ב את נוסח ההצעה שלוש פעמים. השינוי האחרון מתיישר כעת עם הקריאות של בכירי הממשל האמריקני להפסקת אש, כולל סגנית הנשיא קמלה האריס - זאת אחרי שהנוסח המקורי תמך ב"הפוגה" או ב"הפסקת אש זמנית".
כאמור, הניסוח המעודכן מקשר את הפסקת האש באופן ישיר עם שחרור החטופים המוחזקים בשבי חמאס בעזה. כמו כן, הנוסח כולל גינוי לארגון הטרור. עם זאת, עד לשבועות האחרונים ממשל ביידן התנגד לביטוי "הפסקת אש", ובכל מקרה לא תמך בכזאת בנפרד משחרור חטופים. לאחרונה, הנשיא ג'ו ביידן עצמו החל להשתמש בביטוי, כמו גם בכירי ממשל אחרים.
מאז פרוץ המלחמה, ארה"ב הטילה וטו על שלוש הצעות החלטה שעסקו במלחמה - מהן שתיים שקראו להפסקת אש מיידית. הממשל האמריקני הצדיק את הטלת הווטו בטענה כי ההצעות היו פוגעות במאמצים של ארה"ב והמתווכות, מצרים וקטאר, להביא להסכם בין הצדדים. רק אתמול, בהתייחסות למשא ומתן, הנשיא ביידן ציין כי "הפסקת האש נמצאת בידיים של חמאס", על רקע השיחות בקהיר, שמתרחשות לאחר הפסגה בפריז ושיחות הצוותים המקצועיים בקטאר.
שינוי הניסוח מגיע על רקע קמפיין פנים אמריקני של הממשל ורצון שלו להיתפס כמזוהה עם תמיכה וקידום של הפסקת אש. גורמים בישראל מסרו כי הם לא רואים בכך "התפתחות מדאיגה או שחיקה בעמדה האמריקנית". כמו כן, הגורמים מסרו כי רוסיה צפויה בכל מקרה להטיל וטו על ההצעה האמריקנית - בשל הגינוי לחמאס. לפי הגורמים, לאמריקנים "נמאס" להיות מזוהים עם הטלות וטו, ולהתמודד עם האשמות על כך שהם "חוסמים ומונעים 'תוצר' של מועצת הביטחון.
3 צפייה בגלריה
מועצת הביטחון אישרה הצעה להגדלת הסיוע לעזה; וטו אמריקני על קריאה רוסית להפסקת אש
מועצת הביטחון אישרה הצעה להגדלת הסיוע לעזה; וטו אמריקני על קריאה רוסית להפסקת אש
השגרירה האמריקנית באו"ם, לינדה תומאס-גרינפלד
(צילום: AP /Yuki Iwamura)
לפי שעה, לפי הדיווח ברויטרס, ארה"ב לא מתכוונת למהר עם העלאת ההצעה להצבעה במועצה, שכן היא מעוניינת לתת זמן מספק למשא ומתן ולדיונים על הטיוטה שהגישה. כדי שהצעת ההחלטה תתקבל במועצת הביטחון של האו"ם - תשע חברות צריכות לתמוך בה, ללא הטלות וטו מצד ארה"ב, צרפת, בריטניה, רוסיה או סין.
בתוך כך, בצל המשא ומתן התקוע על עסקת חטופים, ועל רקע ציון חמישה חודשים למלחמה ולשהותם של החטופים בשבי חמאס, התייחסה עופרי ביבס לוי, אחות החטוף ירדן ביבס לתחושות הקשות. היא שיתפה בריאיון ל-ynet: "זו תקופת זמן בלתי נתפסת. אני לא חושבת שמישהו האמין שאחרי חמישה חודשים בני המשפחות, אזרחי המדינה, יהיו בשבי. התחושות רק נהיות קשות יותר. תחושה של מועקה כבדה, דאגה, חשש גדול לחייהם. ותהייה מתי זה ייגמר ואיך. ככל שהזמן עובר, זה נהיה יותר קשה להכיל, ולחיות עם רגשות אשמה שהם לא פה".
במקביל, אביו של החטוף תמיר נמרודי, אלון, התייחס בריאיון ל-ynet להפגנות במעברי הגבול שמנסות למנוע את העברת הסיוע ההומניטרי לרצועה: "חסימת המשאיות זו מחאה חשובה ביותר, אבל היא לא הכול. התמיכה האמריקנית הולכת ודועכת. הם לא יתמכו לעד בישראל, שאמורה לדאוג לאינטרסים שלה". אלון הוסיף: "אנחנו עוד יום ועוד יום במנהרות החשוכות בעזה".


בצל הניסיונות להגיע להסכם על עסקת חטופים, משפחות שיקיריהן נרצחו דורשות שהשיח יכלול גם את החטופים שאינם בין החיים. שיר דויד, קרובת משפחתו של איתן לוי שגופתו מוחזקת בעזה, שיתפה בריאיון ל-ynet: "אנחנו מרגישים אנשים שקופים. זה לא אמור להיות 'או החטופים החיים או לא'. זה אמור להיות גם וגם".
חנה כהן, דודתה של ענבר הימן שגופתה מוחזקת על ידי חמאס, ושהפגינה מחוץ לכנסת עם שלט שדרש להחזיר את הנרצחים לקבורה, סיפרה כי "עצרו לידי רק שלוש חברות כנסת. מרב מיכאלי, פנינה תמנו שטה וגילה גמליאל. כל השאר מתעלמים, מסיטים מבט". היא מתחה ביקורת קשה על הממשלה: "גם רצחו אותם באכזריות וגם הפקירו אותם שם. אותם ואת המשפחות, שנרצחות יום-יום, שעה-שעה. אנחנו כבר לא חיים. לא מדובר ב'גופות' - אלא ביקירים שלנו, שצריכים לחזור לקבורה בישראל".
גם יעל אדר, אימו של תמיר שגופתו בעזה, שיתפה: "זה חשש שקיים, אבל לא רק חשש. יש דרישה שידובר על זה עכשיו. הם לא מתו מ'חיידק'. כל מי שנרצח או נהרג בפעולות איבה ובפעולות צה"ל הוא חלל. מה קרה לשפה שלנו? לשפה שלנו יש משמעות. כשמוזילים את השפה, מוזילים את מחויבות המדינה למשפחות. אני יודעת כמה הבן שלי היה מחויב למדינה".

הפוגה קצרה כצעד "בונה אמון" - והסקפטיות בארה"ב

במקביל, ובצל ניסיונות המתווכות להביא לעסקת חטופים והפסקת אש לפני חודש הרמדאן, ב"וול סטריט ג'ורנל" האמריקני דווח כי ארה"ב, מצרים וקטאר הציעו לישראל וחמאס להסכים להפוגה קצרה בלחימה, שעשויה להימשך כמה ימים בלבד - דבר שעשוי להוביל בהמשך להפסקת אש ארוכה יותר.
המתווכות סבורות כי מדובר בצעד "בונה אמון", שכן הפוגה כזו עשויה להוכיח לכל צד כי הצד השני רציני באשר להפסקת אש ארוכה יותר, בזמן שהשיחות בין ישראל לארגון הטרור תקועות כעת.
גורמים בישראל, וגם חלק מהמתווכים שמשתתפים בשיחות, לפי הדיווח של ה"ג'ורנל", סבורים שחמאס לא מעוניין בהסכם וכי הוא מעדיף ללבות את המתיחות באזור לקראת חודש הרמדאן. גורמים בישראל אמרו בימים האחרונים כי סינוואר מעוניין "להבעיר את השטח" במהלך חודש הרמדאן, בתקווה "לאחד את הזירות" נגד ישראל.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במדשאת הבית הלבן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במדשאת הבית הלבן
ביידן אמר ש"הפסקת האש בידיים של חמאס", בארה"ב לא בטוחים בכוונות של ארגון הטרור
(צילום: EPA/MICHAEL REYNOLDS)
בינתיים, בצל דיווחים סותרים בנוגע למגעים ולתוצאות השיחות בקהיר, חמאס החליט להשאיר את המשלחת במצרים ליום נוסף. עם זאת, מקורות מצריים אמרו לסוכנות הידיעות AP כי לפי שעה לא הושגה פריצת דרך. במקביל, גורמים אמריקניים הביעו סקפטיות בנוגע לכוונות האמיתיות של ארגון הטרור, ואמרו כי חמאס נמנע מלהשיב לכמה "דרישות לגיטימיות" - כמו הדרישה לקבל רשימת שמות של החטופים שצפויים להיות משוחררים בעסקה.
לפי שעה, לפחות בהודעות הרשמיות של ארגון הטרור, הוא לא שינה את עמדתו, ולפיה הוא דורש הסכמה על הפסקה מוחלטת של הלחימה והתחייבות ישראלית לאפשר לתושבי צפון רצועת עזה לחזור לבתיהם.